Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare (IPID) a lansat, saptamana trecuta, volumul "Reprofesionalizarea Romaniei", un raport care ofera cateva solutii pentru iesirea din criza si dezvoltarea durabila a Romaniei. Trecerea accentului de la "cine sunt" catre "ce stiu sa fac" si formarea elitelor profesionale in domenii de activitate importante, precum: educatia, agricultura, cultura, sistemul financiar-bancar, arhitectura si constructiile, etc. sunt masuri importante pe care populatia si factorii decizionali din Romania ar trebui sa le trateze cu seriozitate, au declarat autorii raportului si personalitatile prezente la dezbaterile care au insotit lansarea acestuia.

"Singura sansa de viitor pentru Romania este o schimbare profunda si radicala de mentalitate in ceea ce priveste rolul si functiile elitelor intelectuale in societatea moderna", spun autorii raportului, care atentioneaza ca Romania nu poate spera la o dezvoltare armonioasa, care sa poata fi sustinuta pe termen lung, daca nu formeaza si mentine o elita de profesionisti capabili sa initieze si sa conduca un asemenea proces.

Printre masurile prioritare pe termen scurt si lung, raportul recomanda: cresterea progresiva a alocatiilor bugetare pentru investitii in cercetare si angrenarea invatamantului superior in acest proces, in special a celui postuniversitar; mentinerea unui plafon de 6% din PIB alocat invatamantului si cercetarii, precum si pregatirea profesionala, avansata a functionarilor publici pentru toate nivelurile administratiei centrale si locale.

La dezbaterile prilejuite de lansarea volumului "Reprofesionalizarea Romaniei" au participat ambasadori, academicieni, reprezentanti ai autoritatilor, personalitati din mediul financiar-bancar si personalitati politice.

Pozitii:

Academicianul Ionel Haiduc, presedintele Academiei Romane: "Si daca numai o parte din ceea ce semnaleaza studiul va fi remediat, efortul nu va fi in zadar".

Calin Georgescu, directorul executiv al IPID si unul dintre autorii studiului a precizat: " Cu scuzele nu poti repara ce ai stricat din egoism, ignoranta, indiferenta, si sunt convins ca tinerii vor fi indreptatiti sa ne ceara socoteala pe viitor".

Cristian Adomnitei, ministrul educatiei: "Romania a exportat creiere si continua sa o faca, dar trebuie sa vedem ce putem face sa marim creuzetul in care se formeaza aceste creiere, tintind spre un rol regional si nu numai pe care Romania ar putea sa-l joace. (...) De aceea trebuie sa aducem elevul in centrul atentiei noastre pentru a-i da sanse pentru viitor".

"Ce profil de resurse umane vrem sa dam acestei tari?" - atentioneaza Madlen Serban, directorul CNDIPT din cadrul Ministerului Educatiei. "Ne trebuie lideri, nu doar in clasa politica, si rabdarea de a ne asculta unii pe altii", a spus Serban, mentionand printre problemele Romaniei de azi si faptul ca "prioritatile prevazute pe agenda Romaniei nu sunt impartasite, ci sunt vazute ca rezultate birocratice".

Dan Puric, actor si membru in Consiliul Director al IPID : "Aceasta profesionalizare a Romaniei presupune 'atitudini'. Romanul nu coaguleaza in jurul unui pachet de legi, ci in jurul unei stari de spirit". Mai mult, "trebuie creat un camp de competenta pentru scoli, de orice natura ar fi ele", a precizat Puric. "Problema consta in discrepanta dintre potentialitatea uriasa pe care o avem si campul de manifestare pus la dispozitie pentru exprimarea ei", a conchis el.

Presedintele PSD, Mircea Geoana, a atentionat asupra problemei tinerilor care studiaza sau profeseaza in universitati occidentale si care sunt respinsi sau nu gasesc un loc de profesor la universitatile din tara. Printre altele, liderul PSD a spus ca va propune preluarea in noul pachet de legi ale inavatamntului a 4-5 idei promovate in raportul "Reprofesionalizarea Romaniei", ca solutii pentru cresterea calitatii si eficientei in invatamantul romanesc.

[EurActiv.ro]