Conform unui sondaj EurActiv, gasirea echilibrului dintre pozitia Bruxelles-ului si perspectivele nationale este cruciala in comunicarea politicilor europene, intr-o vreme cand blog-urile si videoclipurile devin mijloace din ce in ce mai populare de comunicare online.

Sondajul, prezentat la o conferinta organizata de Kellen Europe pe 28 februarie intitulata „Euroconferinta: Asocierea dumneavoastra la un nou nivel”, a subliniat ca o parte din ce in ce mai mare dintre stakeholder-ii de nivel european folosesc mijloace inovatoare de comunicare – printre care videoclipuri, blog-uri si alerte RSS online – in ajutorul metodelor traditionale.

Este demna de remarcat opinia grupurilor conform careia videoclipurile online sunt mai apreciate (45%) decat blog-urile sau optiunea content syndication de tipul includerii de text sau alertelor RSS. Totusi, in timp ce mai mult de trei sferturi dintre respondenti (80%) au confirmat familiarizarea lor cu videoclipurile online, numai 12% dintre ei le utilizeaza in scopul comunicatiilor externe. In acelasi timp, 28% dintre acestia si-au afirmat intentia de a folosi aceste metode de comunicare „in anul curent sau mai tarziu”.

Rezultatele sondajului mai arata o crestere spectaculoasa a popularitatii blog-urilor. Utilizarea acestora s-a triplat in numai un an intre 2006 si 2007 iar 32% dintre respondenti sunt acum de parere ca blog-urile dau valoare strategiei lor de comunicare (vezi Dosar EurActiv). Nu numai ca 60% dintre respondenti sunt familiarizati cu blog-urile, dar aproape jumatate (47%) dintre ei le citesc ocazional iar un procentaj de 8% fac frecvent acest lucru (5% dintre ei scriu pe propriile blog-uri). 

Optiunile content syndication sunt mai putin utilizate de catre grupuri, cu numai 16% dintre cei intervievati care mentioneaza ca deja utilizeaza includerea de text sau alerte RSS. Acest fapt poate schimba viitorul intrucat o cincime dintre ei intentioneaza sa foloseasca aceste metode „in acest an sau mai tarziu”. Numai o treime dintre participanti este de parere ca ofertele RSS pot da valoare strategiilor lor.

Studiul mai arata ca cele mai multe grupuri (72%) prefera o abordare echilibrata intre Bruxelles si capitalele nationale in captarea atentiei asupra chestiunilor politice care le privesc. Participantii au insistat clar (93%) asupra importantei vitale a unei pagini de web actualizate in comunicarea cu stakeholder-ii, iar jumatate dintre ei au confirmat angajarea de consultanti pentru a-si face inteleasa pozitia.

Desi paginile de web ale Comisiei si Parlamentului reprezinta o sursa importanta de informare asupra politicii UE, rezultatele au mai aratat ca ziarele si media nationale inca mai au un rol urias in diseminarea informatiilor despre aceste institutii. Cu exceptia EurActiv, BBC Online este cea mai vizitata pagina de web in ceea ce priveste afacerile UE, in timp ce popularitatea Google News este in plina crestere. 

In final, rezultatele au evidentiat importanta acoperirii multilingvistice, importanta reliefata de faptul ca peste jumatate dintre grupuri au indicat alegerea limbii drept cea mai valoroasa caracteristica a retelei multinationale EurActiv.

Pozitii:

Directorul EurActiv pentru Relatii Publice, Dan Luca, a declarat ca „aproximativ o treime din grupuri considera ca noile intrumente media dau valoare comunicarii externe”.

Nele Devolder de la Kellen Europe sustine ca asociatiile sunt constiente ca „problematica devine din ce in ce mai globala si migreaza de la un continent la altul”, adaugand totodata ca „aceasta se aplica problematicii legislative si de reglementare si in aceeasi masura inovatiei.” Astfel membrii unei asociatii „trebuie sa fie constienti de ultimele evolutii ale problematicii globale, chiar daca acestea pot actiona pe plan local”.

Goranka Krošelj, responsabil pentru relatiile cu Parlamentul European la Adunarea Permanenta a Sloveniei la UE, a declarat in cadrul Euroconferintei ca „provocarile reprezentarii intr-o adunare permanenta sunt complet diferite” de cele din asociatiile industriale sau companii. „Incercarea de influentare a autoritatilor nationale este esentiala”, spune ea, intrucat prin extinderea utilizarii participarii la luarea de decizii apare „necesitatea de a ne face vocea auzita in statele membre”.

Daniel Karam, directorul EICTA, care reprezinta industriile IT & C si electronicelor de consum in Europa, a mentionat ca „necesitatea unui consens larg industrial poate duce la pozitii inferioare”, care reprezinta „un fapt grav” intrucat „situatia de la Bruxelles nu se va simplifica prea curand”. El a mai avertizat asupra „usurintei cu care poti fi confundat cu alta asociatie din Bruxelles”, din pricina „sutelor de astfel de asociatii, deseori cu acronime asemanatoare sau chiar identice”.

Bill Duncan, moderator al conferintei si totodata partener al Advizors.eu, a mentionat importanta cruciala a informatiilor „pentru a trece dincolo de opinii” si „a demonstra justetea propriilor afirmatii” din compilarea unei pozitii politice, adaugand ca unele organizatii asemanatoare Business Europe sunt „prea generale” si „spun Comisiei lucruri deja stiute”.

Delia Villagrossa, consilier principal al biroului european al WWF, a subliniat importanta punerii la dispozitie a „informatiilor clare, nu a unor simple opinii”. Ea a aratat ca marea provocare la nivel european este „o legislatie optima”, in timp ce la nivel national provocarea o reprezinta „implementarea ei consecventa”.

Sylvain Lhôte, director Borealis pentru afaceri europene, companie specializata in materiale plastice, a considerat ca „pentru o companie medie, provocarea consta in trasarea unui itinerariu prin multimea de actori” la nivelul UE. „Bruxelles nu este UE”, a mai adaugat el, subliniind schimbarile aduse reprezentarii la nivel european care se traduc prin „Bruxelles ca suma a acordurilor implementate la nivel national”.

Federation Survey 2008”, realizat de EurActiv in colaborare cu Kellen Europe, s-a desfasurat online in vara anului 2007. Desi sondajul a fost deschis tuturor celor 27 state membre europene, cei mai multi respondenti provin numai din tarile membre ale EU 15.

 Linkuri:

- Acest articol in engleza

- Acest articol in franceza

- EurActiv / Kellen Europe: Federation Survey 2008 (February 2008)

- European Commission: Communicating about Europe via the Internet: Engaging the citizens (21 December 2007)

- European Commission: Communicating Europe in Partnership