ONG-urile romanesti care doresc sa se implice in asistenta pentru dezvoltarea altor state aflate in tranzitie cer infiintarea unei agentii specializate in gestionarea fondurilor pentru asistenta. Opiniile reprezentantilor ONU si MAE (coordonatorul politicii de cooperare internationala pentru dezvoltare) par sa fie de acord cu infiintarea unui astfel de organism, dar nimic nu se intampla, la doi ani de cand Romania a devenit, oficial, stat donator.

ONG-urile din Romania care detin expertiza pentru dezvoltare sunt nemultumite ca, la doi ani de cand tara noastra are obligatia sa asiste tarile aflate in curs de dezvoltare, nu pot contracta proiecte de asistenta, a declarat pentru EurActiv.ro Ionut Sibian, presedintele Federatiei Organizatiilor Neguvernamentale pentru Dezvoltare (FOND). Motivul: lipsa unei initiative politice la nivelul MAE pentru infiintarea unei agentii nationale care sa gestioneze fondurile pentru Asistenta Oficiala pentru Dezvoltare (ODA). In plus, a spus Sibian, folosirea PNUD (Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare) ca intermediar pentru cheltuirea acestor fonduri, nemultumeste Comisia Europeana, care incurajeaza noile membre UE sa-si dezvolte propriile structuri nationale pentru gestionarea si directionarea acestor bani.

Desi Romania era data ca exemplu bun printre tarile membre la momentul aderarii, a detaliat presedintele FOND, in momentul de fata ea nu are o agentie sau un departament care sa finanteze proiecte ODA. Conform acestuia, lucrurile sunt ingreunate suplimentar de faptul ca asistenta pentru dezvoltare nu este singura prioritate a persoanelor din MAE responsabile cu portofoliul ODA, ele avand in grija si alte atributii.

De aceea, Sibian a tinut sa precizeze ca o politica coerenta in domeniul cooperari pentru dezvoltare nu trebuie facuta cu persoane care au statut de diplomat si care se pot schimba de la un an la altul. "In ultimii 3 ani, am lucrat cu trei directori in MAE", a argumentat el.

Context:

La finele lui 2007, MAE a alocat o parte din cele 5 milioane de euro alocate ODA in Republica Moldova, Serbia, Georgia, apeland la expertiza PNUD si a altor agentii ONU sau organizatii multilaterale.

In opinia presedintelui FOND, insa, "gaselnita MAE de a lucra prin PNUD este o solutie temporara, abordata ca solutie de urgenta, ca sa nu piarda banii de la sfarsitul lui 2007".

Situatia s-ar putea repeta si in 2008, a afirmat Sibian, aducand ca argument faptul ca Romania nu are, inca, un sistem sau o lege pentru dezvoltare, in spate, fiind nevoita sa recurga din nou la PNUD, fapt ce ar putea nemultumi Comisia Europeana.

"La nivel neoficial se discuta acest subiect si toata lumea se intreaba de ce este folosit PNUD prin birourile sale ca intermediar in cheltuirea banilor ODA in tarile asistate", a aratat Sibian, insistand asupra faptului ca UE "incurajeaza statele membre sa isi creeze structuri nationale care sa finanteze proiectele institutiilor nationale si ONG-urilor".

Mai mult, a aratat el, "nu scrie nicaieri ca este vorba de un ban venit de la cetatenii romani, atunci cand finantezi un proiect folosind ca intermediar o agentie a PNUD".

Ce spune ambasadorul ONU la Bucuresti

In replica, Jan Sorensen, coordonatorul rezident al Organizatiei Natiunilor Unite in Romania, a precizat pentru EurActiv.ro ca ar fi aflat in mod direct, daca forul european ar avea o asemenea opinie, cu atat mai mult cu cat ONU a semnat importante acorduri de cooperare cu CE.

De altfel, a explicat Sorensen, "statutul de donator asociat cu cel de stat membru al UE nu impune automat si o trecere de la parteneriatele multilaterale la cele bilaterale", fapt dovedit si de faptul ca atat UE, cat si fiecare stat membru in parte, sunt cei mai consistenti donatori catre institutii multilaterale, printre care si ONU.

"Chiar si eu as fi putut fi de acord cu o asemenea opinie, daca PNUD ar fi fost un fel de canal alternativ, care ar fi impiedicat crearea unei structuri nationale", a spus Sorensen. Insa, dimpotriva, a continuat el, "contributia PNUD se remarca in sustinerea crearii acestei capacitati nationale si prin ajutorul acordat stakeholderilor locali in finalizarea activitatilor proprii pentru dezvoltare". 

Oficialul citat a tinut, de asemenea, sa precizeze ca proiectele individuale finantate de Romania au fost reflectate in rapoarte si produse media realizate de serviciile specializate ale PNUD sau ale altor agentii ONU, acestea fiind foarte "constiente" de importanta acordarii de vizibilitate si recunoastere unui stat donator cu care colaboreaza in diverse proiecte.

Ce spune MAE

Anamaria Almasan, director adjunct al Directiei Asistenta pentru Dezvoltare din Ministerul Afacerilor Externe, a precizat pentru EurActiv.ro, cu ocazia Zilelor Europene ale Dezvoltarii de la Strasbourg, ca ministerul analizeaza posibilitatea de a prelua in structura MAE de asistenta pentru dezvoltare si responsabilitatea implementarii de proiecte, urmand ca acest departament sa creasca si sa se transforme treptat in agentie de sine statatoare, pe masura ce vor creste si bugetele alocate acestui sector.

In 2008, MAE a contribuit, pana acum, cu 1,5 milioane de euro la organizatii internationale precum agentii ONU, OMC, OCDE si are in faza de finalizare a finantarii o serie de proiecte in valoare de peste 1,7 milioane de euro, potrivit reprezentantei MAE.

In proiectele din 2008, a specificat Almasan, ministerul a acordat o "atentie speciala si intaririi capacitatii institutionale in domeniu nu numai la nivelul MAE, dar si al altor institutii guvernamentale si neguvernamentale", prin seminarii organizate impreuna cu diversi donatori multilaterali sau bilaterali, in incercarea de a crea un nucleu de experti in domeniul asistentei pentru dezvoltare in ministerele de linie, ONG-uri, asociatii de tineret, mediu privat si mass-media.

Reprezentanta MAE a aratat, totodata, ca PNUD nu este singurul for prin filiera caruia ministerul de externe a alocat fonduri pentru dezvoltarea tarilor sarace, in 2007 si 2008, ci a avut colaborari si cu Banca Mondiala, OCDE, Consiliul Europei, OSCE, precum si cu autoritati publice centrale din Romania.

Ce lipseste pentru crearea acestei agentii?

"Vointa politica, resursele umane si o buna coordonare intre MAE si societatea civila organizata", a aratat Sibian. "Este necesara o lege prin care sa se instituie o asemenea agentie nationala, care sa aiba in atributii si managementul acestor fonduri si sa convinga Ministerul de Finante care nu intelege ca putem lucra cu bugete multianuale asa cum fac celelalte state ale UE", a detaliat el.

Daca la nivelul colegilor din departamentul ODA al MAE, ONG-urile primesc "tot sprijinul" si "impartasesc aceleasi idei", lucrurile nu sunt vazute in aceeasi lumina de la nivelul politic, a explicat presedintele FOND.

Potrivit acestuia, ONG-urile recunosc aportul si experienta PNUD in cresterea capacitatii actorilor implicati in politica de cooperare pentru dezvoltare, dar s-ar bucura daca organizatia ar creste capacitatea MAE de a crea o agentie pentru dezvoltare internationala.

In raspunsul sau pe aceasta tema, ambasadorul ONU la Bucuresti a tinut sa precizeze ca PNUD face deja acest lucru in cadrul unui proiect de crestere a capacitatii institutionale pentru ODA.

Romania ar putea deveni un lider in zona Marii Negre in proiectele de asistenta

In opinia presedintelui FOND, la toate acestea se adauga necesitatea unei legi separate sau un amendament la legea granturilor, care sa permita derularea de proiecte cu bugete multianuale in afara, cu fonduri de la MAE.

"Daca Romania nu acorda ONG-urilor oportunitatea sa dezvolte proiecte cu bugete de la stat, acestea nu vor putea valorifica nici banii europeni ce pot veni pentru proiectele de vecinatate", a aratat Sibian. De ce? "Pentru ca nu exista aceste proiecte mai mici care ar putea construi un CV solid care sa convinga finantatorii europeni", a explicat el.

Sibian si-a exprimat convingerea ca, odata aceste lucruri puse la punct, "Romania va fi in stare intr-un an sa devina un lider in zona Marii Negre".

Si la nivelul MAE se apreciaza ca Romania poate, prin intermediul proiectelor de cooperare pentru dezvoltare, sa "impartaseasca partenerilor din statele beneficiare expertiza acumulata la nivel guvernamental sau neguvernamental in procesul de tranzitie si in aderarea la UE", crede Anamaria Almasan.

Camelia Moga

[EurActiv.ro]

Link-uri:

EurActiv.ro: Ce pot face noile membre UE pentru a ajuta alte tari prin hatisurile tranzitiei
EurActiv.ro: Reprezentant MAE: 'Cooperarea pentru dezvoltare nu e caritate'
EurActiv.ro: Romania invata sa-i ajute pe altii
Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului