Termenul dat de comisarul pentru telecomunicatii, Viviane Reding, pentru a primi noi lamuriri si documentele pe baza carora premierul Romaniei l-a demis pe presedintele autoritatii nationale de reglementare a telecomunicatiilor si a restructurat institutia a expirat vineri, 24 octombrie. Autoritatile romane inca mai lucrau luni, 27 octombrie, la raspuns. HotNews.ro a intrat in posesia unei forme preliminare a scrisorii, in care se arata ca primul ministru va face recurs la decizia instantei in privinta repunerii in functie a presedintelui ANRCTI, Dan Georgescu. De cealalta parte, fostul sef ANRCTI spune ca pe 26 noiembrie se va judeca legalitatea Ordonantei de Urgenta a Guvernului

Comisarul pentru telecomunicatii, Viviane Reding, a fost foarte exact in ultima scrisoare adresata ministrului telecomunicatiilor, in care cerea explicatii suplimentare privind demiterea presedintelui ANRCTI si restructurarea agentiei de reglementare si mentiona ca asteapta un raspuns pana in 24 octombrie. Raspunsul autoritatilor romane a intarziat, iar forma finala a scrisorii de raspuns urma sa fie semnata de-abia luni, 27 octombrie, de ministrul Karoly Borbely.


"Raspunsul este formulat, in prezent este la ministrul comunicatiilor pentru a fi aprobat, si va fi trimis astazi catre Comisia Europeana”, a declarat Constantin Teodorescu, secretar de stat in cadrul MCTI, pentru HotNews.ro.

Contactat de HotNews.ro, purtatorul de cuvant al comisarului european a confirmat ca nu s-a primit inca oficial un raspuns la scrisoarea lui Viviane Reding. "Comisia Europeana il asteapta cu nerabdare, dar este pregatita ca, potrivit tratatelor, sa inceapa procedurile pentru a trece la urmatorul pas", a spus Martin Selamyr.

Intarzierea de trei zile poate fi oarecum trecuta cu vederea, dar Selmayr a avertizat ca fiecare zi care trece este in defavoarea autoritatilor romane. El si-a exprimat speranta ca de aceasta data raspunsul Romaniei va fi in masura sa clarifice situatia, altfel Comisia va trece la pasul urmator.

Intrebat care ar fi acesta, daca e inceperea procedurii de infringement, el a zis ca acest lucru ramane sa fie stabilit dupa analizarea situatiei pe baza documentelor. "Comisia are bune intentii, dar e pregatita sa aplice legea comunitara", a mai spus reprezentantul comisarului european.

Va reamintim mai jos cerintele comisarului european si raspunsul autoritatilor romane, asa cum apare el intr-un proiect al scrisorii intrat in posesia HotNews.ro.

Ministrul Karoly Borbely asigura Comisia Europeana de preocuparea pentru indeplinirea obligatiilor care decurg din statutul de membru al UE si de disponibilitatea de a dialoga cu serviciile Comisiei pentru solutionarea oricarui aspect legat de transpunerea si implementarea legislatiei europene in domeniu.

Viviane Reding: Independenta autoritatilor nationale de reglementare este unul dintre principiile-cheie ale cadrului de reglementare al UE in privinta comunicatiilor electronice si nicio politica a UE pentru piata telecom nu poate functiona decat daca statele membre se asigura ca autoritatile nationale de reglementare functioneaza independent.
Karoly Borbely: Doresc sa va asigur ca, la nivel national, independenta si buna functionare a autoritatii nationale de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice, astfel cum este aceasta definita de normele incidente de drept comunitar, nu a fost nicio clipa afectata.         

Viviane Reding: Trebuie sa insist sa imi trimiteti o copie a deciziei luate de primul ministru in 18 august 2008 de demitere a fostului presedinte a autoritatii de reglementare si o copie a intregului raport de audit (in limba romana) pe care s-a bazat aceasta decizie, precum si o copie a deciziei Curtii din septembrie prin care masurile de mai sus, luate de primul ministru, au fost suspendate.
In plus, repet cererea facuta initial de a-mi oferi informatii referitor la aceasta decizie a Curtii si la efectele ei. In special, va cer sa ma informati daca decizia Curtii a fost supusa unei revizuiri judiciare (n.r. s-a facut apel) si care este statusul perocedurilor in justitie privind acest caz"

Karoly Borbely:
Ministrul arata ca, prin Decizia primului-ministru nr.165 din 18 august 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 613 din 20 august 2008, Dan Cristian Georgescu a fost eliberat din functia de presedinte al ANRCTI "pentru grave deficiente constatate in exercitarea actului managerial si pentru incalcarea normelor legale din domeniul comunicatiilor electronice". Borbely mai spune ca Sentinta civila nr.2352/17.09.2008 a Curtii de Apel, Sectia aVIII-a Contencios Administrativ si Fiscal, a dispus repunerea in functie a lui Georgescu.

Precizam insa ca motivarea acestei sentinte nu a fost pana in prezent redactata de instanta, motiv pentru care ne aflam in imposibilitatea de a furniza o copie a hotararii motivate a instantei, dar va asiguram ca o copie a acestui document va fi trimisa Comisiei in momentul in care se va afla la dispozitia noastra. Aceasta sentinta civila a fost atacata prin recurs formulat de primul-ministru al Romaniei, avand la baza convingerea privind legalitatea si temeinicia Deciziei nr. 165/2008, aspecte care vor sta si la baza redactarii motivelor de recurs care vor fi trimise instantei de recurs indata ce motivarea hotararii pronuntate in prima instanta va fi disponibila.

Ministrul telecomunicatiilor adauga ca pune la dispozitia Comisiei documentele solicitate: copia deciziei primului-ministru privind eliberarea din functie a presedintelui ANRCTI, precum si copia raportului de audit public intern, in varianta originala.
 
Viviane Reding: In ceea ce priveste scopul restructurarii, ati subliniat ca a fost necesara pentru a permite noii autoritati sa lupte mai eficient impotriva fraudei pe internet si sa imbunatateasca coerenta de management a resurselor de internet in Romania. In acest sens, cer serviciilor dvs. sa imi explice care au fost dificultatile intalnite.

Karoly Borbely:
Precizez ca, prin reorganizarea autoritatii nationale de reglementare in structura si cu atributiile prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 06/2008, se completeaza lacunele in reglementare si se creeaza cadrul institutional necesar solutionarii problemelor constatate in ceea ce priveste dificultatile intalnite de autoritatile romane in lupta impotriva fraudelor pe internet si in managementul resurselor internet din Romania.

Dificultatile mentionate de ministru in explicatia trimisa Comisiei se refera in principal la amploarea mesajelor spam si a atacurilor de tip "phishing". La sfarsitul anului 2007 se inregistra prima plangere prin care se semnala primirea unor asemenea comunicari comerciale nesolicitate (spam), ulterior numarul acestora a crescut simtitor, inregistrandu-se la autoritatea nationala de reglementare de la 1 ianuarie 2008 si pana in prezent un numar de peste 1.150 de plangeri.

In privinta atacurilor informatice de tip „phishing", amploarea pe care acest fenomen a cunoscut-o pe teritoriul Romaniei s-a resimtit si in numarul de plangeri inregistrate la autoritatea nationala de reglementare in decursul anului 2008 (aproximativ 100), zonele cu cea mai mare activitate de "phishing" fiind cele in care exista centre universitare, respectiv Bucuresti, Craiova, Constanta, Iasi, Timisoara si Valcea.

Referitor la administrarea resurselor internet la nivel national, prin reorganizarea autoritatii nationale de reglementare s-a creat un mecansim eficient prin includerea, in domeniul de activitate al aceleiasi institutii, pe langa atributiile privind administrarea resurselor limitate de spectru radio si de numerotatie, a atributiilor referitoare la gestionarea TLD (top level domain) „.ro" si a SLD (second level domain) „.eu" pentru numele de domenii rezervate de Romania.

Ministrul subliniaza ca prin extinderea competentei autoritatii se asigura o reglementare coerenta a domeniului ".ro" si a segmentelor care fac parte din domeniul telecomunicatiilor si al tehnologiei informatiilor.

Mentionez ca solutia promovarii acestei ordonante de urgenta pentru completarea reglementarilor in vigoare asigura totodata si adoptarea dispozitiilor din proiectul de lege aflat in dezbatere in Parlamentul Romaniei referitoare la atributiile si functiile autoritatii nationale de reglementare.

Viviane Reding: V-as fi recunoscatoare daca m-ati putea informa cum intentionati sa procedati in privinta adoptarii proiectului de lege aflat in Parlamentul Romaniei. Sunt in mod particular interesata de acest proiect de lege intrucat cred ca el era conform cu cadrul legislativ european, in urma consultarilor de luna trecuta dintre ministerul dvs. si serviciile Comisiei.

Karoly Borbely:
Ministrul explica faptul ca proiectul de lege aflat in dezbatere in Parlamentul Romaniei potrivit caruia autoritatea nationala de reglementare ar fi trecut sub control parlamentar, a ramas fara obiect, din moment ce Guvernul a abrogat Ordonanta de Urgenta nr. 134/2006 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), iar acum pe masa parlamentarilor este proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta nr. 106/2008 privind infiintarea noii autoritati, Autoritatea Nationala pentru Comunicatii.

In ipoteza in care, in cursul adoptarii noului proiect de act normativ, Parlamentul Romaniei va decide trecerea ANC sub control parlamentar, MCTI va sustine amendamentele care au rezultat din consultarile cu serviciile Comisiei Europene pentru asigurarea independentei autoritatii intr-o astfel de structura, inclusiv cele privind procedura de numire a membrilor consiliului de conducere al autoritatii, atributiile acestora precum si garantiile pentru indeplinirea activitatii lor in mod corespunzator.

Georgescu: Comisia Europeana stie foarte bine ca restructurarea ANRCTI s-a facut in sase ore

Contactat de HotNews.ro, fostul sef ANRCTI, Dan Georgescu, a mentionat ca autoritatea pe care o conducea avea competente in domeniul luptei impotriva “spam-ului”, ba chiar si procese pe aceasta tema.

“Noi aplicaseram deja amenzi pentru comunicari comerciale electronice nesolicitate si aveam si proces impotriva acestor amenzi, cu Urban si Asociatii. Deci aceste competente le aveam deja atat prin Ordonanta 134/2006 privind infiintarea ANRCTI prin care am preluat atributii privind reglementarea in domeniul tehnologiei informatiei de la Ministerul Comunicatiilor, cat si ca urmare a unirii cu IGCTI. Comisia Europeana stie foarte bine ca Ordonanata asta s-a facut in sase ore. Restructutrarea unei autoritati in sase ore nu are motive, sunt inventate”, a declarat Dan Georgescu.

Cat despre auditul care-l incrimineaza, Georgescu sustine ca acesta este plin de minciuni.

“Problema cu acest audit este ca este foarte stufos si plin de minciuni. Sunt 25 de pagini cu texte de lege, de contracte, de cifre de achizitii, de tot felul, ce au putut sa inventeze, incat cititorul neavizat va ramane cu impresia ca s-au petrecut niste minuni extraordinare. Nu este relevant nici pentru demitere si doar cititorul avizat si-ar putea da aseama ca este vorba de o mare minciuna. In plus, nici nu ai cum sa verifici”, a spus Georgescu.

Pe 26 noiembrie se judeca legalitatea restructurarii ANRCTI

Fostul sef ANRCTI se va prezenta in instanta pe 26 noiembrie pentru a ataca legalitatea Ordonantei de Urgenta prin care Guvernul a restructurat ANRCTI.

“Eu merg mai departe in instanta. Astfel, pe 26 noiembrie la Curtea de Apel este primul termen in care se discuta legalitatea si consitutionalitatea Ordonantei de Urgenta privind restructurarea ANRCTI”, a mai precizat Georgescu.

Sursa: HotNews.ro