Despre rata de absorbtie, de 4%, a fondurilor structurale si ce aduc nou liniile de finantare "editia" 2009, fata de cele din 2008, discuta online Stefan Ciobanu, directorul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale. Intalnirea a luat sfarsit. Intrebarile care nu au mai putut fi "prinse" in interviu vor primi raspunsuri la inceputul saptamanii viitoare.

Intrebarile transmise pana in prezent de cititorii EurActiv.ro si HotNews.ro:

1. FS - dany (22 Mai 2009 13:33)

Buna ziua,

1.Pentru analiza cost beneficiu pe axa 4 nu a fost elaborat nici un ghid de aplicare in limba romana .(pentru mediu exista asa ceva ).Pentru o interpretare unitara va rugam sa elaborati acest ghid sa sa il lansati in consultare publica.

2.Cum este posibil ca veniturile din certificatele verzi sa fie luate in calcul si cele din CO2 sa nu fie luate in calcul pentru ca ministerul nu este in stare sa reglementeze acest aspect ( norme de aplicare ) .Consideram ca se face o discriminare prin neincluderea acestor venituri doarece ghidul este facut si pentru energie termica.

3.Rugam autoritatea sa oblice tote AM sau OI sa publice raspunsul la intrebarile solicitantilor, pentru a nu se face discriminare intre solicitanti . Prin lege sunt obligati sa publice aste informatii in timp util.Daca aceste probleme nu sunt rezolvate ne vedem constrinsi sa actionam in instanta AM si OI pentru a face acest lucru.( costurile sunt minime ).

4.De ce NU se elaboreaza anexele financiare de catre AM cu structura si informatiile relevente , cu modalitatea de calcul a anumitor indicatori cum este pe FEDR ( SAPARD ) ?

In acest fel se evalueaza unitar proiectele si NU mai trebuie sa piarda tipul evaluatoru cu aceste informatii si cu introducerea lor in sistem.

5.Unele OI solicita dovezi si informatii suplimentare referitoare la capacitea de cofinantare a solicitantului. Legal este suficienta declaratia. Veti face modificari in aceasta directie ?

Raspuns Stefan Ciobanu:

1. si 2. - pentru intrebarile extrem de punctuale vizavi de anumite componente ale unui Program Operational as recomanda intotdeauna adresarea intrebarilor catre AM sau OI responsabile intrucat acestea vizeaza de cele mai multe ori aspecte tehnice pe care cei mai in masura sa le solutioneze sunt specialistii care lucreaza pe domeniile respective. 

3. Regulile de comunicare dupa care se ghideaza toate AM si OI impun oferirea de raspunsuri tuturor solicitantilor si in cel mai scurt timp posibil. In calitate de coordonator al gestionarii instrumentelor structurale, Ministerul Finantelor a insistat intotdeauna asupra stabilirii unei foarte bune relatii ale tuturor acestor structuri cu potentialii beneficiari. Din pacate, au existat si inca mai exista unele sincope in comunicare, generate in marea majoritate a cazurilor de numarul foarte mare de solicitari de informatii adresate, raportat la resursele umane relativ limitate numeric disponibile pentru activitatile de comunicare. Tin insa sa precizez ca se fac eforturi pentru ca aceste sincope sa devina cat mai putine, cel putin in ce priveste apelurile de proiecte ce sunt lansate in acest an.

4. Unul dintre obiectivele majore pe care ni le-am propus pentru acest an vizeaza imbunatatirea calitatii si continutului ghidurilor pentru solicitanti pe care incercam sa le facem mai complete, mai clare, mai "prietenoase" acolo unde este posibil. In cadrul acestui demers, am concluzionat ca este necesara o mai buna indrumare a potentialilor beneficiari inclusiv in ceea ce priveste completarea elementelor financiare ale proiectului cum ar fi estimarea de buget, cu defalcarea pe activitati, categorii de cheltuieli si ani. Veti vedea aceste indrumari in ghidurile ce vor fi lansate in perioada urmatoare.

5. Modul de dovedire a existentei capacitatii de cofinantare este prevazut intotdeauna in Ghidul solicitantului, putand exista anumite diferente de abordare de la un program la altul, sau intre tipuri de proiecte sau intre diferite categorii de beneficiari. Ceea ce vreau sa subliniez, pe de alta parte, este ca AM sau OI nu trebuie sa va solicite alte documente decat cele prevazute expres in Ghidul Solicitantului.
 

2. RE: O intrebare
Oana (22 Mai 2009 13:22)

Domnule Director,

As dori sa stiu ce instrumente financiare noi se adreseaza domeniului nuclear, mai precis in domeniul asigurarii securitatii nucleare.
Raspuns Stefan Ciobanu: referindu-ma strict la fondurile structurale, oportunitatile de finantare in domeniul despre care intrebati sunt relativ limitate. Ar putea, insa, sa existe propuneri de proiecte eligibile pentru intarirea capacitatii administrative a institutiilor publice cu responsabilitati pe acest domeniu, si de asemenea, in sfera cercetarii-dezvoltarii (in cadrul POS Competitivitate).

3. Functionari publici
fonctionaru' (22 Mai 2009 13:07)

Ce face ACIS pentru a sprijini functionarii publici care lucreaza cu FS, pentru ca aceastia sa nu fie supusi presiunilor politice din partea conducerilor lor, si sa isi poata desfasura activitatea conform procedurilor si reglementarilor in vigoare?
e normal sa ti se reproseze mere ca nu "absorbi" fonduri, cind tu nu iti mai vezi capul de lucru la ghiduri, evaluari proiecte, raportari peste raportari, si asat in conditiile in care spatiul de lucru e aglomerat (6-7 intr-n birou), veniturile s-au micsorat, si peste tot se vorbeste de reducerea costurilor de personal!

Raspuns Stefan Ciobanu: intrucat intrebarea vine in mod evident de la cineva care lucreaza in sistemul de gestionare a fondurilor nu as spune nimic nou daca as afirma ca marea majoritate a structurilor de tip AM si OI sunt confruntate cu o situatie de supraincarcare administrativa. O astfel de situatie se datoreaza cresterii rapide a volumului si complexitatii activitatii ca urmare a avansarii in procesul de implementare si mai putin aspectelor de ordin politic. Mai mult decat atat, in conditiile in care ne dorim cu totii o rata din ce in ce mai mare a absorbtiei fondurilor, este de asteptat sa existe in continuare un ritm intens de activitate care pune o presiune deosebita pe respectivii functionari. In acelasi timp, pe masura ce atat AM si OI cat si beneficiarii devin din ce in ce mai familiarizati cu sarcinile ce le revin, ma astept ca lucrurile sa mearga ceva mai lin, cu conditia mentinerii in sistem a functionarilor experimentati si valorosi.

4. O intrebare
zoe (22 Mai 2009 12:51)

Domnule director,
Aveti un cv interesant, dar nici unul din posturile ocupate de dvs nu a aprut pe vreun site de joburi.
Cum se fac angajarile la nivelul Dvs si in cadrul directiei pe care o conduceti ?
Cum se publica posturile disponibile ?

Raspuns- Stefan Ciobanu: La prima vedere, ar parea ca schimb des locul de munca. Precizez insa ca am intrat in administratie prin concurs, in anul 1999, in structura din cadrul Guvernului care juca rolul de coordonator al procesului de integrare europeana. Ulterior, acest departament a parcurs un traseu oarecum sinuos, fiind mutat de la o institutie la alta, iar eu am optat sa raman in acest domeniu extrem de interesant si provocator. As vrea insa sa subliniez faptul ca la nivelul ACIS am promovat pe cat mai multe canale, inclusiv pe site-uri de joburi pozitiile vacante, in incercarea de a atrage un numar cat mai mare de candidati calificati pentru aceste posturi.

5. 4.3 - cheltuieli eligibile
Laura (22 Mai 2009 12:50)

buna ziua

Potrivit ghidului solicitantului si ordinului privind cheltuielile eligibile pentru domeniul 4.3 - sprijinirea microintreprinderilor, cheltuielile sunt eligibile doar de la semnarea contractului de finantare, cu exceptia celor de consultanta si alte avize eligibile de la data intrarii in vigoare a schemei de ajutor de stat, respectiv 6.03.2008.
Cu toate acestea, beneficiarii au fost anuntati ca toate cheltuielile sunt eligibile de la semnarea contractului, fara a exista insa nici un anunt in acest sens. Potrivit unor reprezentanti ai ADR-urilor exista o instructiune de la AM POR care specifica acest lucru. Exista posibilitatea ca o instructiune sa fie mai puternica din punct de vedere juridic fata de un ordin al ministrului? Si de ce nu este publica aceasta instructiune, in conditiile in care il afecteaza direct pe beneficiar?
Multumesc

Raspuns- Stefan Ciobanu: V-as ruga sa ne transmiteti pe adresa noastra de email fonduri.ue@mfinante.ro speta respectiva, precizand de la ce ADR ati primit acest mesaj si eventual chiar continutul sau, pentru a putea verifica aspectele sesizate. Dupa clarificarea situatiei, informatia corecta va fi transmisa si redactiei EurActiv in cazul in care ar fi utila si altor cititori.
 

6. spor ul de 75%
maria (22 Mai 2009 12:45)

Buna ziua,

Dupa cum stiti deja procentul salarial de 75% care se acorda personalului implicat in gestionarea fondurilor structurale a fost anulat printr-o ordonanta a guvernului.
As dori sa stiu in cat timp se va remedia aceasta situatie, daca banii se vor primi sau nu retroactiv si cand vom putea beneficia din nou de un salariu decent pentru munca depusa.
Dupa cum bine stiti in acest domeniu de activitate raspunderea este destul de mare dar din pacate salariul este foarte mic, iar acest spor de 75% nu face o foarte mare diferenta deoarece salariul de baza este foarte mic in ciuda conditiilor exigente pentru ocuparea acestor posturi. Avand in vedere nivelul foarte scazut al salarizarii din acest domeniu ( ex. 700 ron net) cred ca acea faimoasa rata de absorbtie a fondurilor structurale, careia guvernul ii acorda o atentie deosebita, va ramane in continuare la cote scazute.
Consider prioritara mai intai o regandire si recalculare a sistemului de salarizare din domeniul gestionarii fondurilor structurale pentru ca in viitor Romania sa poata avea o rata de absorbtie semnificativa

Raspuns Stefan Ciobanu: Va pot spune ca speram ca Hotararea de Guvern pentru stabilirea normelor de aplicare a OUG 35/2009 la nivelul personalului care gestioneaza fonduri comunitare, sa fie publicata pana la sfarsitul acestei luni. Respectiva Hotarare stabileste structurile eligibile, criteriile de acordare si cuantumul majorarii salariale pentru aceste categorii de personal, scopul sau fiind acela de a mentine un sistem de salarizare eficient si motivant pentru expertii care gestioneaza programe cu finantare comunitara. 

7. solicitare oferte
Codruta (22 Mai 2009 11:14)

Domnule Ciobanu, in noiembrie anul trecut mi-ati spus ca aveti o baza de date cu firmele carora le trimiteti solicitari de oferte (in cazul in sumele sunt mai mici decat pentru SEAP) iar la intrebarea mea "cum s-a constituit acea baza de date?" mi-ati zis ca exista o procedura prin care firmele pot sa se inscrie in ea. Am toooot cautat pe site la Minister informatii despre acea "procedura" dar se pare ca designerul site-ului le-a ascuns foarte bine - pt. ca eu nu le gasesc. Sunteti amabil, va rog, sa puneti AICI (adica sa faceti public) link-ul catre informatiile referitoare la procedura mentionata?
V-as ruga mult sa nu-mi raspundeti vag sau printr-o alta intrebare, pt. ca stiti foarte bine de unde a pornit discutia si de ce ma intereseaza acea informatie. Va voi fi recunoscatoare pentru un raspuns scurt: DOAR acel link.
Multumesc mult! :)
Codruta Nedelcu 

Raspuns Stefan Ciobanu: Raspunsul pe care vi l-am oferit anul trecut viza o achizitie directa de servicii (sub 10.000 de euro) pentru un proiect de asistenta tehnica finantat in cadrul unui alt instrument de finantare si anume Mecanismul Financiar SEE. Pentru acest tip de achizitie, legislatia romaneasca prevede anumite cerinte minimale care au fost respectate. Nu este vorba aici de o procedura prin care anumite firme se pot inscrie, ci Autoritatea contractanta poate trimite cereri de oferta unui numar de firme care furnizeaza respectivele servicii.
 

8. axa 5.1
ing. Dan-Calin Tocaciu (22 Mai 2009 11:06)

La axa 5.1 pot participa ONG, APL si culte.
Dar ONG-ul poate lucra la restaurare insa nu are in proprietate, iar comodatul nu este acceptat, doar concesiunea care se poate face cu APL. Cultele au monumente de restaurat dar nu pot da in concesiune doar in comodat.
Cultele nu au capacitatea de a gestiona fondurile. Putine APL au monumente in proprietate. Ar trebuie facuta o mica schimbare, care sa permita asocierea cu ONG ca lider de proiect, cu cultele sau cel mai simplu ONG sa preia in comodat monumentul, sa il restaureze si apoi fie sa il dea inapoi fie sa il administreze si puna in valore.

 Raspuns - Stefan Ciobanu: As da acelasi raspuns pe care l-am oferit la prima intrebare : - pentru intrebarile extrem de punctuale vizavi de anumite componente ale unui Program Operational as recomanda intotdeauna adresarea intrebarilor catre AM sau OI responsabile intrucat acestea vizeaza de cele mai multe ori aspecte tehnice pe care cei mai in masura sa le solutioneze sunt specialistii care lucreaza pe domeniile respective. 

As adauga ca stabilirea de catre AM a categoriilor de beneficiari eligibili pentru un anumit tip de proiect are in vedere de fiecare data atat cerintele stabilite la nivelul programului operational cat si conditiile derivand din diverse acte normative nationale in domeniul respectiv.

9. POSDRU
Alina (22 Mai 2009 10:59)

Domnule Ciobanu,

Ce masuri se iau pentru a grabi procesul de evaluare al proiectelor depuse in cadrul POSDRU?
Exista peste 1500 de proiecte depuse inca din 2008, luna SEPTEMBRIE, care nu au primit niciun raspuns (deci deja 9 luni!). Cand sunt contactate, autoritatile pot furniza un singur raspuns: sunt depasite de situatie, sunt prea multe proiecte, nu stiu in ce stadiu sunt proiectele etc. Nimic concret cu alte cuvinte.
Cum incurajam absorbtia fondurilor prin astfel de experiente care nu fac decat sa descurajeze alti aplicanti sa aplice, in conditiile in care numai evaluarea dureaza aproape un an?

Raspuns - Stefan Ciobanu: Este, intr-adevar, o situatie mai putin pozitiva si inteleg de asemenea ca nu ati primit cele mai calrificatoare raspunsuri de la AM sau OI respectiv. Am sa ma interesez si va vom da un raspuns cu privire la stadiul la zi al evaluarii pe aceste cereri de proiecte si perspectivele de finalizare a procesului. 

10. TVA
cristian (22 Mai 2009 09:57)

Buna ziua,

Ca unitate neplatitoare de TVA, in cererea de rambursare eu solicit costul achizitiei integral, incluzand TVA-ul( 404=5121) si as dori sa stiu ce suma imi va fi rambursata, deoarece conf. OG 29/2007, TVA-ul nu este eligibil.

Raspuns - Stefan Ciobanu: Pentru a va da un raspuns complet, ar fi trebuit sa precizati in ce categorie de beneficiari va incadrati. Dupa cum cunoasteti, pentru o serie de categorii de beneficiari, OG 29/2007 si normele sale de aplicare prevad recuperarea contravalorii TVA aferente cheltuielilor eligibile. In cazul in care sunteti in aceasta situatie, ceea ce veti putea recupera este echivalentul cotei de TVA aferente cheltuielilor eligibile acoperite de respectiva cerere de rambursare.

11. axa 4.3
vicu (22 Mai 2009 08:14)

Buna ziua,

Pentru proiectele din axa 4.3 aflate in curs de contractare se acoda prefinantare ?

Raspuns: Va invit sa cititi explicatiile din articolul publicat recent pe aceasta tema. Articolul poate fi gasit aici
 

12. Fondurile Structurale si popularitatea lor
Kara (21 Mai 2009 23:08)

Domnule director,
1. De ce informatiile despre FS circula atat de putin? Exista fonduri speciale pentru a se face publicitate, de ce ADR-urile si alte organisme nu le utilizeaza?
Ca la romani, s-au facut niste logo-uri si gata, am rezolvat cu imaginea. Imagine inseamna in primul rand ca informatia sa ajunga la potentialii utilizatori, ca acestia sa-si faca o idee corecta despre ce le pot oferi FS. Singurul care face publicitate este POS Mediu. Faceti sa circule informatiile! www.fonduri-ue.ro e un site excelent. Cu asta ar trebui facuti fluturasi si pixuri, sa intre lumea pe site, sa vada ce se poate face in tara asta cu banii europeni. Pe cand o campanie pe TV cu tot potentialul oferit de FS?

Raspuns Stefan Ciobanu: In primul rand, doresc sa va multumesc pentru aprecierile la adresa site-ului nostru. In ceea ce priveste efortul de promovare a informatiilor despre fondurile structurale si de coeziune, exista o strategie nationala de comunicare din care deriva Planurile de comunicare pe fiecare Program Operational. Toate aceste documente prevad diferite tipuri de actiuni prin care sunt promovate aceste fonduri: campanii media, campanii de publicitate, conferinte, colaborare cu presa, materiale promotionale etc. Aceste actiuni sunt finantate din fonduri de asistenta tehnica alocate in cadrul programelor operationale. Pana in prezent, structurile de gestionare a fondurilor au intreprins unele eforturi in aceasta directie, ne aflam inca la inceput si veti vedea ca in perioada urmatoare vor aparea din ce in ce mai multe elemente vizibile de promovare. Pentru a va da un singur exemplu, preconizam ca in luna septembrie cel mai probabil vor fi difuzate spoturi radio si TV referitoare la fondurile structurale si de coeziune, campanie derulata de MFP.

13. ACIS- Autoritate Contractanta
Camelia (22 Mai 2009 14:05)

Domnule Director,

Multe companii de consultanta de pe piata au depus ofertele lor pentru o serie de proiecte lansate in ianuarie 2009 si depuse imediat dupa aceea, proiecte pentru care ACIS este Autoritate Contractanta.

In prezent aceste oferte sunt inca in evaluare - retineti, au trecut 5 luni, datele estimate pentru semnarea contractelor asa cum au fost ele mentionate in Documentatia de atribuire, au fost de mult depasite.

1. Puteti sa ne spuneti de ce dureaza atat de mult acest proces de evaluare?

2. Din prisma firmelor de consultanta, putem spune ca in prezent piata este inghetata- toate ofertele depuse referitoare la FS ( la AM POS DRU, de exemplu) sunt evaluate extrem de lent, periclitand astfel eficientizarea absorbtiei FS. Care sunt masurile pe care le veti lua in acest sens?
La o adica, chiar institutiile responsabile de absorbtia eficace si eficienta a FS, par a fi cele care treneaza procesul...

Va multumesc.

Raspuns- Stefan Ciobanu: In cazul contractelor pentru care ACIS este Autoritate contractanta, durata maxima a evaluarii este de 3 luni si pana in prezent am avut o singura astfel de situatie, pentru un contract de formare profesionala la care s-au primit foarte multe oferte (11) din partea operatorilor economici interesati. Pe de alta parte, profit de aceasta intrebare pentru a semnala faptul ca atat structurile care gestioneaza fonduri comunitare cat si beneficiarii de proiecte se confrunta cu un numar tot mai mare de contestatii depuse pe diversele proceduri de achizitie, multe dintre ele absolut nejustificate, contestatii care nu fac altceva decat sa blocheze sau sa intarzie implementarea proiectelor, cu consecinte negative atat pentru aceste entitati cat si pentru furnizorii de pe piata privata care isi blocheaza reciproc activitatea si sursele de sustinere a afacerilor.

Scurt CV - Stefan Ciobanu:

Educatie:

  • 2004 - Doctorand la Academia de Studii Economice, Facultatea de Relatii Economice Internationale
  • 2003 - 2005 Master pe tematica „Spatiu Public European” la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative, Facultatea de Administratie Publica
  • 1995 - 1999 Academia de Studii Economice, Facultatea de Relatii Economice Internationale, specialitatea Tranzactii internationale, sectia Engleza – Spaniola

     

Experienta profesionala:

  • Incepand cu 1 aprilie 2004 lucreaza in Ministerul Finantelor Publice, detinand functia de director al Directiei de Analiza si Programare din cadrul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (din ianuarie 2009 - promovat in functia de director general).
  • In perioada ianuarie 2001 – aprilie 2004, a lucrat la Ministerul Integrarii Europene, pe post de consilier in Directia Evaluarea Pregatirii pentru Aderare.
  • In perioada 21.01.2000 – 10.01.2001, a lucrat in Ministerul Afacerilor Externe, Departamentul pentru Afaceri Europene, pe post de atasat in cadrul Directiei Monitorizare si Probleme Orizontale si respectiv Directiei Acquis Comunitar I.
  • In perioada 18.10.1999 – 21.01.2000, am fost angajat la Departamentul pentru Integrare Europeana din cadrul Guvernului Romaniei, pe post de consultant in Directia Sinteza si Procese Orizontale.