Traficul de fiinte umane a capatat o dinamica si o amploare ingrijoratoare. Conform Organizatiei Internationale a Muncii, numarul persoanelor traficate anual se ridica la circa 2,5 milioane, majoritatea fiind femei si copii. Circa 500.000 dintre ei sunt din Europa. Desi profitul traficantilor de carne vie este de miliarde, UE aloca circa zece milioane de euro anual pentru lupta cu flagelul.

Foto: Alexander Nemenov | AFP Photo

Traficul de fiinte umane a ajuns sa fie una dintre cele mai profitabile infractiuni, situata, in functie de venituri, pe al treilea loc in lume, precedat doar de traficul de arme si cel de droguri. Potrivit datelor United Nations Office on Drugs and Crime, traficantii de fiinte umane se aleg anual cu un profit ilicit de circa 8 miliarde de dolari, comparabil cu profitul din traficul de droguri. Alte date, de data aceasta ale EUROPOL, arata ca traficantii de fiinte umane se aleg anual cu un profit ilicit cuprins intre 6 si 9 miliarde USD.

Identificarea este o problema in intreaga lume. Studiile arata ca peste 70% din victimele traficului uman nu sunt identificate si nu beneficiaza de asistenta calificata. Motivele sunt legate de faptul ca de obicei victimele nu cunosc limba tarii de destinatie si nu pot comunica, sunt in general sechestrate sau tinute sub stricta observatie si nu pot intra in contact cu autoritatile.

Desi traficul de oameni este adesea legat de imigratia ilegala, exista o diferenta substantiala intre ele. In cazul imigratiei ilegale procesul se incheie in momentul in care o persoana plateste o taxa („calauzei” sau celui care ii faciliteaza trecerea) si ajunge intr-un alt stat. In cazul traficarii partea cea mai rea incepe dupa trecerea frontierei: abuzuri si exploatare.

Cat de grav este fenomenul?

Traficul de fiinte umane, ca fenomen infractional trans-national, inseamna o grea incercare pentru victime si se desfasoara dupa anumite etape:
    - Recrutarea este momentul in care un "binevoitor", prima veriga a traficului, intra in contact cu viitoarea victima, facandu-i promisiuni mincinoase de angajare in strainatate. Inselata, victima isi da acordul sa urmeze planul recrutorului de a parasi tara.
    - Transportul este organizat de recrutor si se face pe trasee stabilite anterior. Are loc la scurt timp dupa recrutare, astfel incat victima sa nu aiba timp sa se razgandeasca.
    - Trecerea frontierei se face adesea in mod fraudulos, victima trece granita insotita de recrutor si de o "calauza", fiind preluata de primul cumparator, care, drept garantie, ii opreste pasaportul.
    - Vanzarea este esenta traficului de fiinte umane, victimele fiind transformate in marfa si sortate ca atare de traficantii-cumparatori. Abia acum victima constientizeaza pericolul. Dar seria vanzarilor nu se opreste aici.
    - Exploatarea este totala, victimele fiind amenintate si abuzate, supuse unor tratamente inumane si exploatate sexual in regim de sclavie.

Cine sunt traficantii? De obicei sunt barbati, dar si femei, cu varste cuprinse intre 20 si 40 de ani. Majoritatea au ocupatii legate de locuri care le dau posibilitatea unui contact direct cu potentialele victime: barmani, chelneri, taximetristi etc. Ei au aerul unor persoane demne de incredere si afiseaza discret semne ale bunastarii. Sunt foarte convingatori si au mereu la indemana o poveste despre cineva care a plecat si s-a realizat din toate punctele de vedere in strainatate. Acesti "binevoitori" dispusi sa ajute o tanara sa castige mai bine peste hotare sunt, uneori, cunostinte sau chiar rude ale ei.

Fenomenul, in Europa

Traficul de fiinte umane este una dintre cele mai profitabile activitati de criminalitate organizata din UE, potrivit Europol. Este o crima grava dar si un abuz fata de drepturile omului, de multe ori savarsit impotriva unora dintre cei mai vulnerabili indivizi, cum ar fi copiii.

In jur de 250.000 de femei si copii din Europa de Est si fosta Uniune Sovietica sunt transportati in fiecare an catre alte tari, putand ajunge chiar si in Statele Unite.

Comisia Europeana si-a propus sa lupte cu traficul de fiinte umane prin preventia fenomenului, protectia victimelor si acuzarea si pedepsirea eficienta a vinovatilor.

In mai 2007, Comisia  a infiintat programul Daphne III, avand ca scop combaterea tuturor formelor de violenta impotriva copiilor, tinerilor si femeilor, dar si protejarea victimelor si grupurilor de risc. Programul sprijina retele transnationale de organizatii non-profit, cele mai multe fiind ONG-uri. Bugetul alocat programului este de 50 de milioane de euro pentru o perioada de cinci ani.
In ultimii ani, s-a inregistrat o crestere a ponderii traficului pentru munca fortata. 32 % din numarul persoanelor traficate sunt folosite ca muncitori neplatiti si ilegali la lucrarile agricole, in intreprinderi cu conditii grele de munca sau ca servitori in diverse familii.

Ponderea muncii fortate efectuata de femei continua sa creasca semnificativ, ajungand pana la 56,6%. Organizatia Nationala pentru Migratie si Comisia Europeana estimeaza ca un numar de 12.000 pana la 36.000 de persoane sub 18 ani sunt traficati anual in Europa in diverse scopuri, inclusiv pentru a fi pusi la munca fortata, munci casnice, munci agricole, cersit si furat. 

Actiunile indreptate impotriva traficului trebuie sa ia in considerare atat tarile-sursa, cat si cele de destinatie, iar UE a elaborat un Plan de Actiune care actioneaza in ambele.

"Statele membre trebuie sa-si inaspreasca legislatia privind munca ilegala si sa controleze mai bine aplicarea legislatiei in domeniul muncii si a protectiei drepturilor angajatilor", spune europarlamentarul Silvia Ciornei, autoarea mai multor initiative legate de lupta impotriva traficului de fiinte umane.

Aceasta mai sustine ideea ca traficul de copii sa fie considerat crima impotriva umanitatii. "Diferentele dintre legislatiile nationale in domeniul prevenirii si combaterii traficului de fiinte umane submineaza activitatea de combatere la nivel national si european. Este o nevoie urgenta de armonizare a legislatiilor nationale. Trebuie sa existe vointa politica la nivelul fiecarui stat membru pentru a se armoniza prevederile legale legate de incriminarea traficului, ca de exemplu legislatia asupra statutului victimei, legislatia care incrimineaza intermediarii, de ex. sefii de retele, legislatia privind castigurile obtinute din infractiuni.Este nevoie sa se coordoneze monitorizarea la nivel UE a traficului de fiinte umane. Ar trebui constituit un Centru european de monitorizare al Traficului de fiinte Umane. Romania l-ar putea gazdui avand in vedere experienta sa in gestionarea centrului SECI", a precizat europarlamentarul roman.

Din raspunsul dat, pe 3 septembrie 2007, de Comisarul pe justitie si afaceri interne, Franco Frattini la intrebarea orala adresata de europarlamentarul Silvia Ciornei Comisiei Europene:

"Strategia europeana intentioneaza sa treaca traficul uman de la un fenomen cu risc scazut si castiguri mari, la un fenomen cu risc ridicat si castiguri mici. O strategie integrata impotriva traficului pentru munca fortata este necesara si aceasta trebuie sa contina prevenirea, pedepsirea, protectia si asistarea victimelor.

Comisia Europeana va juca rolul de facilitator in crearea unei retele care sa cuprinda toate partile interesate si institutiile implicate intr-o strategie de prevenire. In primul rand, aceasta retea va contine, serviciile de inspectie in domeniul muncii, organizatiile patronale si organizatiile sindicale. [...]

Sunt, de asemenea, hotarat sa elaboram o noua legislatie pentru combaterea traficului uman si impotriva folosirii pentru munca fortata a muncitorilor."

In discutia pe care a avut-o cu Frattini, Silvia Ciornei a adus in discutie si problema romanilor care, fara voia lor, ajung sa lucreze in strainatate in conditii inumane.

Richard Danziger, seful seful luptei anti-trafic din Organizatia Mondiala pentru Migratie, a spus, la o audiere co-organizata de Silvia Ciornei in Parlamentul European:

„Planul de actiune al UE identifica in mod corect nevoia de a coopera cu tarile sursa in ceea ce priveste protectia si chestiunile judiciare. Tarile-sursa mai indepartate decat vecinatatea UE nu ar trebui uitate si toate victimele traficului, indiferent de origine, ar trebui sa se bucure de protectie egala si standarde de asistenta. Inclusiv cetatenii UE traficati in interiorul Uniunii, care, in mod paradoxal, sunt adesea exclusi de la programele de asistenta, din cauza statutului tarii lor de origine.”

„Daca identificarea persoanelor traficate era deja o provocare majora in trecut, atunci cand traficul era considerat mai ales ca fiind o crima care afecteaza femeile si fetele in scopul exploatarii sexuale, situatia este mai grava astazi, avand in vedere diversificarea traficului, atat in ceea ce priveste formele de exploatare, cat si profilul victimelor,” a mai spus Danziger.

Romania, sursa de persoane traficate si tara de tranzit

Potrivit datelor Politiei Romane, victimele sunt racolate cu predilectie din randul fetelor si tinerelor femei cu varste cuprinse intre 13 si 33 de ani. Un sfert sunt minore, peste jumatate au varste cuprinse intre 18-23 de ani. Dintre tinerele repatriate voluntar si asistate de Organizatia Internationala pentru Migratie -Biroul OIM Bucuresti, in mare parte au fost duse in Bosnia Hertegovina, apoi in Macedonia, Albania, Kosovo, Italia, Cambodgia, restul in alte tari. In ceea ce priveste scopul traficului in anumite tari de destinatie, printre acestea - Spania, Austria, Germania - trafic pentru exploatare sexuala, Grecia- trafic pentru munca in conditii ilegale, Franta, Italia - pentru cersetorie.

Romania este o tara-sursa, dar si o tara de tranzit pentru barbati si femei din Moldova, Ucraina si Rusia traficati catre Italia, Spania, Germania, Elvetia, Republica Ceha, Cipru, Grecia si Austria in scopuri de munca fortata si exploatare sexuala. Minori romani sunt traficati in interiorul tarii in scopuri de exploatare sexuala si cersetorie fortata. Femeile si fetele rome sunt foarte vulnerabile in fata traficului de fiinte umane.

Romania continua sa inregistreze progrese importante in ceea ce priveste combaterea traficului de fiinte umane, dar inca exista dificultati in a identifica victimele acestor activitati si a crea un sistem functional de asistenta pentru acestea, se arata in raportul pe 2007 al Departamentului de Stat. "Guvernul Romaniei nu indeplineste intru totul standardele minime in vederea eliminarii traficului de fiinte umane; cu toate acestea, depune eforturi semnificative in acest sens", se arata in raport.

In decembrie 2006, guvernul a lansat o baza de date nationala pentru a contribui la procesul de identificare a victimelor. In raport se arata ca Romania ar trebui sa isi intensifice eforturile de dezvoltare a unui sistem si a unui standard national de redirectionare a victimelor. In plus, Guvernul ar trebui sa realizeze o campanie de constientizare in vederea reducerii cererii, avand drept public-tinta clientii comertului sexual.

In 2006, 164 de traficanti condamnati au ispasit pedepse cu inchisoarea de la 6 luni la 15 ani, iar 23 de traficanti nu au ispasit pedepse cu inchisoarea. Acest lucru reprezinta o imbunatatire semnificativa in comparatie cu anul 2005, cand peste 40% din traficantii condamnati nu au executat pedepse cu inchisoarea.

Tot anul trecut, guvernul a stabilit 15 centre regionale de asistenta pentru victime. Aceste centre raspund de implementarea proiectului de coordonare a victimelor si de identificarea si redirectionarea victimelor catre adaposturi administrate de ONG-uri si de guvern. Desi guvernul a administrat cel putin 9 adaposturi pentru victimele traficului de fiinte umane la nivel national, calitatea si constanta acestora au variat de la regiune la regiune. De-a lungul anului 2006, guvernul a identificat un numar total de 2.285 de victime.

Initiativa romaneasca in Parlamentul European: Silvia Ciornei

Traficul de persoane a intrat si in atentia europarlamentarului Silvia Ciornei(ALDE). "Traficul de fiinte umane a ajuns sa reprezinte o activitate lucrativa cu risc scazut si profit ridicat. Este nevoie sa se ia masuri mai ferme, sa se implementeze politicile si instrumentele deja existente, care in mare masura raman doar pe hartie", a declarat Silvia Ciornei in timpul unei audieri publice in PE, cu tema "Cum poate UE sa imbunatateasca lupta impotriva traficului de fiinte umane?”, co-organizata de europarlamentarul roman.

Vezi mai multe despre audiere:
- Victimele traficului uman trebuie sa fie ajutate!

- UE trebuie sa intensifice lupta impotriva sclaviei secolului 21

Linie de asistenta telefonica

Silvia Ciornei si Karin Riis-Jorgensen, membre a grupului ALDE, au participat la initiativa unei declaratii scrise pentru crearea unei linii de asistenta telefonica pentru victimele traficului uman. Declaratia scrisa propune introducerea la nivelul UE a unei linii telefonice multilingvistice dedicata victimelor traficului uman. Sunand la un numar european unic si gratuit, victima va putea obtine asistenta calificata, in limba sa materna.

Vezi mai multe despre linia telefonica:
- UE trebuie sa intensifice lupta impotriva sclaviei secolului 21

Actiuni recente si pasii urmatori:

- Conferinta OSCE la Viena pe 10-11 septembrie 2007: 7th Alliance Against Trafficking in Persons Conference on Assistance to Trafficked Persons: We Can Do Better. Oficiali guvernamentali si reprezentanti ai organizatiilor responsabile cu combaterea traficului din peste 50 de tari din zona OSCE. https://www.osce.org/conferences/cthb_assist2007.html
- Comisia Europeana a decis lansarea unei zile europene anti-trafic: Pe 18 octombrie 2007, la Bruxelles, vor fi peste 150 de participanti la o conferinta, iar statele membre sunt incurajate sa tina si ele conferinte.

- Potrivit raspunsului mentionat al lui Franco Frattini, cu ocazia primei Zile Europene de Lupta Impotriva Traficului Uman, pe 18 Octombrie, Comisia va intocmi recomandari cu si pentru statele membre pentru identificarea si sprijinirea victimelor.

Link-uri:

- Office of the Special Representative and Co-ordinator for Combating Trafficking in Human Beings
- Planul UE privind cele mai bune practici, standarde si proceduri pentru combaterea si prevenirea traficului de fiinte umane
- U.S.Department of State-Trafficking in Persons Report
- Politia Romana despre traficul de persoane
- Politia Romana: povesti adevarate
- Politia Romana: Masuri de protectie
- Declaratie scrisa pentru crearea unei linii de asistenta telefonica pentru victimele traficului uman
Legislatia europeana in materie de trafic cu fiinte umane si exploatare sexuala a copiilor (Linkuri)
EU legislation being adopted against trafficking in human beings and the sexual exploitation of children

Tampere European Council
- Organizatia Internationala pentru Migratie: IOM Counter Trafficking Strategy for the Balkans and Neighbouring countries
- Strategii impotriva traficului de fiinte umane

Legislatie europeana:

-Council Directive 2004/81/EC of 29 April 2004 on the residence permit issued to third-country nationals who are victims of trafficking in human beings or who have been the subject of an action to facilitate illegal immigration, who cooperate with the competent authorities 
-Council Framework Decision of 19 July 2002 on combating trafficking in human beings.
-Council Decision of 8 December 2000 on the signing, on behalf of the European Community, of the United Nations Convention against transnational organised crime and its Protocols on combating trafficking in persons, especially women and children, and the smuggling of migrants by land, air and sea.

Articole EurActiv.ro:

- Traficul ilegal reprezinta in continuare o problema pentru Balcani

- PE vrea un plan de actiune pentru combaterea traficului cu fiinte umane

- UNICEF avertizeaza ca traficul de copii este in crestere in Europa de Sud-est

- Romania - sursa si tara de tranzit pentru traficul de femei

- Raportul SUA: Traficul de persoane ramane o problema in Romania

- PE cere sanse egale pentru femei si barbati