Bogdan Dragoi, secretar de stat la Ministerul Finantelor Publice si Stefan Ciobanu, directorul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale sunt noii sefi peste fondurile europene in Romania. Acestia au acordat, in premiera pentru mass-media, un interviu HotNews.ro-EurActiv.ro.

Rep: Absorbtia fondurilor europene este declarata prioritatea numarul 1 a acestui Guvern. Care sunt primele masuri pe care le-ati luat, de cand ati fost numit secretar de stat responsabil cu acest domeniu?


Bogdan Dragoi: Impreuna cu reprezentantii Autoritatilor de Management, lucram  la un plan de imbunatatire a activitatii. Prima initiativa este reducerea perioadei de timp cuprinsa intre depunerea  proiectul si semnarea contractului de finantare.

In urma monitorizarilor noastre, s-a observat ca, in unele cazuri, o serie de etape nu sunt necesare. Aceste modificari se vor opera separat, pentru fiecare program si fiecare AM isi va reface propriile proceduri.

A doua initiativa se refera la optimizarea perioadei cuprinsa intre emiterea cererii de rambursare a cheltuielilor si decontarea efectiva.  Sunt doua masuri care vor fluidiza, cu siguranta, derularea proiectelor si vor afecta, in sens pozitiv, gradul de absorbtie.
In sensul organizarii si eficientizarii sistemului de monitorizare am decis o serie de intalniri lunare, cu fiecare coordonator al Autoritatilor de Management si secretarul de stat responsabil de gestionarea Programelor Operationale. Vom discuta, astfel,  cu fiecare in parte, problemele intampinate si masurile de solutionare.

Rep: Dar in privinta masurilor administrative? Au existat concedieri in minister? De ce a fost schimbata conducerea Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale?

"Nimeni in subordinea mea nu a fost concediat"

Bogdan Dragoi: Nimeni, din subordinea mea, nu a fost concediat. Pentru pozitia de director general al Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS), coordonatorul Fondurilor Structurale si de Coeziune in Romania, a fost numit Stefan Ciobanu, un tehnocrat din cadrul ACIS, cu experienta si expertiza recunoscute in domeniu.

Rep: Citez dintr-un discurs recent al premierului: “Este absolut scandalos ca in doi ani, in 2007 si in 2008, sa fi fost efectuate plati catre beneficiari, din fonduri europene, in valoare de doar 176 milioane de euro, din care aproximativ 100 de milioane de euro au fost prin Programul Jeremie. Cum a fost posibil acest lucru, de doi ani sa fim in UE si sa avem 176 de milioane de euro? “ Asadar: de ce s-a ajuns in aceasta situatie?

Bogdan Dragoi: Sa vorbim putin despre aceste sume. De cand Romania a devenit stat membru (ianuarie 2007), am finalizat urmatoarele etape:  pregatirea si depunerea, in mod oficial, a Programele Operationale, realizarea Ghidurilor solicitantului si centralizarea / aprobarea proiectelor.

In perioada 2007 si o parte din 2008, foarte multi potentiali beneficiari (autoritati locale si centrale, institutii private etc) au pregatit proiectele, in total, un numar de 7430 de proiecte. Este un numar foarte mare. Multe proiecte au fost depuse inainte de aparitia ghidurilor finale. Sunt proiecte depuse care nu au nicio legatura cu fondurile structurale. Au fost cumva depuse haotic, aceasta si pentru ca era vorba de noi proceduri iar autoritatile locale nu prea stiau care sunt noile reguli.

Cele 7430 de proiecte au un buget estimat de  51,5 miliarde lei.  In urma procesului de evaluare, au ramas sub 10% din totalul initial. Practic, au fost aprobate 723, cu o valoare de circa 9 miliarde lei.   

"Chiar asa de tragic nu ar fi, conteaza ce vom face de acum incolo"

Stefan Ciobanu: Aceasta nu inseamna ca toate celelalte au fost respinse, ci se afla inca in proces de evaluare.

Bogdan Dragoi: Din cele 723 aprobate, pana la 31 ianuarie 2009, au fost contractate 190, care au o valoare eligibila de 5,5 miliarde lei.

Referitor la sumele primite de la  Comisia Europeana, pana acum am primit avansuri de 1,5 miliarde de euro iar, pana in martie, vom mai primi  300 de milioane de euro. Din momentul in care proiectele sunt contractate banii, vor incepe sa fie utilizati mai rapid.

Se discuta ca avansurile sa ajunga pana la 30%. Aceste sume sub forma de avans au rolul ca, in momentul in care, spre exemplu, un  constructor incepe lucrarile, primeste spre utilizare o anumita suma, pana la primul decont.  

Rep: Asadar exista explicatii de ce numai 176 de milioane de euro au fost utilizate pana acum. Deci, situatia nu ar fi chiar asa de tragica.

Bogdan Dragoi: Chiar asa de tragic nu ar fi, conteaza foarte mult ce vom face de acum incolo.

Rep: Din cele 176 milioane de euro despre care vorbim, asa cum stim, 100 milioane sunt in Programul Jeremie, care de fapt nu sunt platite, ci doar alocate.

Bogdan Dragoi: E corect, cele 100 de milioane de euro pentru Programul Jeremie sunt alocate deja si speram ca, in 2009, vor fi cheltuite. Eu cred ca, vom fi judecati dupa ceea ce vom face  in urmatorii ani.

"Cele 8 miliarde de lei sunt cheltuieli din punct de vedere al beneficiarilor"

Rep: Unde s-au dus celelalte 76 milioane, exact?

Stefan Ciobanu: Este vorba despre mai multe programe: Regional, Mediu, Dezvoltarea Resurselor Umane, Asistenta tehnica. Este vorba despre prefinantari si rambursari, plati de orice fel efectuate catre beneficiari.  

Rep: In bugetul de stat, pe 2009, sunt alocate peste 8 miliarde de lei pentru plati efectuate pe fonduri structurale. Nu este cam mult? Vom reusi sa facem plati de 8 miliarde de lei? Comparativ, asta inseamna 2 miliarde de euro, adica mai mult decat cele 190 proiecte contractate pana acum.

Stefan Ciobanu: Cele 8 miliarde de lei nu sunt cheltuieli din punct de vedere al Autoritatilor de Management, ci din punct de vedere al beneficiarilor.

Bogdan Dragoi: Ca in orice buget, avem categoria cheltuielilor si cea veniturilor. Fondurile structurale acopera doar un procent din partea eligibila. Daca va uitati in proiectia de buget, avem cheltuieli in cuantum de 8 miliarde RON, iar pe partea de venituri sunt prevazuti 5,13 miliarde RON. Diferenta de 3,15 miliarde lei reprezinta cofinantarea statului, cheltuielile neeligibile si contravaloarea TVA-ului. Romania primeste, de la Comisia Europeana, o suma de 5,13 miliarde lei, iar cheltuielile sunt de 8,34 miliarde.

Rep: Si totusi, nu este cam mult, pentru un singur an?

Bogdan Dragoi: Ganditi-va ca avem proiectele de mediu si de tranporturi, de valori foarte mari. Pana la contractare dureaza destul de mult iar procedurile sunt destul de greoaie., dar odata contractate “mananca” foarte multi bani. Mai sunt proiectele regionale, de valoare medie, urmeaza competitivitatea si resursele umane. Cele din urma sunt de valoare mica, absorbtia este intr-adevar mai vizibila pe proiecte, dar valoarea e mica. La noi, exista decalajul acesta, pana  cand incepe derularea efectiva a proiectelor de mediu si transporturi.

Rep: Asadar ne bazam pe proiectele de mediu si de transport.

Bogdan Dragoi: Ne bazam pe toate programele. Infrastructura inseamna si proiectele regionale, acolo sunt sume foarte mari si multe proiecte. Iar POS Transport, e adevarat, se pune mai greu in miscare.

"Nu ai de unde sa stii cat va fi cursul, tu schimbi banii atunci cand ai nevoie"

Rep: Legat de cele 1,5 miliarde euro care au fost primite de la Comisie si stau in trezorerie (conform unui raspuns oficial transmis de MFP). Care este exact mecanismul tranformarii acestora in lei? La ce curs au fost schimbati banii?

Stefan Ciobanu: Ei se schimba in lei in momentul in care ai nevoie. Un milliard de euro au fost déjà schimbati, restul, de circa 500 milioane, sunt in euro. Nu exista nicio prevedere speciala in acest sens, referitor la momentul in care trebuie schimbati.  

Rep: Bugetul de stat nu pierde, daca a facut schimbul la un curs dezavantajos?

Bogdan Dragoi: Nu ai de unde sa stii cat va fi cursul, tu schimbi banii atunci cand ai nevoie.

Rep: Aceeasi problema, cu diferenta din cursul de schimb, o au beneficiarii de proiecte. De ce nu se gaseste nicio solutie de sprijin pentru pierderea suferita de beneficiari?

Bogdan Dragoi: Au fost o serie de discutii in acest sens. Este adevarat, cursul euro a urcat destul mult in ultimele luni. Beneficiarul cand face aplicatia trebuie sa estimeze diferenta de curs. Este o problema de programare bugetara. Ganditi-va si invers, daca mergea cursul in jos?  Atunci ar fi trebuit
sa-i cerem beneficiarului banii inapoi?

"Era imposibil sa faci evaluarea in 3 luni"

Rep: Dar durata a fost prea lunga de asteptare, de la depunere pana la inceperea proiectelor. Poate oamenii si-au facut estimari pentru 3 luni de zile, dar nu pentru un an.  

Stefan Ciobanu: La primele lansari de cereri de proiecte au fost depuse mii de proiecte. Nu aveai cum sa faci evaluarea in 3 luni, era imposibil.

Bogdan Dragoi: Beneficiarul poate sa-si dimenzioneze aplicatia initiala luand in calcul aceste variatii. Constructorii o fac de atata timp, si nu se plang. Apoi, in momentul acesta de criza, vor exista probabil si anumite reduceri de preturi la echipamente.

Rep: Primul-ministru a mai solicitat ca “pana la urmatoarea intalnire sa fie prezentata forma finala a proiectului de act normativ privind modificarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice, in vederea reducerii birocratiei si a facilitarii accesului la fondurile europene”. Ce exact se mai modifica la legislatia achizitiilor publice? Din cate stim, a fost trimis deja la Bruxelles o varianta.

Bogdan Dragoi: Este tot un demers in directia fluidizarii procesului. Problema punctuala pe care o avem la legislatia achizitiilor publice este urmatoarea: din momentul in care incepe contractarea pana cand ajunge constructorul “ sa sape efectiv groapa” poate sa treaca un an si chiar mai mult. Conform procedurilor actuale, pana la atribuirea lucrarii, termenele sunt foarte lungi.

Mai exista si posibilitatea de a contesta procedura. Astfel ca, se reia licitatia, adica alta licitatie care poate din nou sa fie blocata, deci este o perpetua blocare. Asta inseamna ca nici statul nu mai poti face o bugetare corecta. Pentru anul 2009 am bugetat o serie de sume, cheltuieli si venituri, dar evaluarea noastra se bazeaza pe o serie de contracte care ar trebui  implementate. Daca acest lucru nu se intampla, nu poti avea o asteptare corecta.

Ceea ce noi vrem sa modificam, este  durata cuprinsa intre momentul depunerii documentatiei si atribuirea contractului, dar si restrangerea posibilitatilor de contestare, trebuie sa analizam daca respectiva contestatie va bloca, sau nu, licitatia, si cum anume va permite reluarea procesului.

La Bruxelles au fost trimise un pachet de  masuri propuse spre consultare. Am primit deja o serie de propuneri si de la Comisie, le analizam si vom adopta modificarile ce se impun.

"2 miliarde de euro este  alocarea pe 2009, dar nu este relevant aceasta cifra, fiindca noi mai avem si din 2007 si 2008"

Rep: Ce se mai aude cu masurile initiate anul trecut? De exemplu, prefinantarea pentru companii private. A aparut o Ordonanta de Urgenta si asteptam publicarea normelor de aplicare. Cand vor aparea?

Stefan Ciobanu: Normele sunt facute, sunt pe circuit de avizare. In contextul economic actual,  prefinantarea companiilor private este inclusa in Pachetul de masuri pentru stimularea cresterii economice, la initiativa Ministerul Finantelor Publice. Daca nu ar fie existat acest context, al crizei, nu stiu daca am fi adoptat o astfel de masura.

Rep: Alte initiative propuse anul trecut, spre exemplu aceea ca s-ar putea renunta la cererea anumitor documente la dosar. Se mai discuta aceasta posibilitate?

Stefan Ciobanu: Se discuta. Care exact vor fi documentele, se va decide de la program la program. Este vorba despre reducerea numarului de documente sau amanarea solicitarii anumitor documente.

Rep: Avem cateva intrebari, pentru dumneavoastra, si de la cititori. Spre exemplu Cristian a intrebat:  “Se foloseste un sistem informatic pentru gestionarea proiectelor? Stiti in orice moment cat se utilizeaza din fiecare proiect si in ce stadiu este? Sper ca nu se lucreaza cu fise manuale si scrieri de mana... Aveti rapoarte online (centralizatoare etc?) prin care vedeti in orice moment situatia reala?”

Bodgan Dragoi: Da. Se numeste SMIS. Este un sistem electronic care iti arata in orice moment, orice etapa a procesului; poti urmari proiectul in orice moment, chiar daca esti in Bucuresti iar Organismul Intermediar este intr-o alta regiune. Aplicatiile sunt testate si functioneaza.

Rep: Acelasi cititor intreaba:  “ Aud mereu de vina autoritatilor locale pentru nedepuneara/neurmarirea etc proiectelor.Cum veti reusi sa-i impingeti de la spate?"

Bogdan Dragoi: Avem un program de conferinte regionale si avem o strategie de comunicare publica. Exista informatii pe site urile institutiilor implicate in gestionarea fondurilor si organizam intaniri regulate cu reprezentantii AM urilor si ai Organismelor Intermediare.

Rep: Si a treia intrebare de la Cristian: "Care sunt fondurile alocate anul acesta si cat credeti ca vor fi utilizate pana la sfarsitul anului?"

Stefan Ciobanu: 2,2 miliarde de euro este  alocarea pe 2009, dar nu este relevant aceasta cifra, fiindca noi mai avem si din 2007 si 2008. Cumulat, 2007-2009, alocarea este 5,6 miliarde euro. Din acestea, am contractat 1,1 miliarde euro.

Bogdan Dragoi: As vrea sa adaug, in acest context, ca vom stimula conceptul de supracontractare. Marea problema a fondurilor structurale este absorbtia. De aceea, este bine sa contractezi un volum mai mare decat fondurile alocate, pentru a avea proiecte in plus, este un sistem pe care il sprijinim.

Rep: Alta intrebare de la CNeghina: “unde se pot afla informatii detaliate despre beneficiarii proiectelor care au primit deja finantare? eventual se publica proiectele lor pe internet, ca sa serveasca drept model altora?”

Stefan Ciobanu: Pe site-ul ACIS, www.fonduri-ue.ro , am publicat recent lista beneficiarilor cu proiecte contractate pana in prezent.

Scurt CV Bogdan Dragoi

Studii:Universitatea Tufts University, Fletcher din Boston, Massachusetts
Facultatea de Relatii Internationale cu distinctia Magna cum Laudae.
Facultatea de Economie cu distinctia Magna cum Laudae, Membru Golden Key Honor Society
Functia actuala: 2009 -  Secretar de Stat- Ministerul Finantelor Publice
Functii anterioare: Director General Economic - Primaria Municipiului Bucuresti
Septembrie 2006 - Noiembrie 2007 Secretar de Stat - Ministerul Finantelor Publice

Scurt CV Stefan Ciobanu

Studii:2004 - Doctorand la Academia de Studii Economice, Facultatea de Relatii Economice Internationale
2003 - 2005 Master pe tematica „Spatiu Public European” la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative, Facultatea de Administratie Publica
1995 - 1999 Academia de Studii Economice, Facultatea de Relatii Economice Internationale, specialitatea Tranzactii internationale, sectia Engleza – Spaniola
Functia actuala: director general al Directiei de Analiza si Programare din cadrul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale
Functii anterioare: aprilie 2004-2008 Ministerul Finantelor Publice, director al Directiei de Analiza si Programare din cadrul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale

Ioana Morovan HotNews.ro EurActiv.ro