La sfarsitul saptamanii trecute, timp de 3 zile, Bruxelles-ul a gazduit a 3-a editie a EuroBlog-ului, o conferinta organizata de EUPRERA (The European Public Relations Education and Research Association), IHECS Bruxelles si compania de consultanta Edelman.

Este tot mai clar ca odata cu apartitia tehnologiei web 2.0 s-a creat un nou mediu de relationare. Expertii in relatii publice, fie provenind din mediul academic sau din sectorul de afaceri, au incercat sa explice impactul “Social media” asupra viitorului PR-ului.

“Odata cu social media expertii PR au intrat pe teritoriul non-controlului. Poate ca ei se sperie, dar aceasta este realitatea. Sintagma conform careia poti controla “mesajul”, dar nu poti controla “stirea” devine tot mai prezenta. Autenticitatea companiilor e cruciala in actualele forme de comunicare”, preciza Prof. David Weinberger de la Harvard Law School si expert Internet pentru campaniile prezidentiale din SUA (2004 si 2008).

Wolfgang Luenenbuerger, Seful Departamentului Social Media de la Edelman Europe, preciza: “Mass media nu mai este afacerea oamenilor de PR. Micro-audientele si micro-temele sunt ceea ce conteaza acum.”

Tim McMahon, de la Universitatea din New York: “De cand cu internetul, nu mai traim intr-o lume liniara. Oamenii de PR sunt expertii de relationare, nu mai sunt cei care controleaza sistemului. Social media este oportunitatea pentru cei din PR sa prezinte mesajul natural si autentic, ca de la inima.”

Profesori universitari, care predau PR-ul ca obiect de studiu, au fost intrebati de catre organizatori, ce a adus nou “social media” in activitatea lor.

Prof. Richard Bailey de la Universitatea din Leeds a precizat ca profesorul trebuie sa tina seama in metodologia de predare de ce fel de studenti are in fata. “Cei nascuti la sfarsitul anilor ’80, au crescut cu internet, email si telefon mobil. Ajung la universitate cu un bagaj de cunostinte tehnice impresionant, sunt familiarizati cu  mesaje scurte gen SMS, dar si cu cautari rapide in Google. In acelasi timp ei se plictisesc la lecturi lungi si nu mai gasesc interesanta liniaritatea cartilor imprimate.”

Prof. Thomas Pleil de la Universitatea de Stiinte Aplicate din Darmstand (Germania) a impartasit publicului experienta sa de a preda PR-ul, utilizand deja tehnologia web 2.0 sau chiar web 3.0: “Inca din 2005 studentii mei trebuie sa intre pe blog-ul de PR al universitatii. Trebuie sa il citeasca, dar si sa reactioneze cu comentarii. Blog-ul este de asemenea utilizat pentru a pregati cursurile si a ghida studentii catre materialele pe care sa le citeasca.” Evaluarea studentilor se face tot prin apelarea la formatul wikipediei, binecunoscuta acum de toti. “Am realizat o wiki pentru studenti. Studentii nu mai scriu eseuri in word si mi le trimit pe email pentru evaluarea finala. Ei trebuie sa publice in aceasta wiki, dedicata si cercetarilor.” Profesorul are o interactivitate cu studentii si pentru a reactualiza cursul pentru anul universitar urmator. “Cursul de baza este de asemenea publicat, iar studentii pot sa il completeze in acelasi format de wiki.”

Link-uri:
- Conferinta EuroBlog 2008 - www.euroblog2008.org
- Euprera
https://www.euprera.org/cms/details/index.aspx
- IHECS Bruxelles
https://www.ihecs.be/

Dan LUCA / Bruxelles