Parlamentul European a lansat o campanie de mobilizare la vot de 18 milioane de euro, menita sa incurajeze cetatenii sa voteze intre 4 si 7 iunie 2009, cand 375 de milioane de oameni sunt asteptati la urne. Pentru prima data, alegerile vor fi promovate printr-o campanie de informare pan-europeana, prin care se atrage atentia electoratului asupra importantei pe care alegerile o pot avea asupra noastra.

Punctul culminant al campaniei va fi reprezentat de o serie de instalatii 3D - sculpturi de marimi impresionante vor atrage atentia publicului asupra alegerilor europene din 2009 si vor ilustra aspecte ale influentei pe care alegatorii o pot exercita asupra deciziilor politice.

36 de cabine interactive multimedia - dintre care una in Romania - ii vor invita pe cetatenii europeni sa isi exprime dorintele pentru Europa printr-un mesaj video, care ar putea fi prezentat in interiorul cabinelor, prin EuroparlTV si YouTube. Lideri politici ai PE ar urma sa le raspunda prin intermediul EuroparlTV.  Impreuna cu 10 panouri publicitare, instalatiile 3D si cabinele multimedia vor arata ca europenii au sansa de a se implica in procesul de decizie al Uniunii Europene.

Panourile vor ataca teme precum energie, schimbari climatice, produse alimentare/agricultura, oportunitati egale, frontiere/migratie, standardizare, securitate, protectia consumatorilor, buget.

In Romania, instalatiile si cabina multimedia vor fi amplasate in apropierea unor locatii importante si de interes turistic din Bucuresti si Cluj Napoca. Panourile publicitare vor fi lansate pe 1 Aprilie 2009 in Bucuresti, Iasi si Cluj Napoca si vor fi afisate timp de 1 luna. De asemenea, un spot informativ va fi difuzat atat la televizor cat si la radio. Campania va fi completata de initiative online, materiale de comunicare si numeroase activitati de relatii publice desfasurate la nivel national.

Alejo Vidal-Quadras, vicepresedinte al PE, a spus: "Campania nu incearca sa apeleze la obligatia civica a cetatenilor de a vota, ci arata ca UE va avea de luat decizii majore in diferite politici cu impact asupra vietii cotidiene a cetatenilor. Aceste decizii fiind luate la nivel european, Parlamentului ii revine un rol decisiv cu privire la optiunea politica ce va fi aleasa. Prin participarea la alegerile europene, cetatenii pot influenta aceste optiuni politice prin votarea candidatilor/candidatelor care le reflecta preferinta politica."

El a mai aratat ca, in materie de costuri ale campaniei, este vorba de doar cinci centi pentru fiecare cetatean al UE.

Francesca Ratti, directorul general pentru comunicare al PE, a spus: "Trebuie sa imbunatatil participarea la alegeri si aceasta este contributia non-partizana a Parlamentului pentru acest scop."

“Cetatenii europeni au posibilitatea de a influenta lucrurile. Acesta este mesajul pe care vrem sa il transmitem prin campania de comunicare”, a declarat Veronica Savanciuc, Presedinte & CEO Lowe&Partners, partenerul din Romania al Scholz & Friends, care se ocupa de strategia si implementarea campaniei. 

“Campania pentru alegerile europene din 2009 este cu siguranta cea mai complexa campanie de comunicare din istoria Europei. Cele 8 elemente centrale ale campaniei vor fi declinate in cele 27 de state membre: prin limbaj, subiecte abordate si mass-media,” a declarat Lutz Meyer, Partener Scholz & Friends Group si coordonator al campaniei. 

Si Departamentul pentru Afaceri Europene a lansat pe site-ul propriu o sectiune dedicata alegerilor europene din iunie 2009, 'ALEGETI EUROPA'. Sectiunea contine informatii legate de activitatea si structura Parlamentului European, detalii despre istoria alegerilor europene, legislatia nationala si europeana care le reglementeaza si, nu in ultimul rand, informatii referitoare la reprezentantii Romaniei in PE, in legislatura 2004-2009.
 
De asemenea, DAE asteapta, la adresa alegerieuropene2009@dae.gov.ro, idei si sugestii, pe tema alegerilor. Cele mai interesante vor fi sintetizate intr-un document pe care DAE il va promova prin instrumentele de comunicare proprii. 

- Materiale pentru campania PE
- www.alegeri2009.eu

[EurActiv.ro]