Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out






RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Romania in
Parlamentul European
> Noi reglementari > Dosar: Numarul de urgenta 112 in Europa si in Romania

Dosar: Numarul de urgenta 112 in Europa si in Romania

Publicat: 6 Mai 2008 @ 15:44

Dosar: Numarul de urgenta 112 in Europa si in Romania
Toti cetatenii Uniunii Europene aflati in situatii de urgenta trebuie sa aiba posibilitatea de a apela numarul unic 112 pentru a primi ajutorul specific necesar, indiferent de statul european in care se afla. Astfel, oricine calatoreste prin Uniunea Europeana nu trebuie sa retina decat un singur numar - 112 - in cazul in care este nevoie de o interventie a serviciilor responsabile in cazuri de urgenta (politie, salvare, pompieri). Statele membre trebuie sa asigure implementarea si buna functionare a serviciului de urgenta oferit prin apelarea numarului 112 si sa informeze cetatenii cu privire la existenta si functionarea sa.

112 in Europa

Numarul unic de urgenta 112 a fost introdus la nivel european inca din anul 1991 printr-o decizie a Consiliului European (Decizia Consiliului din 29 iulie 1991 (91/398/EEC). Scopul primar al acestui numar unic de urgenta a fost de a asigura un acces mai facil la serviciile de urgenta, mai ales pentru calatori, indiferent de tara europeana in care se aflau. Cativa ani mai tarziu, in 1998, legislatia europeana (Directiva 98/10/EC) stipuleaza garantarea apelarii gratuite a serviciilor de urgenta prin 112, atat de la telefoanele fixe cat si de la cele mobile.

Inainte ca numarul 112 sa devina numarul de urgenta al Uniunii Europene, acesta a fost folosit timp de ani de zile de unele state europene, precum Germania (fiind numarul de apel pentru pompieri) sau Italia (ca numar de apel pentru politie). Oricum, pentru majoritatea statelor, 112 a insemnat introducerea unui nou numar pentru urgente. In prezent, in statele membre intalnim doua situatii: fie 112 este unicul numar de apel pentru anuntarea oricarei urgente, asa cum este cazul in Suedia, Olanda si Danemarca, fie acest numar functioneaza in paralel cu alte numere nationale pentru urgente. Initial, in Romania, se prevedea ca 112 sa functioneze in paralel cu numerele nationale de urgenta timp de trei luni de la data finalizarii instalarii Sistemului national unic pentru apelurile de urgenta (SNUAU). Ca urmare a adoptarii unei ordonante de urgenta in martie 2008, si intrata in vigoare la jumatatea lunii aprilie a.c., numarul 112 a devenit singurul numar folosit pentru apelurile de urgenta.

In cazul functionarii in paralel a numarului 112 cu alte numere nationale, reglementarile europene prevad ca apelurile primite la numarul 112 sa fie tratate cu acelasi profesionalism si la acelasi nivel de calitate si operabilitate ca si apelurile primite la numerele nationale de urgenta.

Din 2003, conform Directivei Serviciilor Universale, statele membre sunt obligate sa asigure localizarea apelurilor de urgenta, pentru a permite gasirea in timp util a victimelor. Acest lucru este util in special in cazul apelurilor din retelele telefonice mobile si in cazul calatorilor care nu pot da informatii despre locatia in care se afla. De asemenea, statele membre trebuie sa se asigure ca apelurile primesc un raspuns adecvat, conform organizarii nationale a sistemului de urgenta si ca cetatenii sunt corect si constant informati cu privire la existenta si la functionarea serviciului de apel 112.

Cu toate ca informarea in legatura cu numarul 112 se afla printre prioritatile Comisiei Europene, un sondaj realizat la cererea CE in ianuarie 2008 releva faptul ca, desi majoritatea cetatenilor europeni (95%) sunt de acord cu utilitatea existentei unui numar unic de urgenta pe tot teritoriul Uniunii Europene, numai 22% dintre ei au identificat in mod spontan numarul 112 ca fiind numarul de urgenta pe care il pot apela de oriunde din Uniunea Europeana. Iar in cazul in care oamenii recunosc acest numar ca fiind numarul national pentru apeluri de urgenta, numai 22% dintre ei stiu ca acest numar poate fi apelat de oriunde de pe teritoriul UE. Mai mult, 71% dintre cei intervievati au declarat ca in ultimul an de zile nu au auzit sau vazut informatii despre numarul de urgenta 112. Potrivit Eurobarometrului, cele mai multe informatii cu privire la numarul de urgenta le-au primit, in ultimele 12 luni, cetatenii din Bulgaria (54% dintre ei considera acest lucru), din Cehia (50%), din Estonia (46%) si din Romania (43%). Cu toate ca romanii sunt relativ bine informati fata de ceilalti cetateni europeni cu privire la numarul 112, numai 30% dintre ei stiu ca acest numar poate fi apelat in cazuri de urgenta din orice stat al Uniunii Europene. La data publicarii rezultatelor acestui sondaj, Comisia Europeana, prin comisarul pentru telecomunicatii Viviane Reding, a facut un apel la statele membre de a ameliora nivelul de informare cu privire la acest numar, pentru folosirea lui atat pe plan national cat si in cazul calatoriilor in spatiul european.

„Pana in prezent, Comisia si-a concentrat eforturile in directia asigurarii faptului ca 112 va fi disponibil in toate statele membre. Acum este momentul sa sporim nivelul de informare al oamenilor cu privire la 112 - ca unicul numar pentru apeluri de urgenta pe care trebuie sa il tina minte. Prin urmare, fac apel la toate statele membre sa isi continue eforturile in directia dezvoltarii serviciului 112 ca serviciu complet fiabil in intreaga Europa si sa se alature unei campanii active de promovare a serviciului 112” a spus Viviane Reding pe 11 februarie (11.2), folosindu-se de aceasta data pentru a atrage atentia asupra serviciului 112.

Cu toate ca statele europene au luat masuri pentru imbunatatirea functionarii numarului de urgenta 112, unele ajustari sunt necesare pentru a indeplini toate cerintele europene. Acestea se refera in special la integrarea centrelor de urgenta (politie, pompieri, salvare), la capacitatea operatorilor si a personalului din centrele de urgenta de a vorbi mai multe limbi europene, la capacitatea autoritatilor de a face fata apelurilor false (in medie, 60% din apelurile la numerele de urgenta sunt false). Mai mult, in unele tari (Italia, Lituania, Olanda, Slovacia si Romania), locatia apelurilor din retelele mobile nu poate fi identificata, fapt ce poate pune in pericol vietile apelantilor, iar in Bulgaria numarul 112 nu este functional pe tot teritoriul tarii.

Avand in vedere ca multe din apelurile de urgenta sunt in legatura cu accidentele de masini si ca anual mor aproximativ 40.000 de oameni si peste un milion si jumatate sunt raniti in accidente rutiere in Uniunea Europeana, in cadrul initiativei europene ”e-siguranta” s-a hotarat ca din 2010 toate masinile noi sa fie echipate cu un sistem electronic numit ”eCall”. Acest sistem, in cazul unui accident sau al unui impact, apeleaza automat numarul de urgenta 112. Studiile efectuate arata ca punerea in functiune a acestui sistem poate reduce timpul de raspuns al serviciilor de urgenta cu 40% in zonele urbane si cu 50% in zonele rurale, mii de vieti putand fi astfel salvate anual.

Pentru a se asigura de alinierea si respectarea de catre statele membre a standardelor si a cerintelor europene, Comisia Europeana are puterea de a declansa proceduri cu privire la incalcarea dreptului comunitar impotriva acelor tari. Astfel, inainte ca tara in cauza sa fie adusa in fata Curtii Europene de Justitie, Comisia Europeana trimite o scrisoare de somatie si daca raspunsul autoritatilor nationale sau masurile luate nu sunt satisfacatoare, Comisia trimite un aviz motivat statului membru. Daca nici in acest caz autoritatile nu reusesc sa indeplineasca cerintele Comsiei Europene, statul membru este deferit Curtii de Justitie.

In momentul de fata, Comisia Europeana are deschise 6 proceduri privind incalcarea dreptului comunitar cu privire la implementarea si functionarea numarului de urgenta 112 impotriva Bulgariei, Italiei, Lituaniei, Olandei, Romaniei si Slovaciei. In plus, procedura impotriva Poloniei deschisa in 2006 este suspendata pentru a oferi Comisiei timpul necesar verificarii masurilor luate de acest stat pentru indeplinirea cerintelor europene.

Adina Valean, europarlamentar roman, preocupata de problematica numarului de urgente 112, s-a angajat intr-o campanie europeana menita sa aduca la cunostinta Parlamentului European si cetatenilor europeni beneficiile pe care le poate aduce dar si impedimentele cu care se confrunta acest serviciu.

Implicarea Adinei Valean a inceput cu petitia 112 si conferinta de presa sustinuta la Parlamentul European, a continuat cu declaratia scrisa pentru eficientizarea numarului 112, participarea la Summit-ul Securitatii si Sigurantei Europene organizat in Iunie 2007 la Bruxelles si s-a oglindit permanent in activitatea ei parlamentara. De asemenea, a organizat la Bucuresti un seminar in care a adus la aceeasi masa actori romani implicati in servicii de urgenta si experti europeni internationali.

"La fel ca in celelalte tari europene si autoritatile romane se confrunta cu probleme si obstacole legate de implementarea numarului european de urgenta 112. Sunt hotarata sa pun acest subiect cat mai sus pe agenda politica! Si asta pentru ca asigurarea unui serviciu de urgenta eficient si functional este in interesul tuturor cetatenilor," a spus Valean.

112 in Romania

Infiintarea si implementarea sistemului 112 in Romania face parte din obligatiile pe care si le-a asumat, inainte de aderare, in cadrul negocierilor cu Uniunea Europeana privind capitolul 19 din acquis-ul comunitar – Telecomunicatii si capitolul 24 – Justitie si afaceri interne.

Pentru alinierea la cerintele europene, au fost adoptate o serie de acte normative, astfel:

Legea nr.398 din 14 iunie 2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului Romaniei nr.18/2002 cu privire la functionarea Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU);

Hotararea Guvernului Romaniei nr. 227/2003 privind aprobarea conditiilor pentru instalarea, operarea, intretinerea si mentinerea la nivelul cerintelor a Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU), precum si pentru infiintarea unei activitati pe langa Serviciul de Telecomunicatii Speciale, finantata integral din venituri proprii

Ordonanta Guvernului Romaniei nr. 81 din 14 iulie 2005 pentru modificarea alin. (2) al art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/2002 privind functionarea Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta;

Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1.118 din 22 septembrie 2005 privind desemnarea structurilor specializate ale Jandarmeriei Romane si a unitatii specializate din cadrul Serviciului Roman de Informatii ca servicii specializate de interventie;

Ordin privind punerea in functiune a Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta, nr. 112/07.04.2005 (Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 312/13.04.2005).

Din aceasta serie de acte normative, cel mai recent adoptat a fost Ordonanta de Urgenta a Guvernului din 19 martie 2008, privind organizarea si functionarea SNUAU. Aceasta Ordonanta de urgenta abroga Ordonanta Guvernului nr. 18/2002 privind functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 398/2002, cu modificarile ulterioare, permitand astfel armonizarea cadrului legislativ construit pana acum cu situatia reala existenta in prezent.

Cadrul legislativ in vigoare cu privire la 112 prevede:

Intarzierile in gasirea si punerea in aplicare a unei solutii tehnice care sa permita localizarea apelurilor de urgenta au determinat Comisia Europeana sa deschida, pe 28 noiembrie 2007, o procedura impotriva Romaniei de incalcare a dreptului european, prin trimiterea unei scrisori de somatie. Aceasta scrisoare a fost urmata la inceputul lunii aprilie 2008 de un aviz motivat privind nerespectarea prevederilor comunitare referitoare la localizarea apelurilor primite la 112.

Insa, in lunile din urma, asa cum se arata si intr-un comunicat de presa emis in data de 8 aprilie 2008 de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor (MCTI) ca raspuns la avizul motivat al CE, Romania a facut progrese substantiale pentru eficientizarea sistemului 112. Astfel, pe plan tehnic, MCTI s-a implicat in realizarea testelor de interoperabilitate dintre operatorii de telefonie mobila, teste ce au fost finalizate cu succes in luna februarie.

In plan legislativ, prin aprobarea la sfarsitul lui martie a Ordonantei de Urgenta privind organizarea si functionarea SNUAU, Romania a tinut cont de recomandarile Uniunii Europene si de reglementarile europene in domeniu pentru a acoperi toate aspectele legate de functionarea optima a sistemului 112. Una dintre cele mai importante imbunatatiri in plan legislativ aduse de Ordonanta de Urgenta se refera la obligativitatea operatorilor de telefonie fixa si mobila de a furniza informatiile necesare localizarii unui apel de urgenta.

Tot in martie, MCTI a facut demersuri pentru ca operatorii de telefonie sa semneze un protocol de colaborare cu administratorul SNUAU, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), pentru transmiterea informatiilor necesare localizarii apelurilor. Mai multe intalniri au avut loc intre institutiile cu responsabilitati in domeniu (MCTI, Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei - ANRCTI, STS) si operatorii de telefonie mobila, in urma carora, pornind de la solutia tehnica adoptata pentru localizarea apelurilor (cell-id/sector-id), au fost agreate masurile de implementare necesare pentru ca serviciul de localizare sa fie disponibil in cea de-a doua jumatate a anului 2008.

Localizarea apelurilor in sistemul cell-id/sector-id va permite identificarea pozitiei geografice a celui care suna in cazul in care apelul se face dintr-o retea de telefonie mobila sau a adresei fizice in cazul in care apelul provine de la un telefon fix.

Pentru asigurarea functionarii sistemului 112 la parametrii impusi de Directiva Serviciilor Universale, MCTI, in acelasi comunicat de presa din 8 aprilie 2008 se angajeaza sa continue luarea masurilor necesare si de asemenea, sa informze permanent Comisia Europeana cu privire la stadiul implementarii si functionarii sitemului de localizare a apelurilor.

Livia Pislaru

[EurActiv.ro]

Linkuri:

Uniunea Europeana:

- Directiva Serviciilor Universale

- Eurobarometru privind numarul european unic de urgenta 112

- Procedurile privind incalcarea dreptului comunitar

- Portalul Societatea Informationala

- Protectie Civila Europeana

- Deschiderea procedurii de incalcare a dreptului comunitar impotriva Romaniei

- Avizul motivat al Comisiei Europene

-eCall

- Asociatia numarului european de urgenta EENA

Romania:

- Ministerul Comunicatiilor si Tehnologia Informatiilor MCTI

- Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112

- Serviciul de Telecomunicatii Speciale

- Pozitia MCTI cu privire la avizul motivat al CE privind nerespectarea prevederilor comunitare referitoare la localizarea in sistemul 112

- Utilizarea responsabila a serviciului 112 – Comunicat de presa MCTI

- Ordonanta de urgenta privind organizarea si functionarea SNUAU

112 in presa:

- EurActiv.ro: Comisia trimite un ultim avertisment Bulgariei si Romaniei cu privire la numarul 112

- Jurnalul National

- Gandul

- Adevarul

- Telegraf

- TVR

Articole legate de acelasi subiect
Romania anunta Europa ca serviciul 112 ar putea fi intrerupt | 30 Noiembrie 2007
Autoritatile romane au gasit solutia la problemele cu numarul unic de urgenta 112 | 10 Ianuarie 2008
112 nu functioneaza corespunzator, dar romanii stiu ce este, spre deosebire de ceilalti europeni | 12 Februarie 2008
Reding spera ca in vara sa nu aduca Romania in fata Curtii Europene de Justitie pentru 112 | 14 Martie 2008
Comisia trimite un ultim avertisment Bulgariei si Romaniei cu privire la numarul 112 | 4 Aprilie 2008
Bugetul Serviciului 112 va fi suplimentat cu 11 milioane lei | 15 Aprilie 2008
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut