O dezbatere a fostilor bursieri Chevening a reunit mai multe pareri in legatura cu conceptele de lider si leadership, punand in acelasi timp problema capacitatii educatiei din Romania de a oferi absolventilor elemente de leadership.

"Cultivarea de contacte reprezinta un atu crucial in secolul douazeci si unu. De aceea, sunt extrem de incantat sa vad ca reteaua absolventilor Chevening este atat de activa," a spus ambasadorul britanic Robin Barnett in deschiderea mesei rotunde "De la educatie la Lideri - O perspectiva Chevening asupra rolului educatiei", organizata pe 25 martie de Reteaua fostilor Bursieri Chevening din Romania.

Ambasadorul a mai spus ca "educatia trebuie sa creasca in calitate pentru a putea echilibra optiunea pentru burse in strainatate[...]. Educatia trebuie sa isi asume rolul activ in formarea liderilor viitorului."

Pe de alt parte Barnett a aratat ca nu doar educatia formeaza lideri: "Experienta, energia si determinarea contribuie la acest lucru."

Si Valentin Lazea, economistul sef al Bancii Nationale si fost bursier Chevening, a spus ca "educatia superioara este o conditie necesara, dar nu suficienta pentru leadership." Lazea a vorbit despre programele de MBA, care ofera, in viziunea sa, elemente necesare pentru leadership, in special cunostinte de management, fara a reusi sa ofere insa deprinderi precum "capacitatea de a inota impotriva curentului si a avea opinii proprii" sau "rabdarea de a astepta un timp indelungat pentru a obtine rezultate".

"Devii lider daca vrei sa devii lider," a spus Valentin Lazea aratand ca nu multi tineri au aceasta optiune. El a oferit cateva repere de avut in vedere de tinerii care isi doresc sa devina lideri: faptul ca rabdarea este esentiala, necesitatea de a mentine mai multe optiuni deschise, fara a pune "toate ouale in acelasi cos", faptul ca oportunitatile trebuie exploatate si mentinerea moralitatii in toate actiunile.

In opinia lui Lazea, invatamantul romanesc este pregatit sa preia stafeta, pe masura ce asistenta externa este redusa.

Sorin Gabriel Popescu, directorul pentru managementul finantarii invatamantului din Ministerul Educatiei, a spus, legat de ideea de leadership, ca destinul organizatiilor este strans legat de felul in care gandesc lideri acestora. Declarandu-se un adept al teoriei leadershipului transformational, Popescu a spus ca liderii buni sunt formati, nu nascuti. Si pentru a forma lideri este nevoie de o scoala buna, cea britanica fiind recunoscuta pentru capacitatea in acest sens. Si scoala romaneasca a facut pasi semnificativi si isi are originile in cea britanica, in opinia directorului.

Popescu a aratat ca formarea antreprenoriala este o prioritate pentru toate directiile de actiune ale Ministetului Educatiei.

Profesorul Dumitru Sandu, de la facultatea de Sociologie a Universitatii Bucuresti, a aratat ca liderii sunt o specie, un caz particular de elite si avem nevoie de invatamant de elite pentru a putea avea lideri. El a aratat ca "Chevening nu este o reteta" in acest sens, "ci un model de producere a liderilor".
La randul sau, si Sandu a numit patru valori pe care le considera esentiale pentru un lider: competitivitate, gandire critica, conectivitate si responsabilitate sociala.

Referindu-se la invatamantul romanesc si rolul acestuia in "productia" de lideri, profesorul Sandu a spus ca fondurile nu mai sunt o problema: "Bani sunt. Cine spune ca nu sunt bani, nu are imaginatie. Problema e ce faci cu banii."

Rodica Sutu, producator in Televiziunea Romana, asistent universitar si fost bursier Chevening, a incercat o atingere concreta a unora dintre problemele din invatamantul superior romanesc. "Nu poti sa devii lider daca nu gandesti critic", a spus ea, atragand atentia si asupra criteriilor de evaluare din invatamantul superior romanesc, care inca premiaza reproducerea in detrimentul gandirii si al abordarilor originale. Sutu a depland faptul ca, in Romania, la nivel Universitar, de cele mai multe ori studentii nu pot vorbi liber.

Si-au mai exprimat opiniile fosti bursieri Chevening, reprezentanti ai unor organizatii de studenti si tineret.

Mark Crossey, director adjunct al Consiliului Britanic din Bucuresti, a spus ca asteapta de la "comunitatea vibranta a fostilor bursieri Chevening" sa devina ambasadori ai invatamantului de calitate in Romania.