Centrul de Advocacy și Drepturile Omului (CADO) în parteneriat cu Asociația Consultanților în Dezvoltare Comunitară au lansat joi monitorizarea segregării școlare din cadrul proiectului Școala pentru toți copiii II, finanțat de Active Citizens Fund.

Monitorizarea segregării școlare se derulează timp de 16 luni (1 februarie 2021-31 mai 2021).

În acest context, Cerasela Bănică, președintele  Centrului de Advocacy și Drepturile Omului (CADO) a declarat joi, în deschiderea conferinței, că proiectul monitorizării segregării școlare se va desfășura în 880 de localități din 11 județe și are la bază rezultatele obținute în perioada 2015-2016 când s-au pus bazele unui sistem de monitorizare a segregării școlare.

”În 2015, ne-am dat seama că nu existau indicatori pentru monitorizarea segregării școlare, și am elaborat pentru prima oară în România, mai târziu am aflat pentru prima oară în Europa, o metodologie de monitorizare a segregării școlare. În 2016, această metodologie a fost preluată de Ministerul educației care a fost aprobată în 2019. Monitorizarea segregării din 2016 în 112 de localități a arătat ca una din două localități are o școală cu o formă de segregare școlară. Pe baza rezultatelor din 2016 am realizat o hartă a segregării școlare în regiunea Nord-Est. Deoarece din 2016 până astăzi nu a mai fost monitorizată segregarea școlară, reluăm monitorizarea segregării cu o abordare nouă, o monitorizare duală: a dimensiunii segregării școlare dar și a metodologiei de monitorizarea a segregării adoptate de Ministerul Educației. Dacă nu acționăm în timp real, vom sacrifica viitorul a încă unei generații de copii”, a subliniat Cerasela Bănică, președintele CADO.

La rândul său, fostul ministru al educației, senatoarea PNL Monica Anisie a afirmat că în 2016 s-a lucrat la Minister în problematica segregării școlare cu sprijinul experților UNICEF.

”În 2016, am adoptat Ordinul 6158 privind planul de desegregare școlară în învățământul preuniversitar din România precum și Ordinul privind interzicerea segregării școlare. În decembrie 2019, MEN a solicitat sprijinul UNICEF pentru crearea cadrului desegregării școlare, dar pandemia de COVID-19 a blocat lansarea monitorizării seggregării școlare . În anul școlar 2021-2022, vom fi mai aplicați în ceea ce privește aplicarea metodologiilor de desegregare. Voi fi întotdeauna alături de copii și profesori. Munca de teren este cea mai importantă și totodată sunt deschisă la propunerile dumneavoastră”, a adăugat senatoarea PNL, Monica Anisie.

Pe de altă parte, secretarul de stat în Ministerul educației și cercetării, Radu Szekely a subliniat faptul că pandemia de COVID -19 a întârziat aplicarea metodologiei de monitorizare a segregării în școli, deși UNICEF a transferat către Minister platforma și indicatorii necesari monitorizării.

"Vreau să lucrăm împreună! Și CADO poate face acest lucru împreună cu noi alături de experții UNICEF! Parteneriatul cu UNICEF funcționează foarte bine și ne propunem totodată să lucrăm și cu CADO!”, a precizat Radu Szekely.

La rândul său, Daniel Rădulescu, președintele Agenției Naționale pentru Romi, a subliniat necesitatea cooperării cu societatea civilă pe problematica segregării școlare și a cerut statului român să investească în educația copiilor romi.

”Trebuie să investim în educația copiilor romi, iar ceea ce a făcut CADO în problematica segregării școlare este o acțiune lăudabilă care trebuie să continue. De asemenea, cred că trebuie să găsim împreună metodologii care să răspundă tuturor romilor astfel încât să ne păstrăm tradițiile”, a subliniat Daniel Rădulescu, președintele Agenției Naționale pentru Romi.