Prof. Dr. Theo Jans este binecunoscut in mediul academic din Bruxelles. Este profesor la Facultatea de Stiinte Politice a Unversitatii Libere Bruxelles (VUB) si face parte din colectivul Institutului de Studii Europene (IES). Dan Luca l-a intervievat, recent, la Bruxelles, pe teme de actualitate europeana.

Dan Luca: Pentru inceput cateva cuvinte despre Institutul de Studii Europene din Bruxelles. Cum s-a format si care este activitatea?

Theo Jans: IES este un departament autonom si institut de cercetari in cadrul VUB. A luat fiinta in 2001, iar in 2002 a devenit centru de excelenta Jean Monnet. Accentul in cercetarea pe care o efectuam se pune pe o abordare interdisciplinara a studiilor europene, cu precadere pe rolul Uniunii Europene in context global. Oferim programe de Masterat si Doctorat, dar si servicii de consultanta stiintifica, organizam conferinte si workshopuri. Organizam de asemenea anual o Scoala de vara pe tema procesului decizional la nivel european, in colaborare cu Academia Diplomatica din Viena.

DL: Sunteti specialist in politici europene si in special pe "multi-level governance”, cu rezonante pe rolul regiunilor in UE. Asa cum stiti, in Romania s-au infiintat de cativa ani Regiunile de Dezvoltare, echivalentul NUTS II. Acum, odata cu aderarea Romaniei la UE, aceste entitati au o responsabilitate enorma in a “implementa” sume imense din fondurile comunitare. Credeti ca, in timp, este nevoie de o reforma adminsitrativa in Romania pentru a da, sa zicem, o noua putere acestor regiuni? Ma gandesc in special la alegeri politice pe regiunile de dezvoltare, asa cum este in prezent la nivel de judet (echivalent NUTS III)?

TJ: Se poate observa, din experienta tarilor care au beneficiat sau beneficiaza de Fonduri Structurale, ca absorbtia si managementul acestora contribuie la intarirea capacitatii actorilor de la nivel local si regional. Aceasta idee se regaseste si intr-unul din principiile ce stau la baza Fondurilor Structurale, principiul parteneriatului, care stipuleaza ca actorii din domeniul public si privat de la nivel local si regional trebuie sa se implice activ in toate etapele procesului de absorbtie a fondurilor europene. Nu trebuie insa sa uitam ca exista diferente majore intre rolul pe care il au regiunile in diverse tari si influenta pe care acestea o exercita in procesul decizional dar si in implementarea diferitelor politici. Consider ca ideea de a avea alegeri la nivel regional nu poate decat sa contribuie la cresterea gradului de legitimitate si raspundere atribuit acestor entitati, ceea ce duce, in mod normal, si la sporirea eficientei politicilor implementate la acest nivel (in cazul nostru, politicile structurale). Un factor important care trebuie luat in considerare consta in natura competentelor atribuite acestor organe regionale si in rolul pe care acestea il joaca in contextul politic national. Un exemplu care s-ar putea dovedi potrivit si pentru Romania este situatia Irlandei. Daca la inceput, procesul de absorbtie a Fondurilor Structurale a avut un caracter centralizat, pe parcurs, si mai ales dupa 1999 cand au fost create cele doua regiuni NUTS II, nivelul regional a capatat o importanta sporita. Doua Adunari Regionale au fost infiintate, cu scopul de a administra Fondurile Structurale, iar membrii acestor Adunari sunt desemnati dintre alesii de la nivel local. Acesta poate fi un model, sigur, exista si altele; ceea ce este important pana la urma este ca aceste organe, oricum s-ar numi ele, sa fie bine integrate in sistemul politic national si sa beneficieze de atributii reale, care pot aduce o valoare adaugata procesului de management al fondurilor europene.

DL: In Romania a luat o mare amploare si este foarte la moda sa se infiinteze facultati de Studii Europene. Probabil exista zeci de astfel de noi facultati. Cateva sugestii pentru colegii din mediul academic din Romania?

TJ: Interactionez mult cu Romania, chiar daca de cele mai multe ori indirect. E un potential uman deosebit. Am cunoscut multi romani, care mi-au fost studenti sau doctoranzi. Chiar si in Institut, desi suntem un colectiv mic, doi colegi sunt din Romania. Lipseste in Romania academica “practicalitatea” si implicarea in realitatea locala. Acum e o mare nevoie de specialisti, iar cei care cunosc cu adevarat politicile europene trebuie sa fie mai activi si in afara sferelor academice. Sa va dau doar un exemplu de activitate pe care o derulam la Bruxelles si poate prietenii din Romania vor intelege: IES a castigat o licitatie publica cu DG ADMIN de la Comisia Europeana si prin acest contract formam functionarii din institutiile si agentiile UE, dar tinem traininguri si pentru functionarii publici din Belgia si Olanda.

DL: Ce rol are tehnologia moderna in munca pe care o desfasurati?

TJ: In prezent coordonez Departamantul de eLearning din cadrul IES. Recent am lansat trei module de studiu online dedicate celor care vor sa invete despre cum functioneza institutiile europene sau vor sa inteleaga mai bine impactul pe care il are Uniunea Europeana in viata si activitatea fiecaruia. Cursurile se bazeaza pe un mod de invatare interactiv, care stimuleaza abilitatile de asociere intre diverse niveluri si domenii. Mai mult, pe tot parcursul modulelor, continutul este imbogatit cu diverse instrumente multi-media, care permit cursantilor sa inteleaga mai bine evolutia procesului de integrare europeana. La finalul fiecarui capitol (respectiv modul), exista teste care faciliteaza evaluarea conostintelor acumulate. Studiul celor trei module poate fi finalizat cu un examen la sediul Institutului de Studii Europene din Bruxelles, in urma caruia, pe baza rezultatului obtinut, cursantii obtin un certificat din partea Universitatii Libere din Bruxelles. Ma bucur foarte mult sa lucrez cu o compatrioata de-a dumneavoastra la acest proiect ambitios. (Alexandra Mihai, alexandra.mihai@vub.ac.be).

Link-uri:
- Institutul de Studii Europene (VUB) Bruxelles
- eLearning la IES