Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Business & Jobs
Guvernare europeana
Finantare UE
Dezbateri
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Mobilitate
Inovatie & Creativitate
CSR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out



RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Business & Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Finantare UE
RSS Dezbateri
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Mobilitate
RSS Inovatie & Creativitate
RSS CSR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Business & Jobs > Zona Unica de Plati > Adrian Apolzan: E de asteptat ca expansiunea cu noi clienti a pietei de carduri sa se domoleasca

Adrian Apolzan: E de asteptat ca expansiunea cu noi clienti a pietei de carduri sa se domoleasca

Publicat: 27 Februarie 2009 @ 11:50

Adrian Apolzan: E de asteptat ca expansiunea cu noi clienti a pietei de carduri sa se domoleasca
"Comportamentul posesorilor de carduri din Romania a ramas inca unul de piata incipineta', crede Adrian Apolzan, directorul diviziei de carduri a ING si reprezentant al Romaniei in European Payment Council in grupul de lucru pe carduri, care s-a aflat in redactia EurActiv.ro. Apolzan a raspuns intrebarilor legate de Zona Unica de Plati, piata de carduri din Romania si Europa si impactul crizei asupra sectorului bancar.

Iata raspunsurile lui Adrian Apolzan la intrebarile cititorilor si ale moderatorului.

RE: legi noi
Elena (02 Martie 2009 10:08)

Da, am inteles si eu ca intra in vigoare o directiva europeana sau ceva si ca va exista o zona europeana de plati incepand cu 2009. Dar pentru asta trebuie implementata in legislatia romaneasca, asa ca... la anul si la multi ani, nu?

 
legi noi
x (02 Martie 2009 10:04)

Buna dimineata!
Cand va fi posibila plata in IBAN din Romania in Spania?
Multumesc!

Raspuns Adrian Apolzan:
Plata cu IBAN se poate face si acum, in amele sensuri. Dinspre Romania spre Spania sau dinspre Spania spre Romania. este evident ca in acest momemt costurile sunt mai mari, deoarece, in acest moment este privita ca plata internationala. De indata ce Romania va adera la cadrul SEPA, o astfel de plata va fi taxata cu aceleasi comisioane ca pe teritoriul Romaniei. In acest moment, exista un comitet complex format din reprezentanti ai Guvernului, Asociatiei Romane a BAncilor si ai Bancii Nationale, care lucreaza la implementarea cadrului SEPA in Romania.
Acest cadru contine urmatoarele componente principale:
- credit transfer (ordine de plata)
- debit direct
- Carduri
- cash.
Chiar daca SEPA are aplicabilitate directa in zona euro, este posibila aderarea tuturor celor 27 de state membre EU plus Norvegia, Islanda, Elvetia si Lichtenstein.
Termenul de aderare a Romaniei este acum in discutie. De indata ce o decizie ferma va fi luata, pe fiecare componenta dintre cele mentionate, aceasta va fi facuta publica.

Moderatorul intalnirii: Nu era vorba ca termenul limita de implementare sa fie 2009?

Raspuns Adrian Apolzan: (raspuns si pentru Elena) Intr-adevar, la 1 noiembrie 2009, va intra in vigoare pe intreg teritoriul comunitatii europene "Directiva de Plati Europeana" - "Payment Service Directive" (PSD) a Parlamentului si Consiliului European, privind reglementarea serviciilor de plata pe piata interna (europeana).
Aceasta directiva defineste modalitatile de efectuare a platilor, participantii la aceasta piata, drepturile si obligatiile tuturor partilor, modalitatea de inregistrare a participantilor in sistemele de plati, precum si relatiile dintre operatorii de plata si utilizatori.
Acest document are un caracter obligatoriu si unitar pe intreg teritoriul european, cadrul SEPA fiind o consecinta a acestei Directive. In acest sens, Comisia Europeana a decis in iunie 2002 crearea Consiliului European de plati, ce are are ca sarcina principala crearea cadrului SEPA si implementarea acestuia in spatiul comunitar. Consiliul European de Plati este constituit pe grupuri de lucru, abordand in principal cele patru principale categorii ale carului SEPA enumerate mai sus.

Moderatorul intalnirii: Avand in vedere criza, mai are timp BNR sa se ocupe de PSD si SEPA? Vor mai intra ele in vigoare in Romania la momentul scontat?

Raspuns Adrian Apolzan: PSD reprezinta o obligatie a statului roman in calitate de membru al Uniunii Europene, iar termenul de implementare (1 noiembrie 2009) nu este negociabil. In acest sens, toate institutiile implicate au pe agenda de lucru aceasta data.
Referitor la SEPA, exista constituit un Comitet National, cu reprezentanti din partea Guvernului, ARB si BNR, precum si echipe de lucru pe fiecare componenta, toate partile implicate fiind constiente de necesitatea implementarii acestui cadru. Asa cum am mentioant, termenul efectiv urmeaza a fi comunicat. Ca un amanunt, in domeniul cardurilor, dat fiind ca Romania a intrat in acest business mult mai tarziu decat tarile vest-europene si nu are o schema nationala, proprietara, de carduri ci lucreaza sub licenta marilor organizatii Visa si Mastercard, este mult mai bine pozitionata decat tari vest-europene cu traditie, care au de adaptat schemele locale. Singurul impediment major pe care il avem este convertirea totala a cardurilor si terminalelor la tehnologia EMV (cip), deoarece acesta este standardul recunoscut de SEPA.

VREAU sa STIU
eu****** (01 Martie 2009 15:03)

Recent m-am confruntat cu o problema de netrecut. Eram in Timisoara si bancomatul ING nu functiona, mai aveam 30 min pana pleca trenul si nu avea suficient cash pentru plata bilet. NU am putut sa ridic cash decat de la ING si a trebuit sa astept pana la repunerea in functiune a bancomatului, adica realimentarea lui si repornirea. Evident am pierdut trenul.

Pot fi facute alimentarile bancomatelor la alte ore decat cele de varf - era ora17:00? si eventual in perioada in care nu lucreaza cu publicul?

Pot fi facute cardurile ING operationabile pentru anumite tranzactii si de la alte bancomate?

Raspuns Adrian Apolzan:
ING detine un departament dedicat ce monitorizeaza numerarul din bancomate. Exista, de asemenea, o aplicatie capabila sa faca predictie pe 24-48 de ore pe necesarul de realimantare a bancomatelor. In baza rapoartelor zilnice, se decid bancomatele care trebuie realimentate si se comanda acest lucru unei firme specializate, partenera ING.
Evident ca pot aparea situatii in care retragerile de numerar sa se desfasoare intr-un ritm mai sustinut decat cel previzionat. Din acest motiv exista interventii rapide speciale pentru rezolvarea acestor situatii. Acesta este motivul pentru care interventia despre care mentionati s-a efectuat la ora 17.
Referitor la a doua intrebare, privind "cardurile ING operationabile pentru anumite tranzactii si de la alte bancomate", va rog sa fiti mai specifica la formularea intrebarii, cu detalii mai concrete.

Comisioane la plata cu cardul
Constantin Marza (28 Februarie 2009 00:38)

Buna ziua!

Va scriu in primul rand in calitate de detinator de card si abia apoi in calitate de client ING.

Unul din "carlige" pe care bancile le folosesc pentru promovarea cardurilor este faptul ca platind cu cardul la comerciant nu se percep nici un fel de comisioane. Totusi, exista comercianti care percep un comision la plata cu cardul, oferind explicatia unui comision de 1% perceput de banca pentru plata la POS. (pot oferi un exemplu, dar nu doresc sa fie publicat inainte de a fi investigata chestiunea).

Ca si detinator de card, am fost asigurat ca plata la comerciant nu presupune comisioane. Cui ma adresez pentru a reclama un astfel de comerciant si ce fel de sanctiuni i se pot aplica?

Va multumesc,
Constantin Marza

Raspuns Adrian Apolzan:
Atat

reglementarile organizatiilor internationale de carduri, cat si cele ale Bancii Nationale, prevad ca pretul unui produs pe raftul comerciantului sa fie acelsi indiferent de modalitatea de plata, respectiva sa nu fie diferente indiferent de instrumentul de plata. In acest sens, bancile comerciale care au licenta de Acceptare (adica pot incheia contracte de acceptare la plata cu comerciantii), prevad in mod expres in contractul dintre banca si comerciant nediferentierea platii cash versus card. Daca un comerciant incalca aceasta regula, comite o ilegalitate si in acest caz posesorul de card ar trebui sa se adreseze ANPC ori bancii cu care comerciantul are contractul de Acceptare.

Plata cu cardul in hipermarket
Dan (27 Februarie 2009 18:00)

Cum se face ca in acelasi hipermarket, la plata cu cardul ING, uneori nu mi se mai cere codul PIN, desi de cele mai multe ori mi se cere sa-l introduc de 3 ori ? De cate ori am platit si mi s-a cerut PIN-ul, ori sunt nevoit sa-l introduc de 3 ori (de 2 ori nu mi s-a intamplat niciodata in doi ani), ori nu-l mai cere DELOC ! Asta e cel mai ciudat. Si toate acestea la acelasi hipermarket, de unde imi fac cumparaturile regulat.

Raspuns Adrian Apolzan:
In primul rand trebuie mentionat faptul ca solicitarea PIN-ului este o optiune a bancii emitente. In cazul nostru, la toate produsele card emise prin codificarea CIP-ului si a benzii magnetice, noi solicitam introducerea codului PIN. Daca acest lucru nu se intampla la POS, aceasta se datoreaza faptului ca aplicatia POS a fost modificata, adaptata, de banca acceptanta, pemitand efectuarea autorizarii tranzactiei fara introducerea codului PIn, dar solicitand semnatura posesorului de card pe chitanta. Mai trebuie mentionat faptul ca, in acest moment, bancile acceptante trec printr-un proces de migrare a aplicatiilro de pe  POS-uri de la banda magnetica la CIP. Discutam de peste 90.000 de POS-uri, dintre care aproximativ jumatate erau deja convertite la sfarsitul anului 2008. Bancile Acceptante aloc resurse importante pentru finalizarea acestui proces pana la jumatatatea anului 2009. Din acest motiv exista riscul de a avea unele neplaceri in acceptarea cardurilor pe perioada de tranzitie.

Moderatorul intalnirii: Cum vedeti piata cardurilor in 2009? Se va mai bucura de cresterea estimata initial, avand in vedere criza?

Raspuns Adrian Apolzan: Piata romaneasca a cardurilor a cunoscut in ultimii ani o cretere cu doi digiti (zeci de procente), fiind una dintre cele mai active din regiune pe toate componentele sale: emitere de carduri, terminale POS si ATM instalate, volume de tranzactionare la comercianti, ori retrageri de numerar.
Desi primele carduri au fost emise in urma cu aproape 14 ani, comportamentul posesorilor de carduri a ramas inca unul de piata incipineta, respectiv doar 13% din volumul tranzactiilor sunt efectuate la comercianti, restul fiind retrageri de numerar la bancomat.
Aceasta situatie are implicatii in intreaga economie, deoarece costul ridicat al manipularii numerarului se reflecta pe intreg lantul client- banca-comerciant.
In domeniul achizitiilor pe internet, au fost create conditii comparabile cu cele mai dezvoltate piete, prin implementarea celei mai sofisticate scheme de securitate, 3D Secure.
Daca avem in vedere un nivel de penetrare a internetului ce depaseste 50-60% in majoritatea oraselor, precum si numarul si diversitatea comerciantilor online autohtoni, putem spune ca s-a ajuns la nivelul care sa permita stimularea operatiunilor pe internet.
Revenind la intrebare, este intr-adevar de asteptat ca expansiunea se domoleasca in ceea ce priveste atragerea de noi clienti, dar putem anticipa o dezvoltare a canalelor electronice la distanta, care ofera un cost total al tranzactiei mult mai redus, comoditate si siguranta.
Se va pune un accent tot mai mare pe calitatea produselor/serviciilor, calitatea interfetei client - banca (usurinta de accesare a bancii), modalitatile de tratare a incidentelor.
Cu siguranta ca in aceasta perioda clientii vor fi mult mai atenti la ceea ce platesc raportat la ceea ce primesc, comparand ofertele furnizorilor de servicii financiare, alegand pe cele mai potrivite interesului lor si renuntand la cele "suplimentare".

RE: Bancomate
Vasile (27 Februarie 2009 15:08)

N-au bani sa bage prea multe bancomate, acum e si recesiune, ING a avut pierderi anul trecut. Deci n-ai sanse sa vezi numarul crescand prea curand.

Raspuns Adrian Apolzan:
ING are in prezent aproximativ 350 de bancomate instalate, ce acopera orasele principale din tara, distributia lor fiind proportionala cu dimensiunea fiecarei localitati. Daca avem in vedere faptul ca ING Bank s-a lansat in retail banking abia la jumatatea anului 2004, reusind sa puna la punct o retea nationala de unitati, o gama completa de produse precum si un concept modern (self bank), putem considera ca realizarile noastre sunt semnificative pentru aceasta scurta perioada de timp. Vom monitoriza cu siguranta traficul in reteaua noastra de bancomate si vom acctiona acolo unde este necesar. [Raspuns valabil si pentru Gigi - ultima intrebare]

Plati cu cardul
Cristi Morea (27 Februarie 2009 14:20)

Am intampinat urmatoarea situatie. Plateam cu cardul ING facturile Electrica pana cand mi-a venit o instiintare de debransare. Una din platile efectuate de mine nu s-a operat de catre ING. Eu normal ca am mers cu chitanta la Electrica stiind ca am platit insa desi am avut bani in cont ING nu a operat plata ajungand in situatia descrisa mai sus. Sa inteleg ca un card ING nu este un instrument de incredere? Ce puteti sa imi spuneti legat de aceasta situatie? Angajatii ING de la un ING office au zis ca ei nu stiu nimic si nu e treaba lor, era doar daca se gresea contul sau mi se returnau banii altfel nu sunt obligati sa ma instiinteze de eventuale probleme. Eu fiind afectat direct si ajungand in situatii delicate cum ar fi plata taxei de rebransare cum sunt despagubit de ING care mi-a produs aceste daune? (teoretic vorbind, ca practic stim toti cum stau lucrurile...)

Raspuns Adrian Apolzan:
Puteti pecifica prin ce modalitate de plata ati facut plata (plati expres, multimat, home bank)?

Bancomate
Gigi (27 Februarie 2009 13:36)

Buna ziua, domnule Apolzan.

Cand isi propune banca dumneavoastra sa mareasca numarul de ATM-uri in Bucuresti? Daca esti pieton, ai sanse mari sa dai peste 10-15 bancomate ale oricarei alte banci, pana gasesti unul ING.

[EurActiv.ro]

Articole legate de acelasi subiect
Interviu HotNews.ro: Mihai Tanasescu: Decizia de amanare a adoptarii euro e corecta. Economia e in convalescenta | 26 Aprilie 2011
Zona unica de plati in moneda euro - in vigoare din 2012 | 17 Decembrie 2010
CE a declansat procedura de infringement impotriva Romaniei in privinta serviciilor de plati | 3 Iunie 2010


COMENTARII


1. RE: legi noi
Elena (02 Martie 2009 10:08)

Da, am inteles si eu ca intra in vigoare o directiva europeana sau ceva si ca va exista o zona europeana de plati incepand cu 2009. Dar pentru asta trebuie implementata in legislatia romaneasca, asa ca... la anul si la multi ani, nu?
Raspunde
2. legi noi
x (02 Martie 2009 10:04)

Buna dimineata!
Cand va fi posibila plata in IBAN din Romania in Spania?
Multumesc!
Raspunde
3. VREAU sa STIU
eu****** (01 Martie 2009 15:03)

Recent m-am confruntat cu o problema de netrecut. Eram in Timisoara si bancomatul ING nu functiona, mai aveam 30 min pana pleca trenul si nu avea suficient cash pentru plata bilet. NU am putut sa ridic cash decat de la ING si a trebuit sa astept pana la repunerea in functiune a bancomatului, adica realimentarea lui si repornirea. Evident am pierdut trenul.

Pot fi facute alimentarile bancomatelor la alte ore decat cele de varf - era ora17:00? si eventual in perioada in care nu lucreaza cu publicul?

Pot fi facute cardurile ING operationabile pentru anumite tranzactii si de la alte bancomate?
Raspunde
4. Comisioane la plata cu cardul
Constantin Marza (28 Februarie 2009 00:38)

Buna ziua!

Va scriu in primul rand in calitate de detinator de card si abia apoi in calitate de client ING.

Unul din "carlige" pe care bancile le folosesc pentru promovarea cardurilor este faptul ca platind cu cardul la comerciant nu se percep nici un fel de comisioane. Totusi, exista comercianti care percep un comision la plata cu cardul, oferind explicatia unui comision de 1% perceput de banca pentru plata la POS. (pot oferi un exemplu, dar nu doresc sa fie publicat inainte de a fi investigata chestiunea).

Ca si detinator de card, am fost asigurat ca plata la comerciant nu presupune comisioane. Cui ma adresez pentru a reclama un astfel de comerciant si ce fel de sanctiuni i se pot aplica?

Va multumesc,
Constantin Marza
Raspunde
5. Plata cu cardul in hipermarket
Dan (27 Februarie 2009 18:00)

Cum se face ca in acelasi hipermarket, la plata cu cardul ING, uneori nu mi se mai cere codul PIN, desi de cele mai multe ori mi se cere sa-l introduc de 3 ori ? De cate ori am platit si mi s-a cerut PIN-ul, ori sunt nevoit sa-l introduc de 3 ori (de 2 ori nu mi s-a intamplat niciodata in doi ani), ori nu-l mai cere DELOC ! Asta e cel mai ciudat. Si toate acestea la acelasi hipermarket, de unde imi fac cumparaturile regulat.
Raspunde
6. RE: Bancomate
Vasile (27 Februarie 2009 15:08)

N-au bani sa bage prea multe bancomate, acum e si recesiune, ING a avut pierderi anul trecut. Deci n-ai sanse sa vezi numarul crescand prea curand.
Raspunde
7. Plati cu cardul
Cristi Morea (27 Februarie 2009 14:20)

Am intampinat urmatoarea situatie. Plateam cu cardul ING facturile Electrica pana cand mi-a venit o instiintare de debransare. Una din platile efectuate de mine nu s-a operat de catre ING. Eu normal ca am mers cu chitanta la Electrica stiind ca am platit insa desi am avut bani in cont ING nu a operat plata ajungand in situatia descrisa mai sus. Sa inteleg ca un card ING nu este un instrument de incredere? Ce puteti sa imi spuneti legat de aceasta situatie? Angajatii ING de la un ING office au zis ca ei nu stiu nimic si nu e treaba lor, era doar daca se gresea contul sau mi se returnau banii altfel nu sunt obligati sa ma instiinteze de eventuale probleme. Eu fiind afectat direct si ajungand in situatii delicate cum ar fi plata taxei de rebransare cum sunt despagubit de ING care mi-a produs aceste daune? (teoretic vorbind, ca practic stim toti cum stau lucrurile...)
Raspunde
8. Bancomate
Gigi (27 Februarie 2009 13:36)

Buna ziua, domnule Apolzan.

Cand isi propune banca dumneavoastra sa mareasca numarul de ATM-uri in Bucuresti? Daca esti pieton, ai sanse mari sa dai peste 10-15 bancomate ale oricarei alte banci, pana gasesti unul ING.
Raspunde
EurActor
Membrii EurActor