Saracia, parintii plecati la lucru in strainatate sau obligatia de a munci in detrimentul educatiei sunt doar cateva dintre cauzele analfabetismului in Romania. Despre suferintele sistemului educational romanesc, dar si despre remedii propuse autoritatilor abilitate in sensul respectarii dreptului de a invata sa scrii si sa citesti la orice varsta, au vorbit copii, profesori si personalitati ale societatii romanesti, marti, cu ocazia evenimentului central al Campaniei Globale pentru Educatie 2009 - Lectia de citire.

In Romania, Campania Globala pentru Educatie 2009 a mobilizat 530 de scoli, in 38 de judete ale tarii. Peste 100.000 de copii s-au implicat in activitatile derulate de profesori in lunie martie si aprilie, transmitand mesajele lor, scrise sau ilustrate, autoritatilor, prin intermediul organizatiei Salvati Copiii.

Pusi sa-si imagineze cum ar fi viata lor fara sa stie sa scrie si sa citeasca, ei cred c-ar putea fi mai usor inselati de oamenii rai, ar suferi ca n-ar putea sa inteleaga mesajul unui film, pentru ca nu pot citi subtitrarea, n-ar putea sa faca scoala de soferi sau le-ar fi greu sa obtina un loc de munca.
(Vezi mesajele si concluziile copiilor adunate in timpul campaniei in documentul atasat)

Elementul central al campaniei este "Cartea de citire" - o culegere cu scurte povestiri in care personalitati marcante la nivel national si international vorbesc despre modul in care educatia le-a influentat drumul in viata.

Personalitatile care au promovat, marti, la "Lectia de Citire", valorile educatiei prin propriile marturisiri au fost Maia Morgenstern, Gabriela Szabo, Aurora Simionescu, Mihai Tatulici, Dragos Bucurenci si Melania Medeleanu. Au mai scris povestea lor pentru "Cartea de Citire" Horia-Roman Patapievici, Mircea Toma, Mihaela Radulescu, Melania Vergu si Andreea Raicu. (Povestile personalitatilor nationale si internationale din Cartea de Citire pot si accesate pe site-ul organizatiei Salvati Copiii)

"Este greu fara carte pe unde te duci sa muncesti"

Asa sustine Radu Anghel, unul din beneficiarii programului "A Doua Sansa", care a fost prezent la eveniment. Este de etnie roma si are 18 ani. A reusit, cu ajutorul programului, sa termine primele 4 clase si urmatoarele pana la clasa a 10-a, la fara frecventa, timp in care a invatat si o meserie.

Ludmila Petcu, este si ea de etnie roma si are 36 de ani. Este in clasa a 3-a si nu-i este rusine sa mearga la scoala. Fara primele 4 clase, nici maturator pe strada nu poti sa fii, spune ea. Este motivata sa invete pentru ca are nevoie de bani sa-si creasca cei 3 copii pe care-i are acasa. Ce inseamna pentru ea faptul ca acum stie sa scrie si sa citeasca? "Vad lumea altfel. A inceput sa-mi fie rusine cand vorbesc cu greseli. Pana acum eram ca o chioara, legata la ochi, nu stiam sa completez un formular la Circa Financiara", a spus Ludmila.

Prezenta la eveniment, Liliana Preoteasa, director general invatamant preuniversitar in cadrul Ministerului Educatiei Cercetarii si Inovarii, a tinut sa precizeze ca programul "A Doua Sansa" este "un program foarte important", insa ar trebui sa fie "exceptia si nu regula".

"Normal ar fi ca toata lumea sa mearga la scoala la varsta la care trebuie sa faca asta (...) Aproximativ 10.000 de persoane sunt inscrise in program la nivel national, fapt care ridica semne de ingrijorare", a spus ea.

Organizatia Salvati Copiii, coordonatorul national al Campaniei Globale pentru Educatie, cere sprijinul intregii societati civile pentru a obtine:

1.Multiplicarea si dezvoltarea programelor de tip „A Doua Sansa” astfel incat acestea sa devina cunoscute si accesibile celor care au nevoie de ele.
2.Revizuirea metodologiei in sensul asigurarii unei oferte conjugate de servicii educationale si sociale care sa vina in intampinarea nevoilor complexe resimtite de beneficiarii programelor „A Doua Sansa”
3.Dezvoltarea programelor de tip „Scoala dupa Scoala” si a unei metodologii unitare de implementare a acestor programe la nivel national pentru a oferi suportul suplimentar de care elevii au nevoie in vederea imbunatatirii performantelor la clasa.

Campania Globala pentru Educatie se deruleaza, anual, in fiecare din cele 180 de tari, printre care si Romania, care si-au asumat in anul 2000, la Dakar, indeplinirea Obiectivelor Educatiei pentru Toti (Education for all - EFA) pana in anul 2015.

Anul acesta, incepand cu luna martie si pana la finele lui mai, tarile participante la campanie si-au propus sa atraga atentia guvernelor asupra impactului pe care analfabetismul il are la nivel mondial, solicitand acestora sa garanteze accesul egal la educatie primara si la formare pe tot parcursul vietii pentru toate persoanele, indiferent de varsta.

Motivul: cel mai recent raport publicat de Institutul de Statistica al UNESCO pentru perioada 2007 - 2008 arata ca in lume exista peste 774 de milioane de adulti si 75 de milioane de copii care nu stiu sa scrie si sa citeasca. Peste 64% dintre adultii analfabeti sunt femei.

Stiati ca:

In Romania:
- 53% dintre adolescenti au dificultati de citire si intelegere a unui text; rata abandonului scolar s-a triplat din anul 2000 pana in anul 2007
- peste 500.000 de romani nu stiu sa scrie si sa citeasca. 76% dintre acestia sunt din mediul rural
- 70.000 de copii sunt nevoiti sa munceasca in loc sa invete, iar o treime dintre cei care muncesc pe strada sunt analfabeti
- mai mult de 40% dintre elevii romani inregistreaza, in domeniul stiintelor exacte, o performanta sub standardele Programului International de Evaluare a Elevilor (PISA)

In lume:
- 7 milioane de cazuri HIV/SIDA ar putea fi prevenite in urmatorii 10 ani daca fiecare copil ar avea acces la educatie primara
copiii proveniti din familii fara educatie abandoneaza scoala foarte frecvent inainte de absolvirea celor 4 clase primare
- un singur an de scoala ar putea contribui la cresterea veniturilor unei femei cu 10 – 20%
- un copil are 50% mai multe sanse sa supravietuiasca in primii 5 ani de viata daca mama sa stie sa citeasca si sa scrie

(EurActiv.ro)