Institutul European din Romania a lansat de curand Studiile de Strategie si Politici - SPOS 2008, axate pe 4 domenii cheie: agricultura, securitate energetica, hotararile Curtii Europene de Justitie si migratia. Gabriela Dragan, directorul IER, a raspuns in direct intrebarilor cititorilor pe aceste teme joi, 14 mai, incepand cu ora 10.00

Vom incepe cu o intrebare din partea moderatorilor, Ioana Morovan si Adrian Lungu:

Ce aduc nou studiile SPOS 2008 in imaginea pe care o avem asupra Romaniei si a traseului acesteia de dupa aderare?

Raspuns Gabriela Dragan:

Studiile ofera analize globale dar si propuneri punctuale pe domeniile analizate. De pilda, in cazul studiului privind securitatea energetica, autorii se concentreaza asupra punctelor sensibile, vulnerabilitatilor identificate la nivelul sistemului energetic national, asupra asa-numitelor gauri negre ale acestuia. Studiul scoate in evidenta faptul ca atat tehnologiile cat si echipamentele, pe intreg lantul energetic, apartin anilor '60 - '70 si sunt deja depasite, atat fizic cat si moral.

Studiul care analizeaza impactul sistemului de cote propus de Comisie asupra producatorilor romani, evidentiaza faptul ca sistemul de cote reprezinta un rau necesar, care va pune sub presiune sectorul procesarii laptelui si il va obliga sa se restructureze.

Studiul care se ocupa de impactul juridic al hotararilor preliminare ale CJCE asupra sistemului de drept national subliniaza necesitatea imbunantatirii performantelor sistemului judiciar romanesc. Mecanismul procedurii preliminare presupune ca orice instanta nationala poate adresa Curtii de Justitie o cerere de pronuntare a unei hotarari preliminare privind interpretarea dreptului comunitar, pentru a se asigura aplicarea uniforma a dreptului comunitar in intreg spatiul UE.

Studiul care se opreste asupra perspectivelor europene de abordare a azilului si migratiei este al treilea intr-o serie de studii dedicate migratiei si gestionate de Institutul European din Romania. Daca primele doua studii se numarau printre putinele studii realizate pe tema migratiei internationale pana la acea data, ulterior am putut constata o crestere a interesului in studierea fenomenului migrationist.

Intrebarile cititorilor si Raspunsurile Gabrielei Dragan:

Utilitate studii
Carmen Florescu (14 Mai 2009 09:35)

Cum stabiliti daca studiile realizate sunt sau nu utile?

Raspuns Gabriela Dragan:
Nu putem porni intotdeauna de la premisa ca studiile vor influenta decidentul politic in luarea unei decizii. Studiile ofera o analiza a domeniului si propun si masuri de interventie, solutii. Studiile sunt intotdeauna realizate in urma consultarilor pe care le avem cu reprezentanti ai administratiei centrale, pentru a avea certitudinea ca temele analizate reprezinta si teme utile acestora. In elaborarea studiilor sunt atrasi cercetatori, experti dintre cei mai valorosi in domeniu. Pe perioada elaborarii studiului au loc intalniri periodice cu potentialii beneficiari pentru a primi un feed-back din partea acestora in legatura cu directia si calitatea cercetarii. In concluzie, incercam sa asiguram o calitate ridicata a procesului de cercetare, realizarea unor studii de certa valoare, care sa raspunda unor nevoi concrete, decidentul politic este insa cel care, in cele din urma, hotaraste daca foloseste sau nu solutiile, propunerile oferite de studii.

criteriu selectie studii
Mircea Constantinescu (13 Mai 2009 22:57)

Ca sa fiu sincer, studiile par interesante. Ma intereseaza insa sa stiu criteriul de selectie al temelor de studiu. De ce nu ati facut un studiu privind legalizarea homosexualitatii, de exemplu

Va multumesc

Raspuns Gabriela Dragan:

Fara indoiala, un studiu pe tema sugerata de dvs. ar putea trezi un interes mult mai ridicat decat studiile pe care ne propunem sa le discutam astazi. Problematica homosexualitatii si, prin extensie, a casatoriilor intre persoane de acelasi sex a generat si va continua sa genereze dispute, iar punctele de vedere sunt extrem de diferite. Daca doriti si un punct de vedere exprimat de Comisia Europeana, permiteti-mi sa fac trimitere la raspunsul dat de comisarul Jan Figel, atunci cand a fost intrebat despre legalizarea casatoriilor intre persoane de acelasi sex. El a spus ca problema legalizarii casatoriilor ramane la latitudinea fiecarui stat membru.

Deoarece ati constatat ca studiile par interesante si inteleg ca sunteti interesat de modul in care realizam selectarea temelor, va sugerez sa vizitati site-ul IER (www.ier.ro), pentru a constata ca actuala serie de studii este, in fapt, a sasea realizata sub coordonarea Institutului nostru. Au existat trei serii de studii cunoscute sub numele PAIS, care incercau sa raspunda nevoilor identificate in perioada de aderare si indeosebi procesului de negociere. Dupa aderare, au fost realizate alte trei serii de studii, inclusiv seria despre care discutam astazi, serii care au vizat analizarea politicilor si strategiilor menite sa sprijine procesul de integrare europeana si sa fundamenteze pozitia Romaniei de stat membru in UE.

energie
diana (13 Mai 2009 19:26)

La studiul 2, legat de energie, am citit numai sinteza, insa doresc sa felicit autorii pentru analiza realizata.
1. Observ ca au fost constatate carente la investitiile in sectorul energetic, precum si la crearea unui cadru institutional. Intrebarea este, veti transmite propuneri concrete autoritatilor de resort sau direct Guvernului Romaniei in legatura cu aceste aspecte?
2. Citez din studiu: \"cu exceptia biocarburantilor, in Romania, in general, nu exista un sistem de stimulente specifice pentru dezvoltarea surselor regenerabile de energie\". Credeti ca mai este realizabila finantarea acestor domenii, in conditiile financiare actuale de la nivel national, der si european? Se mai pot atinge, in opinia dv., tintele propuse de Comisie?
3. \"Securitatea alimentarii cu energie primara este dependenta de structura actuala a pietelor mondiale si regionale, cu implicarea directa a factorului politic intre tari. Astazi, cand circa 75% din resursele mondiale sunt in mana guvernelor, rezulta responsabilitatea factorului politic, care prezinta o gama larga de abordari sub aspect fizic si comercial". Credeti ca Romania este pe drumul cel bun, sau exista anumite masuri pe care Guvernul ar trebui sa le intreprinda in aceasta directie?

Raspuns Gabriela Dragan:
Diana, iti multumesc in primul rand pentru felicitarile adresate autorilor. In cazul in care doresti sa parcurgi intregul studiu, poti vizita site-ul IER pentru a-l descarca gratuit.

1. Studiul atrage atentia asupra nivelului ridicat de uzura fizica si morala, atat al tehnologiilor cat si echipamentelor din sistemul energetic national, majoritatea fiind achizitionate in anii '60-'70. De asemenea, studiul atrage atentia supra faptului ca circa 80% din grupurile termoenergetice au fost instalate inainte de 1980, depasindu-si durata normata de viata. Mai mult, majoritatea capacitatilor termoenergetice nu dispun de instalatii performante pentru reducerea noxelor, care se situeaza peste valorile maxime acceptate in UE. Ca atare, studiul atrage atentia asupra nevoii de stimulare a investitiilor in sectorul energetic, pentru modernizarea si eficientizarea acestuia, cu atat mai mult cu cat pierderile energetice, in toate sectoarele de consum, sunt ridicate (30-35%). De asemenea, studiul sugereaza infiintarea unui minister al energiei si resurselor, structura institutionala responsabila de elaborarea si implementarea politicii energetice nationale.
2. Romania, conform studiului, este o tara bogata in resurse sarace (reduse cantitativ) si scumpe (costuri de extractie ridicate), cu o perioada de asigurare in conditiile consumului actual, destul de redusa (14-15 ani in cazul petrolului si gazelor naturale si 40-50 de ani in cazul carbunelui). Sursele regenerabile sunt inca insuficient pragtite si promovate si genereaza o resursa mai scumpa decat resursa conventionala. Cu toate acestea, epuizarea hidrocarburilor va determina scumpirea resurselor conventionale, astfel incat pe termen mediu si lung sursele regenerabile vor deveni tot mai atractive din punct de vedere economic. Tintele Comisiei (20-20-20) par, cel putin la prima vedere, a fi in pericol pe fondul efectelor generate de criza economica si financiara. Se pare insa ca dupa ce Statele Unite au luat decizia de a subventiona industria auto pentru s sustine producerea de autovehicule "curate", verzi, aceeasi filozofie a fost preluata si de statele europene.

Ca atare, sustinerea masurilor specifice pachetului energie- mediu, se deplaseaza dinspre investitorii privati spre sursele publice (reabilitarea cladirilor, transport public mai eficient pana la utilizarea unor surse curate de energie precum biocombustibilii. Din punctul meu de vedere, este doar o problem ade timp ca pactul de stabilitate si crestere sa includa si cheltuielile implicate de modificarile climatice ca o exceptie in calculul deficitului bugetar.

 3. In cazul Romaniei, se poate constata ca suntem mai degraba preocupati de problematica securizarii resurselor externe si mai putin de problemele interne specifice sistemului energetic national- si respectiv de gaurile negre din sistem. Trebuie sa recunoastem, complexitatea jocurilor politice din zona plaseazae cele mai multe ori Romania in plan secund. Ca atare, fara ca Romania sa renunte a se mai implica in jocurile geostrategice, ar trebui totusi sa constientizeze faptul ca prioritatile sunt legate de lipsa de performante a sistemului energetic national. Aceasta lipsa de performante poate fi evidentiata prin 2 indicatori: intensitatea energetica in Romania - de 3 ori mai mare decat media europeana, pierderi energetice in sistem ridicate (circa 30-35%).

migratie
Tudorache (14 Mai 2009 09:27)

Studiul privind azilul si migratia este interesant si trateaza o tema actuala.
Odata cu intrarea in UE, Romania a devenit o tara mai atractiva pentru solicitantii de azil. Cum face Romania fata acestor noi provocari?

Raspuns Gabriela Dragan:
Desi in trecut Romania nu s-a aflat in topul tarilor asaltate de cereri de azil, fiind considerata o tara de tranzit pe ruta catre alte tari europene, dupa aderarea la UE se asteapta sa devina o tara tinta, cu toate implicatiile ce deriva in planul strategiilor, politicilor, managementului. Studiul scoate in evidenta faptul ca raspunsul la problemele care se vor ridica trebuie sa fie in conformitate cu practicile si reglementarile comunitare si internationale si sa acopere urmatoarele trei directii: repatrierea voluntara a solicitantilor de azil in tara de origine, transferul catre alta tara si gasirea unor mecanisme adecvate de integrare permanenta in tara de azil, in urma dobandirii statutului de refugiat.

lapte
rares (13 Mai 2009 19:41)

Legat de studiul referitor la cotele de lapte:
1. Va rog sa subliniati daca din analiza se desprinde concluzia ca sistemul actual de cote este mai bun pentru producatorii romani decat cel propus de Comisie, pentru 2015.
2. In functie de raspunsul la intrebarea anterioara: ce poate face Romania pentru a-si sustine cauza in UE?
3. Ce inseamna ca sectorul romanesc a fost prins nepregatit, la introducerea acestui sistem de cote de lapte? Cum ar fi trebuit el pregatit? Poate politicile nationale au fost ineficiente?
4. Credeti ca "presiunea pusa pe sector" il va restructura intr-adevar sau pur si simplu producatorii romani vor da faliment?

Raspuns Gabriela Dragan:

1. Studiul evidentiaza faptul ca politica UE de sprijin a sectorului de lapte si produse lactate este printre cele mai neperformante politici din cadrul PAC. Fiind o politica aparuta pe fundalul supraproductiei din UE, ceea ce nu este cazul in Romania. Studiul scoate in evidenta faptul ca sectorul productiei si procesarii laptelui nu este inca restructurat si competitiv. In plus, dupa primul an, Romania nu si-a realizat cota alocata cu toate ca au existat voci care au afirmat ca s-a negociat o cota mult prea mica fata de potentialul de productie.
In plus, studiul atrage atentia asupra efortului financiar de gestionare institutionala a unui numar atat de mare de cote. Autorii afirma ca sistemul de cote reprezinta un rau necesar, care va impune restructurarea sectorului de producere si procesare a laptelui.

2. Studiul pe care il discutam, in acest moment, are tocmai rolul de a ii sprijini pe decidenti in sustinerea pozitiei Romaniei la nivelul UE. Evident, acesta ofera o baza de fundamentare, insa decidentii vor hotari daca tin sau nu cont de sugestiile facute.

3. Pentru a raspunde la intrebare, va ofer cateva informatii furnizate de Agentia Nationala Sanitar-Veterninara (ANSVSA) conform carora anul 2008, dintr-un total de 264 de unitati de procesare din industria laptelui, numai 79 corespund normelor UE iar 185 sunt inca in perioada de tranzitie pana la 31 dcembrie 2009, cand vor trebui sa fie conforme cu normele UE sau sa isi inceteze activitatea. Aceasta informatie ar trebui sa trezeasca ingrijorare la nivelul decidentilor in legatura cu impactul generat de inchiderea atator unitati.

4. In majoritatea noilor state membre, implementarea sistemului de cote a dus la concentrarea productiei si restructurari semnificative. Probabil ca si in Romania unii priducatori vor disparea, si probabil ca procesul de restructurare si de aliniere la standardele europene se va dinamiza si ca urmare a acestei politici. Studiul ridica cateva probleme specifice spatiului rural romanesc, printre care: ce vor face fermierii care detin 1-2 vaci si care-si castiga existenta din exploatarea lor? Cat inteleg ei din ppolitica cotelor? Cat sunt ei de informati? Cum ar trebui ajutati pentru a isi pastra un venit minim? etc. 

migratia romaneasca
popescu (13 Mai 2009 18:26)

Care considerati ca sunt consecintele actualei crize asupra migratiei romanesti in spatiul european?

Raspuns Gabriela Dragan:
In mod evident, criza a determinat modificari semnificative la nivelul fluxurilor migratorii. Studiul subliniaza reducerea emigratiei definitive si temporare si reintoarcerea unui segment important al romanilor plecati la munca in strainatate. Italia si Spania, cele doua destinatii prioritare pentru emigrantii romani, si-au pierdut din atractivitate, pe fondul recesiunii inregistrate. Pe de alta parte, studiul scoate in evidenta ca fluxul de imigratie dinspre Republica Moldova va continua. Dupa ce Romania a devenit stat membru UE si a introdus obligatia vizelor pentru cetatenii moldoveni, s-a inregistrat o crestere fara precedent a cererii de obtinere a cetateniei romane, tendinta care se va mentine si in perioada urmatoare.

DIASPORA ROMANA DIN NORD-ESTUL ITALIEI
ing. Die Nicolae Alexandru (13 Mai 2009 12:45)

ASOCIATIA "ROMENI DI PADOVA"
Intrebare : care este procedura de a inscena actiuni penale colective de tipul "class-action",impotriva parlamentarilor romani alesi cu voturile noastre si care pana la ora actuala (dupa cca o jumatate de an )nu au rezolvat concret ,material nici una din problemele noastre stringente ,ale romanilor din diaspora ?
ing. Die Nicolae Alexandru - Presedinte .

Raspuns Gabriela Dragan:
Domnule Alexandru, regret faptul ca, in calitate de reprezentant al comunitatii romanesti din Italia, sunteti extrem de dezamagit de modul in care parlamentarii romani se implica in rezolvarea "problemelor stringente ale romanilor din diaspora". Cred insa ca o perioada de 6 luni nu poate fi considerata suficienta pentru a sustine un verdict atat de categoric si sper ca in perioada urmatoare sa apara semnale care sa va convinga ca problematica romanilor din diaspora se afla pe agenda parlementarilor romani.

intrebare: legea caselor nationalizate?
sandu (13 Mai 2009 12:21)

Avem o problema: legea Voiculescu (a doua nationalizare) este considerata o lege anti europeana, ce contravine conventiei drepturilor omului. CEDO continua sa ne condamne pt nerestituirea proprietatilor confiscatre si pentru o legislatie partizana si incoerenta. Ce opinie aveti dvs despre anularea acestei legi? Care sint punctele in care contravine dreptului european?

Raspuns Gabriela Dragan:
Domnule Sandu, ceea ce pot sa va spun este ca sesizarea pe care doriti sa o adresati CEDO ar trebui sa o faceti numai dupa ce au fost epuizate in prealabil toate caile de recurs interne si in termen de 6 luni de la data deciziei definitive interne. Altminteri, o plangere adresata CEDO, care nu respecta aceste conditii, nu va fi examinata de catre Curte.

jurisprudenta CJCE
micsunica (14 Mai 2009 11:04)

micsunica (14 Mai 2009 11:04)Aveti in plan o continuare a eforturilor de traducere a hotararilor CJCE, eventual pe domenii mult mai specializate, concurenta, achizitii publice, fiscal? Apreciez eforturile dumneavoastra de pana acum in privinta traducerilor, cu atat mai mult cu cat pe jurisprudenta anterioara aderarii sunteti cam singurii (dupa stiinta mea) care ati facut astfel de traduceri.

micsunica (14 Mai 2009 11:04)Aveti in plan o continuare a eforturilor de traducere a hotararilor CJCE, eventual pe domenii mult mai specializate, concurenta, achizitii publice, fiscal? Apreciez eforturile dumneavoastra de pana acum in privinta traducerilor, cu atat mai mult cu cat pe jurisprudenta anterioara aderarii sunteti cam singurii (dupa stiinta mea) care ati facut astfel de traduceri.

Raspuns Gabriela Dragan:
Traducerea jurisprudentei istorice CJCE se va finaliza pana la finele acestui an; in paralel, insa, am inceput traducerea jurisprudentei CEDO. Va multumesc pentru cuvintele frumoase spre sa beneficiati si in continuare de traduceri de calitate oferite de IER.

------

Studiile IER sunt:

Studiul nr. 1 Impactul generat de dinamica cotei de lapte asupra producatorilor agricoli din Romania in contextul reformei Politicii Agricole Comune (Autori: Dr. Daniela Giurca - coordonator, Dr. Marioara Rusu, Dr. Mariana Grodea, Valeriu Steriu)

Studiul nr. 2 Orientari privind securitatea energetica a Romaniei (Autori: Prof. univ. dr. Silviu Negut - coordonator, Prof. univ. dr. Aureliu Leca, Cercetator stiintific Mariana Papatulica, Lector univ. dr. Liviu Bogdan Vlad, Lector univ. dr. Marius Cristian Neacsu)

Studiul nr. 3 Regimul juridic al hotararilor preliminare ale CJCE si impactul acestora asupra sistemului de drept national (Dr. Cristina Diana Radu Presura - coordonator, Lector univ. drd. Roxana-Mariana Popescu)

Studiul 4. Perspective europene de abordare a azilului si migratiei 18- Profesor univ. dr. Daniela-Luminita Constantin - coordonator - Profesor univ. dr. Luminita Nicolescu, Profesor univ. dr. Zizi Goschin)

Studiile si sintezele pot fi gasite aici.