Cu mii de muncitori europeni concediati si alti zeci de mii amenintati de somaj, Uniunea Europeana este nevoita sa ia masuri pentru protejarea sectorului productiei de automobile. Dar au aparut deja temeri in ceea ce priveste ajutorul de stat, in timp ce europarlamentarii, Consiliul si Comisia Europeana au dezbatut la Strasbourg impactul crizei economice asupra industriei auto. Reteaua EurActiv din Europa centrala si occidentala arunca o privire asupra situatiei din unele tari cu cifre de productie semnificative.

Cererea europeana de autoturisme a scazut dramatic in ultimele luni, cu 19,3% in ceea ce priveste vanzarile de autoturisme noi in ultimul trimestru al lui 2008. Reducerile de doua cifre au avut loc in Islanda, Irlanda, Italia si Marea Britanie.

Cifrele de vanzari ale noilor state membre ofera o imagine eterogena, cu Polonia care inregistreaza o crestere anuala de 9,4% si Cehia cu o crestere asemanatoare de 8,4%.

Totusi, Romania a inregistrat un declin de 8,7% pe an, in timp ce vanzarile din Ungaria au scazut cu 9,2%. Inmatricularile de autoturisme noi din decembrie au inregistrat si ele in general o scadere drastica de 10,7% in randul noilor state membre europene.

Industria auto reprezinta 6% din locurile de munca din UE, fiind sasea industrie exportatoare a Uniunii. Daca in 2007 au fost produse 19,6 milioane masini, in 2008 numarul acestora a scazut cu un milion. In momentul de fata, 2 milioane de autovehicule nevandute se afla pe stoc, ceea ce reprezinta un exces de 20%.

Mii de muncitori din Europa au fost concediati, intrucat criza economica globala a impotmolit vanzarile de autoturisme.

Raspunsul statelor membre a fost acela de sprijin al industriilor proprii, fapt ce a determinat la nivelul Comisiei Europene aparitia suspiciunii de protectionism. Printre masurile propuse la nivel comunitar se numara facilitarea acordarii de credite prin intermediul Bancii Europene de Investitii, inclusiv pentru producatorii de componente auto, in valoare de 9 miliarde euro.

Germania a criticat deja masurile Frantei de sprijinire a industriei sale nationale, in timp ce Belgia cauta asigurari din partea cancelarului german Angela Merkel in contextul temerilor ca liniile de asamblare belgiene sunt amenintate de eforturile germane de a-si sustine sectorul auto.

Toate acestea se petrec in momentul in care Comisia critica deschis Statele Unite pentru sprijinirea industriei sale auto si Rusia unde taxele vamale pentru importurile de autoturisme au intrat in vigoare de la inceputul acestei luni.

Intre timp, pe 3 februarie Franta insista ca producatorii de automobile sa cumpere volume mari de piese de schimb de la furnizorii nationali ca parte a pachetului guvernamental de ajutorare.

Financial Times mentioneaza ca presedintele francez Nicolas Sarkozy doreste ca Peugeot si Renault sa ajute la sprijinirea subcontractorilor si furnizorilor francezi in schimbul unor imprumuturi guvernamentale.

Perspectiva stimulentelor fiscale si a subventiilor pentru industriile auto nationale a fost subiectul central al intalnirii ministrilor europeni ai industriei care s-a tinut la Bruxelles pe 19 ianuarie (EurActiv.com 19/01/09).

Comisarul pentru industrie Günter Verheugen a avertizat statele membre sa nu recurga la masuri protectioniste pentru a-si sustine propriul sector auto. In schimb, acesta a recomandat industriei sa atace problemele structurale, cum ar fi „supracapacitatea si necesitatea investitiilor in tehnologii inovative”.

Orice sprijin pentru un sector public oferit de catre statele membre trebuie sa fie transparent si sa respecte concurenta europeana si reglementarile de ajutorare de catre stat, a subliniat comisarul, precizand ca „trebuie evitata orice cursa a subventionarii”.

Romania 

Scaderea drastica a productiei, rezultata in urma declinului cererii, a condus la proteste ale sindicalistilor care cer o mai mare siguranta a locurilor de munca si continuarea unei taxe de mediu care a fost introdusa de guvernul precedent.

Taxa incurajeaza consumatorii sa cumpere automobile noi in loc de modele de mana a doua, dar Comisia Europeana a mentionat ca asa-numita „taxa de mediu” incalca legislatia europeana. Francois Fourmont, managerul general de la Dacia, a sustinut si el continuarea taxei.

Productia de la Dacia (care face parte din grupul Renault) s-a oprit saptamana trecuta (26 ianuarie). Fabrica revenise recent la intreaga capacitate, dupa ce a intrerupt productia timp de o luna pana la 12 ianuarie.

Circa 14.000 angajati au fost trimisi acasa pentru doua saptamani cu plata a 85% din salariu, dar Francois Fourmont a avertizat ca este posibil ca aproximativ 4.000 angajati sa-si piarda locul de munca pana in martie daca nu se inregistreaza progrese ale climatului economic.

Efectul restructurarilor de la Dacia ar putea fi pierderea a aproape 15.000 locuri de munca din zona Arges, furnizorii de piese i subansamble fiind falimentati de pierderea celui mai mare client. Firma a incetinit ritmul de productie de la 1360 la 1085 unitati pe zi.

Ungaria

O situatie similara se petrece in Ungaria, unde declinul vanzarilor de automobile ameninta sa decimeze o industrie odata infloritoare. La incetinirea economica au contribuit si opririle fortate ale lucrului din cauza unei crize nationale a gazului de la inceputul acestei luni.

Concedierile masive de la fabrica Suzuki - aproape 1500 de persoane - sunt o nimica toata pe langa concedierile inregistrate in randul firmelor mici si mijlocii producatoare de anvelope, componente electronice si piese de schimb pentru motoare.

Incertitudinea care pluteste in ceea ce priveste viitorul fabricilor de productie a diminuat increderea fortei de munca din regiunile foarte dependente de industria auto. Un angajat demisionar al Suzuki a declarat pentru portalul de stiri Új Szó ca muncitorii sunt ingrijorati:

Pur si simplu nu mai puteamt suporta acest climat de incertitudine. Aproape ca imi pierdeam mintile ori de cate ori deschideam ziarul sau urmaream stirile la televizor. Pretutindeni se vorbeste numai de concedierile de la Suzuki. Nici macar la serviciu atmosfera nu era mai buna.”

Cred ca este bine pentru mine sa imi dau demisia intrucat am auzit ca in cazul concedierii platile compensatorii sunt numai pentru cei care au lucrat aici cel putin trei ani. Iar eu am lucrat numai un singur an.”

Cehia

In timp ce vanzarile auto au ramas destul de mari in Cehia, previziunile sumbre de pe continent pentru 2009 au avut impact asupra fabricilor. Industria auto este responsabila pentru o cincime din productia industriala din Cehia.

Muncitorii de la Skoda au oprit productia de mai multe ori din septembrie, trecand la saptamana de lucru de patru zile pana in ianuarie. Compania a redus numarul muncitorilor pe care ii angajeaza dar personalul ce lucreaza la program normal nu a fost afectat pana acum.

Reprezentanta Hyundai din Cehia a fost si ea nevoita sa reduca productia, fapt ce a dus la stoparea recrutarii de personal. Fabrica a trecut la saptamana de lucru de patru zile si a hotarat de atunci sa treaca la doua sau trei zile de activitate pe saptamana ca raspuns la scaderea scontata a cererii.

Situatia este oarecum mai buna la fabrica TPCA, care produce Toyota, Peugeot si Citroen. Aici nu se mai fac angajari dar oamenii spera sa nu fie afectati de recesiune intrucat se produc autoturisme mai mici, cu consum redus, fapt ce reprezinta un avantaj competitiv in viziunea expertilor.

Guvernul ceh se gandeste la ideea adoptarii unui plan adoptat deja de catre guvernul german, care ofera stimulente financiare consumatorilor care doresc achizitionarea de autoturisme noi si care utilizeaza un plan ecologic de descotorosire de autoturismele vechi.

Industria si-a dat acordul in ceea ce priveste propunerea, dar ministrul ceh de finante Miroslav Kalousek este de parere ca acesta va prejudicia economia.

Slovacia

Cand Slovacia a fost denumita „noul Detroit” cu ceva ani in urma, acesta era un compliment. Slovacia atragea locuri de munca de la vecinii sai occidentali si din Coreea.

Acum Bratislava urmareste ca uriasul sau sector auto sa nu impartaseasca soarta celor „Trei Mari” din Detroit (General Motors, DaimlerChrysler si Ford). Maria Novakova, secretar general al Asociatiei Industriasilor Auto din Slovacia nu este de aceasta parere. „Suntem intr-o pozitie buna de unde ne-am putea extinde. Sincer, nu doresc sa fim comparati cu Detroit pentru ca nu dorim sa sfarsim ca Detroit,” a declarat ea pentru Associated Press.

Ceea ce a facut din Slovacia un magnet pentru fabricantii de automobile mai exista inca. Slovacia este un stat membru al UE si s-a dezvoltat rapid, dar ramane un loc competitiv pentru afaceri. Muncitorii din sectorul auto castiga 800 euro pe luna – cel putin de patru ori mai putin decat colegii lor germani – iar firmele economisesc pentru fondurile de pensionare si asistenta medicala.

Totusi, nicio tara dependenta de sectorul auto nu poate scapa crizei de incredere care cuprinde industria, asa cum a demonstrat decizia Kia Motors Slovacia de a reduce programul schimburilor de la opt la sase ore la fabrica sa din Teplicka nad Vahom. Activitatea de la fabrica a fost afectata serios si de intreruperea aprovizionarii cu gaz din regiune.

Franta

Una din tarile care a pierdut in fata capacitatii Slovaciei de a produce autoturisme la costuri scazute este Franta. In 2006, cu mult inainte ca termenul de „criza a creditelor” sa intre in vocabularul media, Peugeot a redus locurile de munca de la fabrica sa din Ryton cu 2300 si si-a mutat productia la Trnava.

Situatia s-a inrautatit considerabil de la inceputul recesiunii globale. Guvernul francez urmareste sa injecteze intre 5 si 6 milioane de euro in industria sa auto ca parte a unui pachet coordonat de ajutorare prin care chiar si marii producatori de automobile vor trebui sa stabileasca cote de produse de la furnizorii locali.

Prim-ministrul francez Francois Fillon a subliniat necesitatea unor masuri imediate, adaugand ca guvernul nu intentioneaza sa ajute companiile care isi inchid pur si simplu fabricile de productie din Franta si se muta in tari cu mana de lucru mai ieftina.

Printre criticii planului se numara si secretarul national pentru politica industriala al Partidului Socialist, Guillaume Bachelay, care crede ca planul guvernamental ajuta marea industrie in timp ce ignora efectiv pe subcontractori si consumatori.

La nivel european, Franta risca sa forteze reglementarile ajutorului de stat daca planul sau va functiona impotriva firmelor straine. Se pare ca ministrul german al industriei, Jochen Homann, a declarat ca „regulile jocului trebuie respectate – nu trebuie sa se ia masuri discriminatorii.”

Pentru moment, Bruxelles-ul este multumit de propunerile venite de la Paris. Günter Verheugen, vice-presedinte al Comisiei Europene responsabil pentru afaceri si industrie, a descris pachetul de ajutorare ca „justificat si esential”, dar a atras atentia asupra oricarei masuri care confera un avantaj competitiv companiilor nationale pe cheltuiala competitorilor.

Germania

Seria de pachete de sprijin guvernamental care se desfasoara prin Europa provoaca presiunea statelor membre care stau in spatele industriilor indigene de teama ca acestea sa nu ramana in urma tarilor vecine si a adversarilor internationali.

Ministrul german al finantelor Peer Steinbruek  a declarat saptamana trecuta (30 ianuarie) ca lipsa unui sprijin acordat industriei auto germane ar fi „fatala”, date fiind ajutoarele financiare de mai multe miliarde de dolari acordate principalilor producatori auto din Statele Unite.

El a precizat ca „fiecare al saptelea sau al optulea loc de munca din Germania” depinde de industria auto, iar multe dintre aceste locuri de munca au fost lovite de actuala criza. Peste 170.000 muncitori lucreaza deja conform unor contracte pe termen scurt si aceasta cifra tinde sa creasca.

26.000 de angajati de la uzinele BMW din Bavaria si Berlin vor lucra dupa un program redus in lunile februarie si martie. La fel se petrece cu alti 39.000 angajati ai Daimler si alti 10.000 muncitori de la Bosch, un furnizor auto.

Firmele care aprovizioneaza producatorii de autoturisme, inclusiv Grammer, Schaeffler si producatorii de anvelope Continental vor avea si ei ore mai putine in program.

Companiile auto care lupta isi pot mentine forta de munca la un program redus pe o perioada de maxim 18 luni. Acolo unde fabricile sau departamentele isi trimit acasa angajatii pentru cateva saptamani sau luni, acestia pot primi 60% din salariu (67% pentru cei care au copii) de la Agentia Federala de Munca. Totusi, in cazul in care comenzile nu isi revin in 18 luni, muncitorii sunt pusi in fata concedierii.

Belgia

In aceasta saptamana (3 februarie), guvernul belgian a organizat convorbiri la o masa rotunda referitoare la criza pentru a evalua dificultatile pe care le au firmele sale de asamblare a automobilelor.

Persista temeri referitoare la viitorul uzinei General Motors din Anvers, unde se asambleaza modelul Opel Astra. Se pare ca uzina este serios amenintata, nu numai de declinul economic, dar si de strategiile utilizate in sprijinul industriilor nationale.

Principala preocupare a Belgiei o constituie politicile protectioniste din statele membre. Ministrul federal al firmelor Vincent Van Quickenborne  a spus: „Belgia este o tara importanta la nivelul asamblarilor de automobile, dar nu are un brand national. Daca statele membre iau masuri numai in interesul firmelor nationale, Belgia risca sa ramana ignorata.”

Marea Britanie

Fostul comisar european pentru comert si actual secretar britanic pentru afaceri Peter Mandelson a dezvaluit un pachet de masuri menite sa revitalizeze producatorii auto britanici, prin care este inclus un plan de imprumut garantat in valoare de 2,3 miliarde lire sterline (2,53 miliarde euro). 1,3 miliarde lire sterline vor fi retrasi de la Banca Europeana pentru Investitii, cu garantia guvernului pentru restul de 1 miliard lire sterline.

Prim-ministrul britanic Gordon Brown l-a adus inapoi pe Mandelson in cabinetul sau anul trecut pentru a ajuta guvernul in tranzitia din criza economica. Totodata se pare ca acesta doreste sa propuna o „subventionare a salariilor” care ar descuraja concedierile prin sprijinirea eficienta a firmelor producatoare aflate in impas.

Reprezentantii industriei britanice fac presiuni pentru adoptarea de masuri specifice de facilitare a creditului de consum, avertizand ca mii de locuri de munca sunt amenintate de colapsul vanzarilor auto.

GKN, o firma de inginerie care aprovizioneaza cu piese de schimb firmele Ford sau Land Rover, a redus numarul locurilor de munca cu 242 din octombrie si poate anunta si alte concedieri. Intre timp, Aston Martin si-a redus productia, stabilind saptamana de lucru de trei zile.

Linkuri:

- Acest articol in engleza
- Acest articol in franceza
- Acest articol in germana

Uniunea Europeana

Federatii industriale

Articole de presa