Companiile cu proiecte sociale si ONG-urile - la raport: ce-au facut in ultimul an? Forumul Donatorilor din Romania (FDR) a lansat a 8-a editie a Concursului pentru "Cele mai bune rapoarte anuale" realizate de ONG-uri din Romania. Magdalena Stoian, director executiv al FDR discuta online despre aceasta competitie si despre noutatea din acest an: companiile se pot si ele inscrie in concurs, pentru proiectele lor de responsabilitate sociala. Transmiteti intrebari la rubrica de comentarii din articol. Intalnirea a inceput

Concursul "Cele mai bune rapoarte anuale" a fost lansat la data de 13 iunie si se incheie la data de 21 august. Editia 2009 se va realiza sub patronajul Execelentei Sale, Dl. Oysteinn Hovdkin, Ambasadorul Regatului Norvegiei la Bucuresti.

Vor fi acordate urmatoarele premii:

  • premiul pentru cel mai bun raport anual realizat de ONG-uri foarte mari (cu buget peste 500.000 de Euro),
  • premiul pentru cel mai bun raport anual realizat de ONG-uri mari (cu buget intre 150.000 -500.000 euro)
  • premiul pentru cel mai bun raport anual realizat de ONG-uri medii (cu buget intre 50.000 – 150.000 euro),
  • premiul pentru cel mai bun raport anual realizat de ONG-uri  mici (cu buget sub 50.000 de Euro),
  • premiul pentru raportul cu cea mai buna reflectare a activitatii de voluntariat, initiat in 2003 de Pro Vobis - Centrul National de Voluntariat.
  • premiul pentru reflectarea activitatilor de instruire in raportul anual, premiul  este initiat  de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile.
  • premiul „Un pas pentru sustenabilitate” pentru reflectarea in raportul anual al activitatilor generatoare de venituri. Premiul va fi acordat de initiatorul acestuia – Eurosucces Consulting SRL
  • Este lansata o noua categorie ce se adreseaza companiilor care dezvolta programe de responsabilitate sociala, premiul pentru cel mai bun raport de CSR.

Mai multe informatii despre concurs pot fi gasite aici

Scurta prezentare - Magdalena Stoian

  • detine o experinta de 10 ani in dezvoltarea sectorului neguvernamental si in derularea de proiecte cu si pentru administratia publica din Romania,
  • a lucrat cu reprezentanti ai administratiilor publice locale si centrale, consultanti straini si romani, institutii publice si private in urmatoarele domenii: Responsabilitate Sociala,Filantropie, Dezoltare Comunitara, Participare Cetateneasca, Servicii Publice/Infrastuctura, Bugete Locale, Credite Municipale, Dezvoltare Rurala/Evaluare Institutionala, IMM si altele.
  • background academic: Master in Politici Publice la Universitatea Bucuresti – Facultatea de Stiinte Politice si licenta in Stiinte Administrative la Universitatea Bucuresti – Facultatea de Stiinte Politice si Administrative.

Transmiteti intrebari la rubrica de comentarii de mai jos.

Intrebarile transmise de cititorii EurActiv.ro si raspunsurile Magdalenei Stoian:

6. noua sectiune
Alina (17 Iunie 2009 13:20)

Referitor la noua sectiune in care se pot inscrie companiile in concurs pentru proiectele lor de responsabilitate sociala: este valabila si pentru IMM-uri sau aveti in vedere numai companii mari (peste 249 de angajati).
Va multumesc!

Raspuns - Magdalena Stoian: Referitor la noua categorie, celmai bun raport de CSR, aici se pot inscrie toate firmele (mici, medii, mari, romanesti, nationale, transnationale) si care au facut proiecte in Romania.

5. rapoarte anuale
Elena (17 Iunie 2009 20:37)

Felicitari pentru proiect, cred ca este bine ca organizatiile neguvernamentale sa faca rapoarte anuale. Puteti estima cate astfel de ONG-uri au obiceiul sa produca astfel de rapoarte in fiecare an? Cat reprezinta procentual din numarul total de organizatii din Romania?
Care sunt motivele pentru care multe organizatii nu fac rapoarte?

Raspuns - Magdalena Stoian: multumim pentru aprecieri. In concursul nostru s-au inscris in media cam 45 de organizatii neguvenamentale. In cei 7 ani de concurs, avem peste 200 de organizatii care si-au inscris rapoartele anuale in concurs. Dar pe piata sunt mult mai multe onguri care isi fac raport annual. Cifra este undeva la cateva sute pe an.
De ce nu isi fac rapoarte anuale. Este consumator de resurse, si nu doar financiare, ci si de oameni. Trebuie sa fi foarte organizat in timpul anului, sa iti colectezi informatia in modul in care doresti sa o transmiti in raport. Nu magandes acum doar la rapoartele tiparite, ci la cele pe care le poti face in house, fara costurile suplimentare de tiparire.

4. intrebare
ORGANIZATIA INTERNATIONALA A DREPTURILOR OMULUI (18 Iunie 2009 03:42)

Abia ne-am infiintat si avem foarte mare nevoie de suport financiar pentru a tehnologie digitala nesecara si inchirierea unui spatiu pentru relatii cu publicul. Raportul nostrtu abia la anul va fi trimis.
Cum putem obtine suport si de unde? - multumesc. Solomon Avasilcai presedinte
Raspuns - Magdalena Stoian: Va asteptam cu raportul anual pe 2009, la editia a 9-a. urmarind aceasta editie puteti invata din experienta celorlalti. Pentru suport financiar, puteti  vizualiza paginile de internet inclusive a Forumului Donatorilor din Romania – sectiunea Finantari – si sa vedeti care sunt rundele de finantare lansate si daca domeniile se potrivesc misiunii organizatiei dvs.

1. ONG-uri
niculina (18 Iunie 2009 12:34)

Buna ziua. Pentru a ne face o idee de ansamblu: care sunt ONG-urile care au participat constant la concurs, si care au castigat cele mai multe premii? cum apreciati \"candidaturile\" ONG-urilor fata de asteptarile juriului? Exista initiative similare si in alte tari, si care sunt diferentele de \"prezentare\" ale ONG-urilor din afara?

Raspuns - Magdalena Stoian: ONGurile care isi inscriu rapaortele sunt din domenii diverse (mediu, educatie, actiune civia, domeniul social, mediu, din mediul rural, organzaitii comunitare). DE la ongurile pe cultural primim cele mai putine rapoarte. Cine castiga? Este o mare diversitate: ong uri din domeniul social, mediu, organizatii comunitare din mediul rural. Juriul in utlimii 2 ani a subliniat cresterea calitatii in termini de continut si transparenta, inclusive financiara. Acest concurs se intampla si in tari sin Europa Centrala si de Est, si sunt organizate tot de Forumuri ale Donatorilor. Concursul din Romania are cea mai mare implicare in randul actorilor interesati (ong, personalitati care acorda patronajul sau sunt MC, companii, presa).

3. intrebari
Mihai (18 Iunie 2009 09:42)

care sunt cele mai importante 3 criterii pe care le va urmari juriul in evaluarea rapoartelor? Cum va sustine FDSC imbunatatirea calitatii rapoartelor pe viitor?

Raspuns - Magdalena Stoian: Cele mai importante criterii depind de fiecare grila, insa numitorul comun il reprezinta: calitatea continutului, transparenta datelor financiare, mesajul pe care acest raport in transmite, informatiile cu privire la cine sunt oamenii care lucreaza pentru implementarea acestor proiecte.

Pentru imbunatatirea rapoartelor anuale, Forumul Donatorilor din Romania a lansat pentru aceasta vara 2 cursuri de instruire (29-30 iunie si 16-17 iulie), iar pe toata durata inscrierilor(adica pana in 21 august 2009) sunand la telefonul FDR (021 311 88 11) un coleg al meu va raspunde la intrebarile celor interesati de redactarea rapoartelor anuale


2. intrebari pt Magdalena Stoian
Didi (18 Iunie 2009 09:44)

Excelenta initiativa! Am mai multe intrebari. Care sunt criteriile de evaluare pentru rapoartele companiilor? Cand vor fi publicate rezultatele concursului? Rapoartele desemnate castigatoare se vor publica si pe website-ul forumului? Va multumesc!

Raspunsul este similar cu cel de la intrebarea 3.

7. Fundraising
Furgi Mihai (18 Iunie 2009 13:11) Ce face Forumul Donatorilor pentru a sprijini activitatile de fundraising ale ONGurilor mici? Ce isi propune sa faca?

Raspuns - Magdalena Stoian: Pentru incurajarea ongurilor mici FDR a creat o categorie separata in cadrul acestui concurs de rapoarte anuale. Premiile sunt in bani si oferite de sponsori. Iar pentru ongurile mici, cu buget pana in 50.000 euro, FDR ofera gratuit in aceasta vara cursul de redactare a raportului anual.

8. rapoarte anuale exclusiv in format electronic
Gheorghe (18 Iunie 2009 13:19)

Se pot transmite rapoarte anuale exclusiv in format electronic, daca acestea sunt disponibile in permanenta pe un website? Tinand cont de situatia economica actuala, formatul clasic printat poate sa fie un cost destul de ridicat pentru organizatiile mici. Pe de alta parte site-urile si formatele electronice sunt un cost mai usor de suportat.

Raspuns - Magdalena Stoian: Este adevarat ca printarea acestor materiale este costisitoare si am incurajat transmiterea rapoarelor in format electronic, si ultimii 3 ani am avut in mod constant probleme in a le evalua. Si mai este urmatoarea situatie cu care ne-am confruntat – pe suportul electronic organizatiile transmit filme  -frumos realizate de altfel – cu testimoniale. In aceste cazuri este imposibil sa fie evaluate dupa grile. Mentionez ca aceste grile sunt postate la fiecare concurs pe siteul FDR.

9. Ioana Morovan - moderator: Cei care nu sunt foarte in tema cu realizarea unui raport de unde pot afla mai multe informatii?

Raspuns - Magdalena Stoian: Sunt urmatoarele variante:
- Ghidul 9 pasi pentru redactarea unui raport de succes care este disponibil in format print pentru toate organizatiile care il solicita. El ofera informatii despre ce elemente trebuie sa aiba acest instrument de comunicare.
- Sa participe la cursurile organizate de FDR pe redactarea unui raport annual
- Sa apeleze la consilierul FDR in aceasta vara pentru redactarea raportului annual
- Sa urmareasca sectiunea de pe siteul nostru cu rapoarte anuale inscriese in concurs –poate se inspira.
- Sa participe la gala de premiere a Celor mai bune rapoarte si poate sa si intre in posesia unor rapoarte anuale care ii pot fi sursa de inspiratie.

10. Ioana Morovan - moderator: De ce ati considerat necesara introducerea noii sectiuni pentru companii?

Raspuns - Magdalena Stoian: De 3 ani am introdus pe piata Top Corporate Awards, prin care incercam sa promovam companiile care investesc bani in proiecte scociale, de mediu, in comunitate. Prin acest Top noi facem o analiza cantitativa a sumelor ce sunt investite in astfel de proiecte. Iar trecerea la o abordare focalizata si pe analiza calitativa a venit din partea grupului tinta al Topului, firmele. Ele ne-au intebat daca nu suntem interesati si de partea calitativa a investitiei lor. Si iata-ne ajunsi al Cel mai bun raport anual de CSR – o invitatie la tarnsparenta si responsabilitate. Mult timp ne-am gandit ca nu o sa primim rapoarte ca nu se fac pentru Romania. Dar vom vedea anul acesta