Danuta Hubner, comisarul european pentru politica regionala, se va afla saptamana aceasta la Bucuresti, pentru a semna oficial cele mai importante documente necesare primirii de fonduri structurale. Intr-un interviu acordat EurActiv, Hubner indeamna autoritatile romane sa accelereze lucrul la structurile de implementare, capacitatea administrativa si proiectele in asteptare.

EurActiv.ro: Cand se estimeaza ca va aproba Comisia cele sapte Programe Operationale inaintate de Romania?
Danuta Hubner: Patru dintre programe sunt negociate de serviciile din subordinea mea, iar celelalte de colegii mei de la Directoratele generale pentru Agricultura, respectiv Ocuparea Fortei de Munca. In ceea ce le priveste pe cele negociate de oamenii mei, negocierile cu autoritatile romane au fost virtual incheiate pentru Cadrul Strategic National de Referinta (CSNR), Fondul European pentru Dezvoltare Regionala si Programele Operationale ale Fondului de Coeziune. Alte consultari sunt in faza incheierii si sunt asteptate doar schimbari minore. Si, daca totul merge conform planului, CSNR ar trebui sa fie adoptat inainte de vacanta de vara, sa speram - cu ocazia vizitei mele in Romania din 12 si 13 iulie. Programele Operationale vor urma dupa aceea. [NR: Comisia Europeana a aprobat deja, pe 25 iunie, Cadrul Strategic National de Referinta 2007-2013. In baza acestui document vor fi acordati banii din Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune.]

EA: Ce probleme au aparut in timpul negocierilor pe programe, cu autoritatile romane?
DH: Lucrurile au mers foarte lin si sunt multumita de modul in care am progresat. De partea romana a existat o buna cooperare si o buna coordonare a partilor implicate. Am acordat o atentie deosebita legaturii dintre analiza si strategia propusa, coerenta si complementaritate. Data fiind amploarea nevoilor din Romania, este foarte important sa ne asiguram ca impactul programelor va fi unul maxim. Proiectele consolidate ale CSNR si PO au fost transmise Comisiei in aprilie 2006, iar versiunile actualizate in octombrie 2006. Nu trebuie scapat din vedere faptul ca Romania nu putea transmite in mod formal documente de programare, potrivit Reglementarii 1083/2006, pana cand nu devenea stat membru al Uniunii Europene.

EA: Bazandu-va pe experientele avute pana acum, credeti ca Romania este pregatita sa absoarba fondurile, din punct de vedere institutional si credeti ca autoritatile au destule proiecte pregatite?
DH: Stiu ca abilitatile administratiei romanesti sunt intinse la toate nivelurile. Pentru a asigura succesul politicii de coeziune si a realiza cresterea economica asteptata in Romania, e nevoie de accelerarea lucrului la structurile de implementare, la capacitatea administrativa si la proiectele in asteptare. Experienta Romaniei cu fondurile de pre-aderare a fost un exercitiu de training nepretuit din categoria "learning by doing", ajutand la acumularea de experiente in pregatirea de strategii, dezvoltarea de proiecte, proceduri de achizitii, evaluari de impact asupra mediului, achizitii de terenuri, monitorizare etc.

EA: In ceea ce priveste proiectele de infrastructura ale Fondului de Coeziune, sunt autoritatile indeajuns pregatite pentru acestea?
DH: Exista o componenta de asistenta tehnica prevazuta in fiecare dintre programele operationele. Acest lucru va ajuta autoritatile romane sa administreze cu succes fondurile. In ceea ce priveste proiectele de infrastructura pentru fondul de coeziune in sectoarele de mediu si transporturi, fondurile UE de pre-aderare si JASPERS au contribuit la pregatirea lor. In privinta proiectelor mici, intelegem ca se lucreaza la toate nivelurile, de la promotorii proiectelor, pana la autoritatile nationale.

EA: Care tari sunt mai avansate si care au ramas in urma in procesul de negociere pentru aprobarea Programelor lor Operatioanle?
DH: Lucrez intens cu toate statele membre si cu regiunile lor sa isi clarifice programele cat mai curand cu putinta. Ne-am propus ca tinta aprobarea cat mai multora dintre ele inainte de vacanta de vara si imediat dupa aceea pe restul. In total, vom aproba in jur de 444 de Programe Operationale. Stiu, de asemenea, ca autoritatile relevante din statele membre lucreaza si ele intens pentru atingerea acestui obiectiv. Dar nevoile statelor membre, prioritatile lor, numarul de programe operationele, numarul de regiuni etc, sunt foarte diferite de la caz la caz si nu cred ca este util sa le comparam ca si cum ar exista o competitie intre ele.
 
EA: Credeti ca pana la sfarsitul perspectivei financiare 2007-2013 o regiune saraca precum Nord-Estul Romaniei ar putea evolua substantial?
DH: Da, despre asta este vorba, de fapt, dar, desigur, acest lucru nu depinde numai de mine si nici doar de politica de coeziune a UE. Prin politica de coeziune toate regiunile Romaniei isi pot vedea reflectate prioritatile in CSNR si in Programele Operationale. Pentru a obtine beneficii maxime, trebuie sa existe o cooperare puternica intre diferitii actori interesati din regiune si cea mai buan coordonare posibila intre toate serviciile implicate. Printr-o mai buna cooperare, Nord-Estul si alte regiuni ar putea sa aiba de castigat invatand una de la cealalta.

Au consemnat: Adrian Lungu, Ioana Morovan

[EurActiv.ro]