Registrul Auto Român (RAR) nu mai eliberează cărți de identitate pentru autovehiculele cu toate mărcile grupului Volkswagen echipate cu motoare Euro 5, pe fondul scandalului legat de emisiile poluante.

„Este vorba doar de mașinile Euro 5 noi, nevândute. Un capăt de stoc”, a declarat pentru EurActiv.ro reprezentantul biroului de presă al RAR, Roxana Nica. Ea a adăugat că măsura se aplică tuturor mașinilor produse de grup, nu doar cele comercializate sub marca Volkswagen.

„Noi nu am primit nicio înștiințare de la RAR”, a spus, la solicitarea EurActiv.ro, Anelise Moldovan, specialist marketing Volkswagen în cadrul importatorului Porsche România. Ea adaugă că firma nu a primit semnale nici de la clienți care nu ar fi putut să-și înregistreze mașina și nici de la autorități, precum Ministerul Transporturilor.

Tăriceanu: Statul român a fost înșelat. A încasat bani mai puțini pe mașini ce poluează mai mult

Invitat miercuri seară la o emisiune a postului TV Digi24, președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat că Registrul Auto Român nu mai eliberează cărți de identitate pentru mașinile Volkswagen care urmau să fie vândute în România.

„Astăzi (miercuri – n.r.) am avut o discuție cu cei doi miniștri care sunt direct responsabili de domeniu, ministrul Mediului pentru partea de poluare și ministrul Transporturilor. Ministrul Transporturilor m-a informat că deja RAR nu mai eliberează cărțile de identitate pentru mașinile care ar urma să fie vândute și care sunt în stoc”, a afirmat Tăriceanu.

Miniștrii Transporturilor și Mediului, Iulian Matache, respectiv Grațiela Gavrilescu, s-au întâlnit joi, împreună cu conducerea RAR, într-o primă reuniune a grupului de lucru destinat problemei Volkswagen.

Potrivit ministrului Transporturilor, au fost eliberate cărți de identitate pentru un număr de 105.000 de autovehicule cu motoare diesel Euro 5, dintre care 56.000 au fost noi la data înmatriculării, iar 49.000 aveau la momentul înmatriculării statutul de vehicul utilizat.

„De asemenea, se află pe stoc, nevândute, la dealerii din grupul VW un număr de aproximativ 300 de autoturisme, pentru care nu vor mai fi eliberate cărți de identitate până la rezolvarea problemei. Aceste autovehicule nu mai pot fi vândute”. Iulian Matache, ministrul Transporturilor 

În emisiunea TV menționată, Tăriceanu a mai spus că statul român a fost înșelat, pentru că a încasat - prin taxa de mediu - mai puțini bani pentru mașini care poluează mai mult. "Cred că statul român trebuie să acționeze, așa cum fac și celelalte țări. De exemplu, Belgia s-a constituit parte civilă împotriva Volkswagen, în Spania guvernul a hotărât să penalizeze cu 1.000 de euro constructorul pentru fiecare mașină vândută”, a arătat Călin Popescu Tăriceanu.

După întâlnirea grupului de lucru, ministrul mediului a spus că autoritățile vor solicita Volkswagen să plătească diferențele rezultate în urma reclasificării taxelor de mediu pentru motoarele cu probleme, astfel încât cumpărătorii mașinilor nu vor fi afectați.

Tăriceanu este un bun cunoscător al industriei auto, fiind proprietarul Automotive Trading Services, companie care a fost importatorul oficial al Citroen din 1993 până în 2007. După ce producătorul francez și-a deschis direct o reprezentanță în România, ATS a rămas dealer Citroen până în 2010, când s-a transformat în dealer Ford.

În mai 2015, ATS a închiriat către ȚiriacAuto centrul Ford din Băneasa, părăsind astfel afacerile de vânzări auto, iar Tăriceanu a rămas doar cu afacerea de import a motocicletelor Harley Davidson.

După declanșarea scandalului Volkswagen în SUA, mai multe țări (Canada, Elveția și Spania), au anunțat că au decis să oprească de la vânzare modelele dotate cu softul pentru inducerea în eroare a testelor privind emisiile poluante.