Cu toate măsurile luate pentru atenuarea impactului pandemiei de COVID-19, există riscul accentuării ingealităților în domeniul educației, cu un impact deosebit asupra elevilor din medii defavorizate, inclusiv a celor de etnie romă.

„Deși s-au luat măsuri pentru atenuarea impactului pandemiei de COVID-19 în domeniul educației, există riscul ca din cauza trecerii la învățarea la distanță să se agraveze inegalitățile deja accentuate”, se arată în raportul pentru România din ediția 2020 a Monitorului educației și formării publicat de Comisia Europeană.

Comisia notează că, pe fondul pandemiei de coronavirus, Ministerul Educației a organizat sesiuni de pregătire la distanță pentru cadrele didactice și a oferit acces cu titlu gratuit la platformele educaționale, remarcând și inițiativele sectorului privat și ONG-urilor pentru sprijinirea predării la distanță și dotarea elevilor cu dispozitive.

Pe de altă parte, lipsa dispozitivelor a avut un impact deosebit în special asupra elevilor din zonele rurale din învățământul profesional și, în general, asupra elevilor din medii defavorizate, inclusiv romi, se arată în raportul Comisiei.

Consiliul Uniunii Europene a adoptat o recomandare specifică fiecărei țări prin care solicită României „să consolideze competențele și învățarea digitală și să asigure acces egal la educație”.

Această situație agravează și mai mult o problemă mai veche a sistemului educațional din România - părăsirea timpurie a școlii. Executivul UE subliniază că rata de părăsire timpurie a școlii a scăzut, dar rămâne ridicată. 

„Rata de părăsire timpurie a școlii a scăzut, dar rămâne ridicată. Ponderea tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, care au părăsit timpuriu școala, a înregistrat o scădere pentru cel de-al patrulea an consecutiv”, se arată în Monitorul educației și formării 2020. Cu un nivel de 15,3% în 2019, rata de părăsire timpurie a școlii rămâne una dintre cele mai mari din UE, cu mult peste media europeană de 10,2%, făcând improbabilă atingerea țintei României pentru anul 2020 (11,3%).

„Din cauza disparităților la scară largă în ceea ce privește accesul la educație de calitate și factorii socioeconomici, părăsirea timpurie a școlii este ridicată îndeosebi în zonele rurale (22,4%) și în rândul categoriilor sociale defavorizate, inclusiv în rândul romilor”, se arată în raport.

Rata de părăsire timpurie a școlii rămâne ridicată, în special în zonele rurale și în rândul romilor, subliniază Comisia Europeană.

„Mulți tineri cu vârsta de 15 ani, care reprezintă viitoarea forță de muncă a României, nu dețin competențele de bază care se impun pentru rezolvarea tipurilor de probleme cu care se confruntă în mod obișnuit adulții din ziua de astăzi. Sărăcia educațională este acută în mod special în rândul categoriilor sociale defavorizate, prin urmare agravând inegalitățile sociale”, atrage atenția raportul.

De altfel, Comisia Europeană consideră că includerea romilor în sistemul de învățământ „rămâne o provocare importantă”. În plus, rezultatele în ceea ce privește învățarea ale elevilor din medii defavorizate și zone rurale sunt semnificativ mai scăzute decât media națională.