"In problema depasirii deficitului bugetar, ok, comisarul european Almunia ne-a avertizat, dar eu pun pariu ca n-o sa primim o amenda, si nu ca n-ar exista temei legal, ci pentru ca va fi mai flexibila Comisia", a declarat europarlamentarul Sebastian Bodu, in cadrul unui interviu acordat EurActiv.ro. Acesta a mai vorbit despre faptul ca "este o mare greseala sa reduci TVA-ul crezand ca vei stimula consumul" si despre cum a platit o taxa de 5 lei pentru pasaportul diplomatic.

Rep: Cum va fi respectat acest deficit bugetar de 2%, stabilit de Guvern?
S. Bodu: Cred ca ideea unui deficit bugetar redus are doua motivatii. Prima este aceea ca, find criza financiara, evident ca nu ne permitem sa cheltuim multi bani. Din contra, banii obtinuti trebuie dirijati catre investitii. Apoi, se vrea a se da un semnal catre investitori. Este dureros ca s-a ajuns aici, sa avem un deficit de 5,2% pe o crestere economica de 7,7%. Cred ca este caz unic in Uniunea Europeana, pe asa o crestere economica sa ai un asa deficit mare, este absolut orignial, ca sa folosesc un cuvant politicos.

Rep: Si in acest context, cat de realizabila este tinta pe 2009?
S.Bodu: Cum spuneam, dat fiind ca un motiv al acestei tinte este semnalul, e posibil ca pe viitor, pe parcursul executarii bugetului, sa apara diferente, si, ma rog, poti veni cu rectificari; dar era important acest semnal, ca nu se vor mai arunca banii, ca se doreste sa se taie aceste cheltuieli aberante nelimitate, facute in scop electoral.

Rep: Si totusi, cat de realizabila este tinta?
S. Bodu: Important este sa incepi, sa doresti sa reduci cheltuielile. Pe hartie, iese 2%, sa vedem daca va exista vointa politica pentru a ne tine de acest deficit. Primele masuri anuntate de premier sunt in ton cu acest deficit redus.

"Pun pariu ca n-o sa primim amenda de la Comisie pentru depasirea deficitului bugetar"

Rep: Si ce sa va intampla daca deficitul va fi peste limita stabilita de Comisia Europeana?
S.Bodu: Comisia va fi cu siguranta mai flexibila. Au spus, atat Barroso cat si Almunia, ca spera ca, deindata ce aceasta criza isi va atenua efectele, sa revenim le criteriile pe care toti le-am stabilit. Deci sunt mai flexibili. In problema depasirii deficitului bugetar, ok, Almunia ne-a avertizat, dar eu pun pariu ca n-o sa primim o amenda, si nu ca n-ar exista temei legal, ci pentru ca va fi mai flexibila Comisia la modul general. Si cred ca noi, in particular, ar trebui sa beneficiem de clementa pentru un Guvern care se afla la inceput si care n-are nicio vina pentru ce a fost inaintea lui.

Rep: BERD a dat un comunicat in care se vorbeste de 1% crestere economica, deci un nivel foarte redus.
S.Bodu: Da, asta ma sperie cel mai mult, nu neparat ca este posibil sa apara pe parcursul executari bugetului diferente care sa duca la modifcari mici ale tintei de deficit, ci faptul ca economia merge prost si insasi Comisia de la raport la raport isi modifica previzuihile de la negativ la si la mai negativ, pe fundalul crizei mondiale. Din pacate noi am avut o mare problema de gestionare a trezoreriei. Prostia in gestionarea trezoreriei a plecat inca din 2007, fostul Guvern a zis - avem bani din privatizari, am privatizat BCR; nu mai e nevoie de un management performant al trezoreriei si probabil n-au mai facut emisiuni de obligatiuni. Daca noi am fi avut emisiuni constante, am fi evitat acest gol de trezorerie.

Alta problema - nu au luat in calcul Fondul proprietatea. Acela nu-i al nostru, nu statul trebuie sa plateasca acele despagubiri? Alt exemplu: dupa ce s-a modificat taxa de prima inmatriculare in taxa de poluare, actul normativ prevedea in ultimul articol ca se restituie catre populatie diferenta pe care au platit-o. In buget era prevazute zero sume restituite pentru populatie.

Rep: Un alt subiect - masurile anticriza pentru mediul de afaceri. Acestea ar trebui adoptate mai rapid, nu credeti?
S.Bodu: Da, insa trebuie discutate cu partenerii sociali. Vedeti ca este vorba despre niste sume care trebuie alocate industriei auto, toata Europa sprijina industria auto. Este o industrie foarte importanta atat prin vanzari cat si prin faptul ca, pe orizontala si verticala, traiesc alti agenti economici, in general IMM-uri. Eu, ca un reprezentant al unui partid popular, cred ca baza prosperitatii o constituie IMM-urile.

Rep: Ce masuri de genul acesta s-au adoptat in alte tari?
S.Bodu: Fiecare tara a adoptat alte masuri. De exemplu, Anglia a redus TVA-ul si nu a realizat absolut nimic. A crezut ca va stimula consumul, dar englezul, spirit econom, n-a consumat, ci a economisit.

"Cred ca este o mare greseala sa reduci TVA-ul crezand ca vei stimula consumul"


Rep: Credeti ca la noi ar functiona?
S.Bodu: Nu ar functiona. Cred ca este o mare greseala sa reduci TVA-ul crezand ca vei stimula consumul. Nu va luati dupa imaginile cu cozi la supermarket. Acolo vedeti o categorie de 1% care traieste bine si cheltuie ostentativ. Nu e cazul tuturor romanilor. Eu cred mai mult in varianta stimularii economiei prin investiti publice. Pentru ca factorul de multiplicare este mai mare la investitii publice decat la consum. Privatul nu investeste in perioada de criza. De aceea avem o problema, fiindca in 2005-2008 cresterea noastra s-a bazat pe cativa piloni, unul din ei fiind investitiile straine directe. Acum nimeni nu mai investeste si este rolul statului acum sa aloce catre proiecte de investitii publice, sa genereze locuri de munca. Si asta, incepand cu infrastructura. O tara fara infrastructura este izolata, in principal cea rutiera.

Rep: In afara de reducerea TVA-ului din Anglia, mai exista exemple relevante, de masuri anticriza adoptate in tarile UE?
S.Bodu: Programul din Franta, uitati ce greve genereaza. Dar nu inseamna ca daca sindicalistii ies in strada nu este un program bun. Daca e sa fim realisti, sa observam ca economia frantei nu s-a blocat, a fost perturbata, dar nu s-a blocat.

Rep: In ce priveste industria auto, care sunt semnalele de la Comisie? Se mai accepta ajutoare de stat?
S.odu: Comisia a devenit mult mai flexibila, in aceasta perioada. Regulile care erau in vigoare pana acum un an nu mai sunt valabile valabila. Ati vazut ca toate statele depasesc tinta de deficit bugetar: Spania, Portugalia. Si revin la ce spuneam mai inainte, din pacate, noi am depasit-o pe crestere economica. Noi acum trebuia sa avem portofoliul plin.

Rep: In ce priveste celelalte pachete de masuri propuse de patronate, ce s-a mai adoptat, in afara de cele anuntate pe scurt de catre premierul Emil Boc?
S.Bodu: Inca se mai discuta. E foarte important sa reusesti, daca noi am reusi acest lucru ar fi o mare realizare, sa pui in legatura cererea cu oferta de locuri de munca. Se discuta, dar nu ma intrebati de decizie. Stiu ca Ministerul de Finante aduna astfel de propuneri.

Rep: Neimpozitarea profitului reinvestit, de cand se va aplica?
S.Bodu: Nu-mi dau seama daca va fi anual fiindca declaratiile se depun trimestrial, oricum este o masura salutara, dar investitia sa fie numai  activ amortizabile si productive. Evident ca asta se va detalia. Adica, daca iti iei Bentley nu stiu daca ar trebui sa beneficiezi de scutire. Este vorba de tehnologie, cladiri. Nu ma refer numai la productie, ma refer la toti agentii economici.


"Cred ca, in momentul in care te adresezi FMI, situatia este grava"


Rep: Alte exemple de masuri adoptate in tarile UE?
S.Bodu: Unele tari apeleaza la FMI, altele apeleaza la UE. Cred ca in momentul in care te adresezi FMI, situatia este grava. Pe de alta parte, trebuie sa fim constienti ca UE nu are organism de supraveghere macroeconomica, asadar tot FMI_ul face asta; si Banca Mondiala la fel - nu are organism de supraveghere. Din cate stiu., si BM merge in paralel cu FMI-ul. Insa nu stiu in ce masura vor face fata organismele financiare internationale: ata economia mondiala e in criza. Brazilia vrea bani, Argentina vrea Bani, Ucraina vrea bani...


Rep: Exista niste zvonuri ca Romania ar vrea sa solicite Comisiei un imprumut de 6-7 miliarde euro.
S.Bodu: Nu stiu daca se discuta asa ceva. Eu n-am auzit.

Rep: Sau exista informatii legate de o discutie cu FMI?
S.Bodu: Eu va spun propriile mele pareri in calitate de europarlamentar si membru PDL, pe baza actiunilor publice guvernamentale. La nivel de discutii informale nu va pot detalii, pentru ca nu le stiu.

Rep: Intr-un document publicat miercuri, 28 ianuarie, Comisia Europeana arata ca "Romania continua sa aiba unul dintre sistemele administrative de taxe cele mai impovaratoare din lume, companiile platind 113 taxe pe an". De ce tot persista situatia aceasta?
S.Bodu: Pentru ca li s-a dat voie ordonatorilor de credite, deci diferitelor agentii, sa-si inventeze taxe, fiindca nu aveau suficienti bani de la buget, li s-a spus - va autofinantati. Fiecare a inventat taxe numai ca multe sunt numeroase si impovaratoare, raportat la serviciul efectuat. Apoi, in momentul in care ai niste taxe multe, sunt greu de administrat, greu de verificat. Nu se poate asa, fiecare isi pune taxa lui si Ministerul nu stie. Orice tara civilizata Ministerul Finantelor este cel care gestioneaza taxele si impozitele, mai putin cele locale, desigur. Trebuie sa ai locale si centrale. Nu fiecare minister, fiecare agentie, hop! cu taxa lui.

"Ministerul de Finante nu stie care sunt taxele"


Rep: Se va rezolva cumva?
S.Bodu: Trebuie sa se rezolve printr-o lege, dar vedeti ca ajungem la problema de care s-au lovit si altii, n-ai cu ce sa-i finantezi pe acestei ordonatori de credite.

Rep: Dar acum, in perioada asta, este mai gru decat intr-o perioada normala sa fie reduse taxele.
S.Bodu: Eu cred ca ar trebui facut acest lucru si gasit sursa de finantare, atat cat se poate, decat fiecare sa-si inventeze taxe. Mai sunt unele taxe atat de mici incat costurile de administrare sunt mai mari. Imi aduc aminte ca pentru pasaportul diplomatic a trebuit sa merg sa platesc o taxa de 5 lei. Pai mai mult te costa drumul si taxiul sau locul de parcare! Si mai este problema ca noi suntem foarte slab informatizati. Daca plateam acea taxa de acasa, era ok. Dar daca trebuie sa ma duc la pna la CEC-ul din Romana sa platesc o taxa de care nu stie nimeni cum se numeste, auzisera ceva, trebuie sa dai nu stiu cate telefoane sa afli cum se numeste, nu mai e ok. In informatizare trebuie investit, asta inseamna investitie publica care de roade.

Rep: Tot din documentul citat mai sus: "si, desi angajamentul Romaniei de a reduce cu 25 % taxele administrative pana in anul 2012 este binevenit, in cazul in care vor fi adoptate actiuni precise , acest scop va putea fi atins mult mai repede", se spune in documentul Comisiei Europene. Va fi atins mai repede?
S.Bodu: Cred ca acest lucru deja a inceput, prin faptul ca incepem sa le numaram, sa le contabilizam, sa vedem care sunt. Fiindca Ministerul de Finante nu stie care sunt taxele. Asta e problema, fiecare agentie isi pune taxe de care ministerul nu stie. Trebuie adunate toate, sa vedem care sunt.  Dupa aceea, trebuie evaluate efectele lor, apoi trebuie inlocuite cu niste taxe care se platesc la ministerul de finante, sau eliminate.

Rep: Taxa auto - iarasi este o problema, este din nou in atentia Comisiei Europene.
S.Bodu: Este adevarat, numai ca noi, spre diferenta de ceilalti, nu vom lua o decizie care sa persifleze si sa enerveze Comisia Europeana. Nu stiu ce se va intampla, se discuta cu Comisia.

Rep: La nivel de simplificare a procedurilor pentru accesarea fondurilor europene, ce noutati au mai aparut?
S.Bodu: Stiu ca s-a cerut acest lucru. Nu stiu care este opinia Comisiei in afara de documentele publice. In Parlament nu a ajuns asa ceva. Daca avem o propunere de directiva care ajunge in Parlament, atunci putem sti.

Rep: Cat credeti ca va mai creste cursul euro?
S.Bodu: Nu stiu, e greu de estimat. Este dureros ca ne-a lovit criza fiind in afara zonei euro. Din pacate trendul este descrescator pentru moneda nationala, se intampla acum lucruri care erau inimaginabile acum un an - sa intervina Banca Centrala, sa sustina cursul. Noi cand am aderat la UE, teoretic, am terminat tranzitia, s-a considerat ca suntem apti sa ducem o competitie umar la umar cu Germania, Franta, Marea Britanie. Acum sunt multe probleme. Una din acestea este lipsa infuziei de remitente. Vor fi mult mai putini decat au fost.

Si de aici ajungem si la problema barierelor pe piata muncii, in anumite state membre. Chiar in aceste zile am initiat o declaratie scrisa, dublata de o rezolutie, in Parlament pe aceasta tema. Actiunea noastra are ca sco- adunarea de semnaturi pentru ca acele state sa nu recurga la aceste masuri, amanarea ridicarii barierelor. Cred ca romanii au dreptul sa munceasca unde vor. Apoi, asa cum istoria ne invata, ridicarea de bariere poate fi de folos economiei. Suntem sustinuti in aceasta initiativa si de Consiliu. Poate astfel o sa vrea si Comisia. Ea poate sa intervina cu o propunere fata de statele membre.

Ioana Morovan