A aparut noua Ordonanta a achizitiilor publice 94/4 oct. 2007. Opinia consultantului Ciprian Nicolae, ConsTrain (foto): "Doua elemente esentiale trebuie retinute: 1. daca primesc finantare sub 50% din valoarea proiectului, operatorii economici nu vor fi obligati sa utilizeze procedurile de achizitie publica. 2. pentru valori mai mari, e nevoie de licitatie sau de selectie de oferte.

Documente:
OUG 94/2007 integrata in OUG34/2006 (Wolters Kluwer, 04 oct 2007) PDF, 1.042K
Proiectele finantate cu bani europeni au reguli stricte. Cei care fac achizitii din fonduri publice (de la bugetul national sau european) trebuie sa faca licitatii sau macar selectii de oferte (acestea din urma pentru valori sub 5.000 de euro). Daca insa finantarea de la bugetul public este sub 50% regulile tocmai s-au schimbat, iar licitatiile nu sunt neaparat obligatorii.

Marius Gogescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) explica noile reguli ale achizitiilor publice intr-un interviu pentru euROpeanul, realizat de Ioana Morovan, din care va prezentam in avanpremiera un scurt fragment:

"Sub aceste praguri (50% - n.r.), daca finantarea publica este mai mica de 50% din totalul costurilor eligibile, va decide Autoritatea de Management ce procedura se aplica. Pentru achizitiile de produse nu sunt praguri valorice, trebuie luat in considerare doar procentajul.

Autoritatea de Manangement (AM) poate decide sa se aplice tot Ordonanta 34. Cel mai probabil, insa, vor fi stabilite proceduri simplificate. Directiva europeana in domeniu permite acest lucru. Procedurile simplificate, in principiu, seamana cu „cererea de oferta”" - mai spune Gogescu.
"Dupa ce vor fi concepute de Autoritatile de Management, ele trebuie aprobate de Comisia Europeana". - adauga directorul de la achizitii publice citat. (Interviul complet va aparea in numarul 4 din euROpeanul, luni, 15 octombrie.)

Opinia consultantului: Cum vrea statul sau cum vrea privatul?

Ciprian Nicolae, trainer si consultant fonduri structurale, Constrain (www.constrain.ro):

Asa cum ne-au obisnuit, legile romanesti continua sa ramana interpretabile... chiar si in situatiile in care se modifica si completeaza prin alte acte normative, cu scop de clarificare si flexibilizare. Mult asteptata modificare a OUG nr. 34/2006 privind achizitiile publice reuseste sa clarifice lucrurile complicandu-le in acelasi timp, parca si mai mult decat pana acum.

Daca la inceputul lui 2006 intalneam intreprinzatori privati suparati ca Fondurile Structurale nu le vor acoperi decat circa 50% din valoarea proiectelor pentru care doreau finantare, dupa intrarea in vigoare a OUG nr. 34/2006 acestia au inceput sa renunte la ideea de a mai solicita finantare peste 50%.

Motivul: potrivit Art. 9, litera c) din OUG 34/2006, ar fi fost obligati sa faca achizitii publice pentru ceea ce ar fi avut nevoie in proiecte: servicii, produse ori lucrari.

In ultimele luni s-a vorbit tot mai mult de modificarea OUG nr. 34/2006, in sensul flexibilizarii conditiilor de utilizare a procedurilor de achizitie publica. Intreprinzatorii privati se asteptau sa scape de utilizarea lor. Dar, asa cum prevad si directivele europene in vigoare, nu vor scapa asa usor.

Doua elemente esentiale trebuie retinute din modificarea OUG nr. 34/2006.

  • Primul este ca, daca nu primesc finantare mai mare de 50% din valoarea proiectului, operatorii economici nu vor fi obligati sa utilizeze procedurile de achizitie publica. Deci, daca vor, pot sa ocoleasca legea: pur si simplu, solicita finantare mai mica de 50%.

  • Al doilea element important este ca, pentru operatorii economici care obtin finantare mai mare de 50% din valoarea proiectului, fie legea, fie autoritatile responsabile de gestionarea fondurilor europene impun obligatia de a utiliza procedurile de achizitii publice.

    Astfel, legea ii obliga atunci cand:
  • pentru lucrari, valoarea estimata a contractului este mai mare de 2.500.000 Euro;
  • pentru servicii, valoarea estimata a contractului este mai mare de 125.000 Euro.

    Pentru furnizarea de produse, dar si pentru cazurile in care valoarea estimata a contractului este mai mica decat pragurile mentionate mai sus, autoritatile sunt obligate sa aleaga intre trimiterea la lege (Art. 10, alin. 2, litera a) si „aplicarea unei proceduri specifice stabilite prin norme interne de catre respectiva autoritate contractanta” (Art. 10, alin. 2, litera b).

    In cazul in care trimit la lege, autoritatile vor „ajuta” privatul sa nu o aplice. De ce?

    Pai daca autoritatile despre care se face vorbire la litera a) fac trimitere la lege, iar legea nu te incadreaza intr-o anumita categorie, nu esti obligat sa o respecti, nu? E ca un program informatic care cicleaza. Sau, poate, cei care au scris legea au vrut sa spuna altceva?

    Apoi, ar fi interesant de stiut pentru cine vor face trimitere la lege si pe cine vor obliga sa utilizeze procedura specifica pe care o creeaza ele.

    Aceasta deoarece nu scrie nicaieri ca toate contractele cu beneficiarii de finantare trebuie sa fie la fel. Poate pentru unii vor fi altfel, asa cum ne-am obisnuit...

    Un lucru este cert: legea ramane interpretabila.