Romania are un potential turistic urias, insuficient exploatat. Din punct de vedere turistic, Romania a ramas insa in urma statelor invecinate, precum Ungaria sau Bulgaria. Totusi, perspectivele sunt imbucuratoare, turismul romanesc avand mari sanse sa devina competitiv. Potrivit unui raport al Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor, din punct de vedere al perspectivelor de crestere a industriei turismului si calatoriilor, Romania ocupa locul sapte din cele 176 de tari analizate.

Castelul Bran | foto: longpassages.org

Contributia industriei romanesti a turismului si calatoriilor in PIB clasa Romania pe locul sapte in lume, in 2007, se arata in raportul WTTC. Contributia la PIB al Romaniei a industriei turismului si calatoriilor a fost de 2,1% in 2007, ceea ce inseamna 7,9 miliarde lei. Pana in 2017, va creste in termeni nominali la 2,9% din PIB (22,5 miliarde lei). Cererea totala pentru servicii romanesti de turism a generat 27,7 miliarde lei in 2007 si va creste anual, in medie, cu 7,7% pana in 2017. Ritmul de crestere este  superior celui mondial. Romania ocupa locul 58 in lume dupa marimea absoluta a industriei turismului si calatoriilor si se claseaza pe locul 157 din 176 de tari, dupa criteriul contributiei relative a turismului la economia nationala, se mai arata in raportul WTTC.

Raportul Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor (WTTC) considera ca starea proasta a drumurilor reprezinta cel mai mare impediment in calea dezvoltarii turismului romanesc, in conditiile in care majoritatea vizitatorilor straini sosesc in Romania pe cale terestra. Din cauza infrastructurii deficitare, Romania este clasata pe locul 76 in topul mondial al competitivitatii in turism, intre Azerbaidjan si El Salvador, potrivit unui studiu al World Economic Forum.

Romania trebuie sa stie cum sa-i atraga pe cei aproximativ 1,5 miliarde de europeni sa o viziteze, a declarat in 2007 presedintele Patronatelor Agentiilor de Turism si tour-operatorilor din Uniunea Europeana (ECTAA), Jan Van Steen. Potrivit acestuia, va mai dura cativa ani pana cetatenii Uniunii Europene vor invata sa vina in tara noastra, in conditiile in care Spania, Turcia si Grecia sunt destinatii traditionale pentru ei. In plus, in Romania raportul calitate/pret este de multe ori necorespunzator, fapt care alunga potentialii turisti. Sibiul este unul din punctele de plecare pentru promovarea externa. Orasul care in 2007 a fost "Capitala Culturala Europeana reprezinta un prim pas in acest sens", considera Van Steen. Acesta sustinea ca pe piata europeana exista o tendinta spre trecerea de la pachete turistice standard la vacante personalizate. De aceea, Romania ar trebui sa se incadreze in aceasta evolutie, promovand mai multe tipuri de turism, de la cel cultural, la cel de aventura.

Operatorii romani din turism sunt optimisti. Presedintele Federatiei Patronale din Turismul Romanesc, Daniel Vasilescu, ne-a declarat ca sunt mari sanse de crestere in acest an. "S-au renovat multe structuri turistice, au intrat investitori mai puternici. Trebuie sa tinem cont de acum inainte ca romanii nu mai merg sa-si petreaca vacantele in hoteluri proaste", a precizat Vasilescu. Acesta prevede o revigorare a turismului balnear.

In 2006, s-a inregistrat o scadere a turismului romanesc. Pe langa faptul ca nu au fost atrasi turisti straini, cei romani au preferat alte destinatii la moda, precum litoralul bulgaresc. In premiera, balanta de plati in turism a fost negativa. In 2006, turistii romani au cheltuit 1,035 miliarde de euro, in timp ce turistii straini au cheltuit in Romania 1,034 miliarde euro. A fost si anul in care marele tour-operator international TUI s-a aratat foarte nemultumit de serviciile turistice romanesti. Drept urmare a decis sa renunte la litoralul romanesc pentru un timp.

Turismul rural si agro-turismul

Desi turismul rural a inregistrat cresteri, acesta prezinta un potential considerabil care nu este suficient exploatat. Sectorul turistic in anul 2005, comparativ cu anul 1998, a inregistrat o crestere a numarului structurilor de cazare (+35,4%), a nivelului capacitatii de cazare (+0,95%) si numarul locurilor de cazare in pensiunile turistice a ajuns la 22.061 in anul 2005, dintre care 50,5% in spatiul rural (INS Anuarul Statistic al Romaniei, 2006).

Turismul specific pentru Bucovina (Nord - Est) este cel religios, in Maramures (Nord - Vest), turismul arhitectural si etnografic, in Transilvania (Centru) - turismul recreational si cultural, arta culinara si a vinului, iar la poalele Muntilor Carpati se practica pescuitul. Zonele montane si cele forestiere din Romania asigura o serie de oportunitati pentru practicarea turismului si in special a ecoturismului.

O alta zona turistica importanta este Delta Dunarii (Est), care de asemenea, prezinta valoare naturala ridicata datorita biodiversitatii si permite practicarea diferitelor tipuri de turism (odihna, pescuit, arta culinara).

In ceea ce priveste impartirea pe regiuni a numarului de pensiuni in mediul rural, la nivelul anului 2005, se prezentau astfel: Zona Bucuresti - Ilfov detine 0,5%, Zona Vest 4%, Zona Sud-Vest 4%, Zona Sud-Est 8,9%, Zona Sud 10,3%, Zona Nord-Est 14%, Zona Nord-Vest 14,8%, Zona Centru 43,7%, ceea ce arata o dezvoltare diferentiata.

Turismul rural si agro-turismul (specific legate de activitatile din ferma) sunt activitati generatoare de venituri alternative, ceea ce ofera posibilitati de dezvoltare a spatiului rural, datorita peisajelor unice, ariilor semi-naturale vaste, ospitalitatii inascute a locuitorilor din mediul rural. Conservarea traditiilor, culturii, a specialitatilor culinare si a bauturilor precum si diversitatea resurselor turistice rurale ofera potential pentru dezvoltarea acestui sector.

Este necesar un proces de modernizare, dezvoltare si inovare pentru turismul romanesc, precum si de creare de servicii turistice moderne si competitive. Sectorul este afectat de lipsa organizarii, promovarii si diseminarii informatiilor din centrele turistice si de numarul limitat al acestor centre ce activeaza la nivel local. Turismul rural nu este dezvoltat astfel incat sa intampine cerintele pietei atat la nivel national cat si international, in mod deosebit, existenta infrastructurii de turism nu raspunde
cerintelor turistilor in ceea ce priveste structurile de cazare cat si cele recreationale, atat din punct de vedere calitativ cat si cantitativ.

Necesitatea de identificare si promovare a potentialului turistic rural a condus la aparitia unor retele de promovare a acestuia (ex. ANTREC).

Desi in ultima perioada numarul de unitati de primire turistica a crescut, cel al centrelor de promovare turistica este limitat, considerent pentru care este necesara concentrarea asupra sprijinirii promovarii turismului rural.

Exista foarte putine metode de masurare a succesului si rentabilitatii investitiilor in turism, din cauza naturii semi-informale a activitatilor, a promovarii si marketingului slab organizate mai ales la nivel judetean si local, ceea ce face dificil ca intreprinzatorii / operatorii sa ajunga pe piata si sa-si dezvolte afacerile corespunzator. Totusi, cu un marketing adecvat si alte tipuri de sprijin coordonat, produsele unicat ale turismului romanesc vor avea un potential important, datorita diversitatii si atractivitatii lor.

Fonduri europene

Fondurile alocate de Uniunea Europeana pentru dezvoltarea turismului, pana in anul 2007, au fost cele de pre-aderare, prin intermediul diferitelor programe.
Programul SAPARD a sprijinit dezvoltarea turismului in mediul rural si in zonele periurbane. Programul PHARE a sustinut dezvoltarea durabila a turismului sau a zonelor turistice.

Posibilitati de finantare a activitatilor turistice prin fondurile europene post-aderare

„Restaurarea si valorificarea durabila a patrimoniului cultural, precum si crearea/modernizarea infrastructurilor conexe”
 Se regaseste in: Programul Operational Regional , Axa5, domeniul major de interventie 5.1.

Proiectele eligibile vizeaza: restaurarea, protectia si conservarea patrimoniului cultural, national sau international. Alocarea financiara indicativa este de circa 235 milioane euro. Beneficiarii eligibili sunt :autoritati publice centrale si locale, ONG-uri, unitati de cult, parteneriat intre autoritati ale administratiei publice locale, parteneriat intre autoritati ale administratiei publice locale si ONG. Licitatia de proiecte a fost deschisa si va continua pana la consumarea integrala a fondurilor alocate.

"Crearea, dezvoltarea si modernizarea infrastructurii turistice pentru valorificarea sustenabila a resurselor naturale si cresterea calitatii serviciilor"
Se regaseste in: Programul Operational Regional - Axa 5, domeniul de interventie: 5.2
Finanteaza: dezvoltarea turismului bazata pe resursele naturale (turism montan, turism de tip spa, litoral, eco-turism etc.), reabilitarea/modernizarea/extinderea structurilor de cazare plus anexe. precum si a infrastructurii turistice.
Beneficiarii eligibili sunt autoritatile publice centrale si locale, microintreprinderilor si IMM-urile cu activitati in domeniul turismului, ONG-uri. Sumele totale disponibile pentru finantare sunt de 29 milioane euro pentru 2007 si 35 milioane euro pentru 2008. Ghidul solicitantului nu a fost inca publicat si prin urmare licitatia nu a fost lansata.

Promovarea potentialului turistic si infiintarea infrastructurii necesare in vederea cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica"
Se regaseste in: Programul Operational Regional, Axa 5, domeniul de interventie 5.3
Sume alocate:13,3 milioane euro pentru 2007 si 16,3 milioane pentru 2008. Pe toata perioada: 150 milioane euro.
Finanteaza:
a) crearea unei imagini pozitive a Romaniei ca destinatie turistica prin definirea si promovarea unui brand turistic national. Beneficiar este Departamentul de turism din Ministerul pentru IMM, Comert, Turism si profesii liberale. Guvernul a aprobat deja o Hotarare de Guvern pentru a demara proiectul. "Bugetul alocat Programului anual de marketing si promovare turistica pentru anul 2008 este de 7 milioane euro, din care 2 milioane euro pentru creatie brand turistic.", arata comunicatul Executivului. Lucia Morariu, secretar de stat pentru turism in cadrul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale a explicat pentru HotNews.ro ca este vorba despre o campanie noua, care nu are legatura cu cele anterioare. Proiectul ar putea fi decontat, ulterior, din fondurile europene. Pentru mai multe detalii, click aici.

b) Dezvoltarea si consolidarea turismului domestic prin promovarea unor produse specifice si destinatii, precum si prin alte activitati de marketing.   Development and consolidation of domestic tourism by supporting tourism promotion of specific tourism products and destinations and specific marketing activities. Beneficiarii sunt ONG-uri cu activitate in domeniul turismului si parteneriate intre organizatii. Ghidul solicitantului este publicat in varianta de lucru.

c) Infiintarea/reabilitarea Centrelor de Turism, Informare si Promovare (TIPC). Pot primi finantare activitatile de modernizare, reabilitare si consolidare a centrelor, achizitia de echipamente, inclusiv IT, realizarea unei baze de date nationale pentru Centrele de turism. Beneficiar eligibil: Departamentul de turism din Ministerul pentru IMM, Comert, Turism si profesii liberale. Ghidul solicitantului este publicat in varianta de lucru.

"Incurajarea activitatilor turistice" este o masura cuprinsa in Programul National de Dezvoltare Rurala (link la www.apdrp.ro) (masura 3.1.3). Prin urmare, esta valabila numai pentru mediul rural.

Potrivit acestui program, se va oferi sprijin financiar pentru crearea si promovarea unui turism competitiv in zona rurala, a unor retele rurale care sa furnizeze si sa promoveze serviciile turistice, implicand, totodata si participarea activa a populatiei rurale si indeosebi a tinerilor si femeilor. Sprijinul maxim acordat va fi de pana la 200.000 Euro/beneficiar/3 ani, in scopul incurajarii infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor.

Ghidul solicitantului nu a fost inca publicat, iar licitatia va fi lansata, potrivit Ministerului Agriculturii, in luna iunie.
Pensiunile turistice in mediul rural au prezentat, pana acum, cel mai mare interes pentru cititorii EurActiv.ro - HotNews.ro. Consultantii colaboratori au explicat in detaliu: trei pasi pentru infiintarea pensiunilor turistice, care sunt conditiile de finantare, impreuna cu raspunsuri punctuale la intrebarile cititorilor. Materialele publicate pe aceasta tema se gasesc aici.

Link-uri:

- Raportul WTTC pe 2007
- Studiu al World Economic Forum
- Programul Operational Regional
- Informatii privind documentele de programare strategica si financiara pentru accesarea fondurilor europene si principalele programe operationale sectoriale cu posibilitati de finantare a activitatilor din turism, in perioada 2007 – 2013
- Prezentare generala a domeniului major de interventie 5.3 „Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica”
- Indicatori statistici-INSSE
- Programul Operational Regional 2007-2013 - Ghidul solicitantului
- POR: Materiale informative

- Ministerul Turismului
- ANTREC
- Federatia Industriei Hoteliere din Romania - FIHR
- Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc - F.P.T.R.
- Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism

- Comisia Europeana pentru Turism
- Romania Travel