Raportul Curtii Europene de Conturi referitor la proiectele de infrastructura finantate cu fonduri europene de preaderare (ISPA) arata ca 84% din acestea au inregistrat intarzieri, in statele membre. Cehia este un exemplu pozitiv, fara intarzieri in derularea proiectelor. In schimb, in Ungaria, Polonia, Bulgaria Letonia si Romania intarizerile variaza de la 1 an la 5 ani.

Raportul arata ca "proiectele nu au fost implementate conform planificarii initiale, au avut loc intarzieri semnificative si modificari in planurile de finantare".

Un numar de 32 de proiecte, aprobate intre 2000 si 2003 (16 in domeniul mediului, 16 in cel al transporturilor) din sase tari membre UE, au intrat sub lupa expertilor Curtii Europene de Conturi. 16 proiecte au fost vizitate, in Cehia, Polinia, Letonia si Romania. Celelalte 16 au fost studiate pe baza documentelor.

Majoritatea proiectelor analizate trebuia sa fie incheiate intre 2004 si 2006, conform Memorandumurilor financiare semnate initial. Numai cinci din 32 au fost incheiate la data stabilita: doua in Cehia, trei in Letonia. Pentru celelalte 27 de proiecte, data finalizarii a fost amanata.

Intarzierile variaza de la:
- 2 la 5 ani (Polonia)
- 4 la 4,5 ani (Bulgaria)
- 2 la 4,8 ani (Romania)
- 1,5 ani (Ungaria)
- 1 la 2 ani (Letonia).
In Cehia, nu au avut loc intarzieri notabile - arata Raportul citat.

Proiectele se considera finalizate atunci cand infrastructura completa este in functiune.

In cazul proiectelor auditate, Curtea a constatat cateva motive principale ale intarzierilor, din care amintim:

- tarile candidate nu erau familiare cu procedurile UE, cu modalitatea pregatirii si implementarii proiectelor. Au aparut dificultati in procedurile de achizitii (in 84% din proiectele analizate)
- falimentul companiilor care au castigat licitatiile (13% din cazuri)
- planificare nerealista (22% din cazuri)

In 18 proiecte din 32, planificarea initiala nu a fost respectata. In 6 cazuri costul total al proiectului a crescut, si nu au mai fost disponibile alte resurse ISPA, tarile membre trebuind sa finateze proiectele din resurse proprii.

Metoda utilizata

Au avut loc intalniri cu ministrii de resort, in domeniul mediului si cel al transporturilor, cu autoritati locale si regionale si cu beneficiarii finali. In plus, Curtea a transmis chestionare la 155 de manageri de proiect si la organismele responsabile cu managementul zilnic al proiectelor in cele 4 tari vizitate. Acestia reprezentau 42% din proiectele ISPA din tarile analizate. Numai 127 de chestionare au fost completate corect si au putut fi utilizate.

Analiza strategiilor de implementare a programului ISPA, la nivel national, arata ca in general, acestea au identificat in mod clar necesitatile din fiecare stat.

Date generale despre ISPA

Programul ISPA a avut o alocare totala de 7,28 miliarde euro in perioada 2000- 2006. In total, au fost aprobate 366 proiecte, din care201 in sectorul de mediu, 87 in sectorul de transport si 87 au reprezentat asistenta tehnica.