Linie telefonică TELVERDE-SOLVIT pentru soluționarea problemelor legate de drepturile europene
Ministrul Victor Negrescu a anunțat lansarea, începând de miercuri, a serviciului telefonic gratuit TELVERDE-SOLVIT, pentru soluționarea rapidă a problemelor generate de aplicarea necorespunzătoare a legislației europene privind piața internă.
"Democratizarea accesului la informațiile de interes public, pe teme europene, reprezintă o componentă prioritară a mandatului meu. Prin lansarea acestei linii telefonice gratuite, ne dorim să arătăm că cetățenii români sunt protejați și că reacționăm atunci când există orice semnal că ei sunt tratați incorect. TELVERDE-SOLVIT vine în întâmpinarea persoanelor fizice și juridice ale căror drepturi dobândite prin calitatea de cetățean al Uniunii Europene au fost încălcate într-un alt Stat Membru", a declarat Victor Negrescu, potrivit unui comunicat MAE.
Numărul 0800 672 507 poate fi apelat, gratuit, din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, de luni până vineri, în intervalul orar 09:00 – 16:00.
SOLVIT îndeplinește rolul de intermediar și se ocupă de problemele transfrontaliere între o întreprindere sau un cetățean, pe de o parte, și o autoritate publică, pe de alta, acolo unde există posibilitatea ca legislația comunitară să fi fost aplicată în mod necorespunzător.
Termenul de soluționare a cererilor în cadrul SOLVIT este de zece săptămâni, iar serviciul este gratuit.
"SOLVIT le reamintește autorităților în cauză care sunt drepturile încălcate și colaborează cu acestea pentru a rezolva problema. În sfera de competențe SOLVIT intră recunoașterea calificărilor profesionale și a diplomelor în alte State Membre, calcularea pensiilor și a indemnizațiilor de șomaj, înmatricularea autovehiculelor și permisele de conducere, obținerea permiselor de ședere, accesul la educație sau circulația capitalurilor și rambursările de TVA", a explicat ministrul delegat pentru Afaceri Europene.
Background
SOLVIT reprezintă un mecanism creat și coordonat de Comisia Europeană în domeniul pieței interne, care funcționează pe baza cooperării dintre cele 31 de centre constituite în cadrul administrațiilor publice ale Statelor Membre ale Uniunii Europene și ale celorlalte trei state aparținând Spațiului Economic European (Norvegia, Islanda și Liechtenstein).
Aceste centre formează rețeaua SOLVIT si sunt conectate prin intermediul unei baze de date online, aflată sub coordonarea și supravegherea Comisiei Europene.
Fiecare plângere este gestionată de două centre SOLVIT: cel de origine (centrul SOLVIT fie din Statul Membru de cetățenie sau de stabilire, fie din Statul Membru care deține o legătură administrativă cât mai strânsă cu petentul) și cel responsabil (centrul SOLVIT din Statul Membru în care se află autoritatea publică care a încălcat legislația UE).
Pe de altă parte, SOLVIT nu poate rezolva litigii între două firme sau problemele întâmpinate în calitate de consumator, dar nici nu gestionează plângeri la adresa instituțiilor Uniunii Europene.
În 2016, SOLVIT s-a ocupat, la nivelul Uniunii Europene, de 2.414 cazuri.
Centrele sale au lucrat în medie 59 de zile pentru gestionarea unui caz și au soluționat 89% din petiții.
Comentarii