Ministerul de Interna a pus în dezbatere publică un proiect prin care vrea interzicerea utilizării telefonului mobil de către pietoni atunci când traversează strada, dar și limitarea vitezei pentru bicicliști la 30 km/h.

Printre modificările principale se regăsește interzicerea unor activități care să distragă atenția pietonilor atunci când traversează strada, și anume folosirea telefonului mobil, informează Economedia.ro.

MAI motivează noile reguli pentru pietoni prin faptul că aceștia nu se mai asigură și nu sunt atenți înainte și în timpul traversării, după cum reiese din Nota de Fundamentare.

„Pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public”, potrivit documentului.

Mai mult, Ministerul de Interne vorbește despre „convorbiri palpitante” care distrag atenția pietonului. „Distragerea atenției la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuție telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenția se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conștientiza locul efectiv de traversare”, subliniază MAI în Nota de Fundamentare.

Pietonii care nu vor respecta această nouă regulă vor primi 2-3 puncte amendă, adică minimum 145 lei dacă plata este realizată în 15 zile calendaristice.Proiectul cuprinde și o propunere ca mașinile nepoluante, electrice să se distingă în trafic și să li se asigure un regim prioritar la punctele de încărcare pentru mașini electrice, vizibilitatea acestora urmând să se facă prin plăcuțele de înmatriculare: „Plăcuțele cu numărul de înmatriculare trebuie să aibă fondul reflectorizant de culoare albă și literele și cifrele, în relief, de culoare neagră, albastră, verde sau roșie”

.Nu în ultimul rând, MAI vrea să impună o limită de viteză pentru bicicliști: 30 km/h (n.r., fără a specifica și cum poate fi respectată sau cum se probează încălcarea acesteia). „Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h”, potrivit proiectului.

Potrivit statisticilor Poliției Rutiere din 2020, accidentele în care sunt implicați bicicliștii ocupă locul trei într-un clasament al principalelor cauze generatoare de accident, după indisciplina pietonilor și viteza neadaptată (n.r., anul trecut au murit 124 de bicicliști, față de 116 în 2019).

Proiectul pentru modificarea Codului Rutier este în dezbatere publică până la începutul lunii mai. Ultima modificare semnificativă a Codului Rutier a fost în toamna anului 2019 atunci când au fost introduse sancțiuni mai severe pentru telefonului la volan.

Potrivit datelor statistice ale Poliției Rutiere, anul trecut, 1.644 de persoane și-au pierdut viața în accidente de circulație cu 12 % mai puțin față de 2019.

Proiectul de Hotărâre poate fi consultat aici.