Secretarul de stat în MAI Raed Arafat a declarat miercuri că a prezentat premierului Viorica Dăncilă raportul cu privire la sistemul 112, elaborat de comisia interministerială, document care cuprinde 14 măsuri.

Sistemul 112 nu este perfect, dar nu se poate comunica populației că sistemul 112 este neperformant deoarece ar fi incorect, iar zilnic se primesc mii de apeluri și mare parte a lor, dacă nu chiar toate, sunt tratate corespunzător, a precizat Raed Arafat, adăugând că a fost analizată implementarea sistemului AML (Advanced Mobile Location), care urmează să fie implementat în maximum un an. El a mai precizat că, după implementarea acestui sistem, este nevoie și de alte sisteme complementare.

Raportul înaintat premierului cuprinde 14 măsuri pe termen scurt - până în 12 luni, pe termen mediu - între 12 luni și 36 de luni și pe termen lung - până la 60 de luni.

În ceea ce privește măsurile pe termen scurt, a fost deja realizat un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea OUG 34/2008 privind organizarea și funcționarea sistemului național unic pentru apeluri de urgență și a OUG 111/2011 privind comunicațiile electronice, precum și nota de fundamentare a fost realizată.

Într-o conferință de presă la Palatul Victoria, Arafat a spus că în cadrul ordonanței sunt regăsite și aspecte referitoare la cartele prepay: "A fost făcută o analiză pe primele șase luni ale acestui an de către STS, din cele 47,70% apeluri non-urgente efectuate în cursul celor șase luni, 52,86% au fost abuzive, iar 81% din cele abuzive au fost realizate de pe cartele prepay, unde nu s-a putut identifica apelantul sau proprietarul cartelei. În ordonanță, referirea la cartelele prepay este doar în contextul apelării numărului 112, numai când se apelează 112 atunci furnizorul de telefonie mobilă divulgă numele și datele proprietarului cartelei prepay, așa este prevăzut în ordonanța de urgență propusă în raport”, relatează Agerpres.

Alte măsuri propuse în raportul lui Arafat sunt: încheierea unui protocol de colaborare cu Google, testarea și ulterior operaționalizarea soluției finale de localizare de tip AML (timp maxim de implementare pe plan național - 8 luni), reconfigurarea infrastructurii de către operatorii de telefonie mobilă în colaborare cu STS, promovarea aplicației apel 112 dezvoltată de către STS în februarie 2019, astfel încât ea să funcționeze ca o măsură temporară până la implementarea AML, promovare care se va face de toate instituțiile pentru a fi descărcată de cât mai mulți oameni.

În ceea ce privește măsurile pe termen mediu, ele includ continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate și formare continuă a dispecerilor, constituirea și încadrarea a două centre de formare, București și Mureș, pentru formarea formatorilor și a dispecerilor.

Raed Arafat a susținut că autoritățile vor să aibă dispeceri profesioniști, care ”pot să ducă orice apel cap-coadă fără să îl transfere, fără să trebuiască să solicite alte agenții să intervină în apel, având în dispecerate experți care pot să vină în sprijin la nevoie”.

O altă măsură este finalizarea implementării proiectului de modernizare a sistemului 112. ”S-a vorbit de licitația care este în curs, este responsabilitatea STS și ce dorim este ca licitația să se finalizeze cât mai rapid și există aceste premise și să înceapă implementarea care va dura până în maxim 36 de luni", a afirmat Arafat.

Alte măsuri menționate de acesta sunt îmbunătățirea și armonizarea procedurilor de cooperare și gestionare a apelurilor pentru situații deosebite și implementarea altor tehnologii complementare de localizare.

Printre măsurile pe termen lung, secretarul de stat a amintit: extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, pregătirea, formarea continuă a dispecerilor, derularea procesului de integrarea a tuturor agențiilor specializate în dispeceratele unice, armonizarea continuă a legislației incidentă sistemului 112 cu măsurile ce urmează să fie adoptate la nivelul Uniunii Europene.