Tot mai multi europeni isi fac cumparaturile online, insa evolutia acestui fenomen este franata de unele obstacole puse in calea comertului transfrontalier, arata un raport publicat, joi, de comisarul UE pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva. In 2008, rezervarile pentru vacante si calatorii au ocupat primul loc in achizitiile facute pe internet, urmate la mica distanta de articolele de imbracaminte si sportive, in timp ce pe locul trei s-au situat vanzarile de carti, reviste si materiale e-learning.

Potrivit raportului, intre 2006 si 2008, procentul de consumatori din UE care au cumparat cel putin un articol pe internet a crescut de la 27% la 33%.

Aceste valori medii nu reflecta, insa, popularitatea de care se bucura cumparaturile online in tari precum Marea Britanie, Franta si Germania, in care peste 50% dintre utilizatorii de internet au efectuat cumparaturi online anul trecut.

Estimativ, dintre utilizatorii de internet, in ultimele luni, 3% au facut tranzactii online in Bulgaria, 4% in Romania, in comparatie cu 58% in Germania si 91% in tarile nordice. Tari precum Italia si Spania reprezinta, de asemenea, piete cu o crestere rapida.

Comertul electronic in UE a fost evaluat la 106 miliarde de euro in 2006, o cifra comparabila doar cu piata vanzarilor online din Statele Unite, mentioneaza raportul.

In pofida acestei tendinte privind pietele nationale cu o crestere rapida, procentul reprezentat de cumparaturile transfrontaliere online ramane scazut - doar 7% in 2008, comparativ cu 6% in 2006.

In acest sens, raportul CE avertizeaza ca numeroase obstacole – lingvistice, practice si de reglementare, precum si probleme importante privind lipsa de incredere – incetinesc dezvoltarea cumparaturilor online in UE.

Comisarul Kuneva a afirmat, cu aceasta ocazie: „Se prefigureaza o generalizare a utilizarii internetului pentru cumparaturile cu amanuntul. 150 de milioane de consumatori efectueaza deja cumparaturi on-line, desi doar 30 de milioane efectueaza cumparaturi intr-o alta tara. Trebuie sa ne asiguram ca adoptarea platformei internet nu va fi incetinita in mod inutil din cauza incapacitatii de a elimina obstacole importante in materie de reglementare sau de a aborda probleme importante referitoare la increderea consumatorilor”.

Principalele concluzii ale raportului:
- pentru grupe de produse cumparate foarte frecvent, cum ar fi produsele IT sau cele legate de divertisment si activitati recreative, satisfactia consumatorilor este, in medie, mai ridicata in cazul cumparaturilor efectuate pe internet, decat pentru comertul cu amanuntul, in general;
- consumatorii se declara multumiti de gama larga de oferte existente in comertul online, dar si de faptul ca au posibilitatea sa aleaga intre furnizori si sa compare preturile;
- entuziasmul lor scade, insa, cand vine vorba de accesarea unor informatii clare cu privire la produse, publicitate, protectia vietii private, probleme legate de incredere si posibilitatea returnarii produselor;
- o treime dintre cetatenii UE ar lua in considerare cumpararea unui produs sau a unui serviciu dintr-un alt stat membru pe internet, daca produsul respectiv ar fi mai ieftin sau de o calitate mai buna, fiind in acelasi timp dispusi sa cumpere bunuri si servicii intr-o alta limba;
- doar 7% dintre consumatori efectueaza, in prezent, cumparaturi transfrontaliere on-line, iar acest decalaj continua sa creasca, in loc sa se diminueze, atentioneaza raportul UE.

Principalele obstacole:
- desi gama de posibilitati este enorma, in practica, consumatorilor li se refuza vanzarile sau sunt redirectionati catre tara lor de origine;
- obstacolele lingvistice raman o problema pentru majoritatea comerciantilor si consumatorilor;
- probleme de logistica legate de interoperabilitatea sistemelor postale si de plata, precum si dificultati de acces, cum ar fi penetrarea accesului in banda larga;
- legislatia privind protectia consumatorilor, normele in materie de TVA, legislatia privind distributia selectiva, protectia proprietatii intelectuale, transpunerea la nivel national a legislatiei comunitare privind eliminarea deseurilor.
- reticenta legata de problemele de plata, livrare, reclamatii, aplicarea garantiilor, cereri de rambursare (servicii postvanzare), precum si probleme privind confidentialitatea.

In septembrie 2009, comisarul Kuneva va prezenta rezultatele unor anchete anonime independente („mystery shopping”) menite sa identifice in ce mod si unde sunt impiedicati consumatorii sa efectueze cumparaturi online in Uniunea Europeana.

Sursa: CE