O propunerea de directiva, adoptata in prima lectura de Parlamentul European, se refera la promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic. Autoritatile publice vor fi obligate sa ia in considerare la achizitionarea vehiculelor nu numai costul acestora, ci si impactul asupra mediului.

Directiva nu se va aplica doar autoritatilor publice, ci se refera si la vehiculele de transport rutier achizitionate de entitati contractante indiferent daca acestea sunt publice sau private. In plus, directiva se aplica si la achizitionarea de vehicule utilizate pentru transportul public, lasand insa statelor membre UE libertatea de a exclude achizitii minore in vederea evitarii unei poveri administrative excesive.

Avand in vedere ca numarul total anual de vehicule achizitionate de autoritatile publice din UE este de 110 000 autoturisme, 110 000 vehicule comerciale usoare, 35 000 camioane si 17 000 autobuze, noua directiva va creste cererea pentru automobile eficiente din punct de vedere energetic, obligand astfel industria sa investeasca in vehicule nepoluante.

Cel mai important rezultat al compromisului obtinut cu Consiliul este faptul ca prezenta directiva este obligatorie, insa ofera o anumita flexibilitate statelor membre UE pentru a transpune prevederile directivei in legislatia nationala. Statele membre au posibilitatea de a exonera vehiculele cu destinatie speciala (de exemplu cele din porturi, santiere de constructii, aeroporturi, sectorul militar, pompieri sau cele utilizate pentru mentinerea ordinii publice etc.)

Pe langa alte criterii, autoritatile publice trebuie sa calculeze si costul utilizarii vehiculului pe intreaga sa durata normala de viata. Acest cost se obtine prin insumarea costului initial de achizitie cu cel al costului combustibilului utilizat si a costurilor generate de impactul asupra mediului, calculat conform unei metodologii specifice.

Intrarea in vigoare si transpunerea in legislatia nationala
Dupa intrarea in vigoare - 20 de zile de la publicarea sa in Jurnalul Oficial - statele membre au 18 luni la dispozitie pentru transpunerea directivei in legislatie nationala.

In iunie 2006, Comisia PE pentru mediu a respins o propunere similara a Comisiei. Noua propunere include insa o serie de solicitari ale comisiei parlamentare, precum obiectivul legislatiei, neutralitatea tehnologiei si includerea emisiilor CO2.

Rezolutia a fost adoptata cu 642 voturi pentru, 37 impotriva si 24 de abtineri.

Europarlamentarul PSE Adriana Ticau, a declarat marti seara, in plenul Parlamentului European, ca intreprinderile europene trebuie incurajate sa promoveze preturi competitive la vehiculele nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic. Eurodeputata este autoarea avizului Comisiei de transport a PE (TRAN) in acest dosar, stabilind pozitia TRAN legat de  acest raport care va fi votat miercuri de Parlamentul European. 

"Astazi pretul vehiculelor ecologice este mai ridicat. Intreprinderile ar trebui incurajate sa promoveze preturi competitive, astfel incat diferenta de pret dintre un vehicul nepoluant si eficient din punct de vedere energetic si unul traditional sa nu fie in dezavantajul pietei vehiculelor ecologice", a declarat Adriana Ticau, vicepresedinta TRAN.

"Prezenta directiva raspunde nevoii de a acorda sprijin financiar suplimentar autoritatilor publice prin stimulente financiare si unele legate de informare si educare. Statele Membre si Comisia ar trebui sa ia in considerare atat eligibilitatea mobilitatii urbane pentru asistenta financiara si promovarea vehiculelor ecologice la revizuirea la jumatatea perioadei a cadrelor de referinta strategice nationale si a programelor operationale nationale si regionale. Comisia si Statele Membre ar trebui sa continue sprijinirea initiativelor privind transportul urban precum programele CIVITAS si Energie inteligenta", a conchis deputata  europeana.

Europarlamentarul PSE Rovana Plumb a depus miercuri o explicatie de vot cu ocazia adoptarii de plenul Parlamentului European, in care arata ca cel mai mare castig economic la achizitiile de vehicule de transport rutier 'curate' si eficiente energetic s-ar obtine prin includerea obligatorie a costurilor externe drept criterii de atribuire in cadrul tuturor deciziilor de achizitii a unor asemenea vehicule.

"Prezenta directiva privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic introduce o metodologie armonizata pentru achizitiile de asemenea vehicule, in vederea furnizarii de servicii de transport public durabil; in plus, contribuie la realizarea prioritatilor stabilite in contextul strategiei de la Lisabona", a declarat deputata europeana.  

Europarlamentarul PSE Daciana Sarbu a depus o declaratie scrisa aferenta raportului Jorgenssen, in care a subliniat necesitatea ca industria de autovehicule din Europa sa investeasca mai mult in tehnologii nepoluante pentru a face fata industriilor din tarile competitive la acest capitol, precum industria japoneza de profil. 

"Introducerea pe piata a vehiculelor nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic va contribui semnificativ la protectia mediului, imbunatatirea calitatii aerului si la eficientizarea energetica a transporturilor prin reducerea emisiilor de poluanti. Obiectivele directivei privind calitatea aerului si cele propuse in Cartea Verde privind mobilitatea durabila in zonele urbane vor putea fi mai eficient implementate prin promovarea unui transport public ecologic", a declarat Sarbu, membra a Comisiei pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara a Parlamentului European (ENVI).

Surse: PE, PSE