Care sunt clauzele de salvgardare in cazul Romaniei si in ce cazuri se aplica ele.

Clauza de salvgardare generala

- aceleasi conditii au fost valabile si pentru noii membri
- poate fi activata cu votul unanim al statelor din Consiliu

Daca, in primii trei ani de la aderare, vor aparea dificultati grave si persistente intr-un anumit sector economic sau care ar putea deteriora situatia economica intr-un anumit domeniu, noul stat membru poate solicita autorizatia de a lua masuri protectioniste pentru a ameliora situatia creata si a ajusta respectivul sector economic al Pietei Comune.

=======
Incheierea negocierilor de aderare: Rezultate comparative cu celelalte state candidate
=======
Incheierea negocierilor de aderare: O prezentare a MIE
=======

Clauza de salvgardare privind Piata Interna

- aceleasi conditii au fost valabile si pentru noii membri
- se aplica prin unanimitatea voturilor statelor membre din Consiliu

Daca un nou stat membru nu isi indeplineste angajamentele asumate in cadrul negocierilor de aderare, Comisia, din proprie initiativa sau la solicitarea unui stat membru, poate, in primii trei ani de la intrarea in vigoare a Tratatului de Aderare, sa ia masurile necesare. Masurile nu vor fi mentinute mai mult decat este necesar si vor fi ridicate atunci cand respectivul angajament a fost indeplinit.

Clauza de salvgardare in domeniul Justitiei si afaceri interne

- aceleasi conditii au fost valabile si pentru noii membri
- se aplica prin unanimitatea voturilor statelor membre din Consiliu

Daca exista intarzieri sau riscuri iminente cu privire la transpunerea sau implementarea deciziilor cadru si a angajamentelor relevante, a instrumentelor de cooperare si a deciziilor privind recunoasterea mutuala in materie civila intr-un nou stat membru, conform Titlului IV al Tratatului (TEC), Comisia, din proprie initiativa sau la solicitarea unui stat membru, poate, in primii trei ani de la intrarea in vigoare a Tratatului de Aderare, sa ia masurile necesare si sa specifice conditiile de aplicare a acestora. Acestea pot lua forma unor suspendari temporare de la aplicarea prevederilor relevante si a deciziilor in relatiile dintre un nou stat membru si oricare alt stat membru, fara a prejudicia continuarea cooperarii judiciare stranse. Masurile nu vor fi mentinute mai mult decat este necesar si vor fi ridicate atunci cand respectivul angajament a fost indeplinit

Clauza de salvgardare specifica (acceptata si de Bulgaria, in iunie 2004)

- acceptata si de Bulgaria
- se aplica prin unanimitatea voturilor statelor membre din Consiliu

Avand in vedere timpul ramas pana la data aderarii (ianuarie 2007) si angajamentele asumate de Romania care trebuie monitorizate de catre Comisie, Uniunea Europeana a propus o clauza de salvgardare specifica:
Daca in urma monitorizarii de catre Comisie a angajamentelor asumate de Romania si, in special, a Rapoartelor de monitorizare rezulta clar ca stadiul adoptarii si implementarii acquis-ului indica riscul ca Romania nu este pregatita sa faca fata conditiilor de stat membru de la data aderarii (ianuarie 2007), Consiliul, actionand in unanimitate si pe baza unei recomandari a Comisiei, poate decide amanarea datei de aderare cu un an, pana in ianuarie 2008.

Clauzele de salvargarde valabile doar pentru Romania
- clauza poate fi activata cu majoritate calificata (majoritatea statelor din Consiliu, cu 72,27% din voturi, reprezentand cel putin 62% din populatia Uniunii)
- pot duce la amanarea cu un an a datei aderarii, pentru 1 ianuarie 2008, daca nu se respecta urmatoarele angajamente pentru capitolele Justitie si Afaceri Interne si Concurenta:

Capitolul 6 - Concurenta

I. Asigurarea unui control efectiv de catre Consiliul Concurentei al oricarui potential ajutor de stat, inclusiv al ajutoarelor fiscale, sociale si al esalonarilor la plata energiei.
II. Consolidarea fara intarziere a implementarii legislatiei in domeniul ajutorului de stat. Asigurarea unei implementari satisfacatoare a legislatiei atat in domeniul antitrust cat si al ajutorului de stat.
III. Adoptarea, pana la mijlocul lunii decembrie 2004, a variantei revizuite a Strategiei de restructurare a industriei siderurgice si a Planurilor individuale de viabilitate in conformitate cu obligatiile prevazute in Protocolul 2 al Acordului European. In acest context, Romania si-a asumat urmatoarele angajamente:
a. Sa nu mai acorde sau plateasca, in perioada 1 ianuarie 2005 - 31 decembrie 2008, ajutoare de stat companiilor prevazute in Strategia de restructurare a industriei siderurgice.
b. Sa respecte nivelul ajutorului de stat agreat in contextul Protocolului 2 al Acordului European pentru companiile prevazute in Strategia de restructurare a industriei siderurgice.
c. Sa respecte reducerile de capacitati pentru produse finite, de 2,05 milioane tone, prevazute pentru intreaga perioada de restructurare (1993-2008).

IV. Continuarea dezvoltarii capacitatii administrative a Consiliului Concurentei prin alocarea de resurse financiare adecvate si suficiente, precum si prin calificarea corespunzatoare a personalului.

Capitolul 24 - Justitie si afaceri interne

1. Implementare, fara nici o intarziere a Planului de Actiune Schengen amendat, conform acquisului si conform termenelor.
2. Accelerarea in mod considerabil a eforturilor in ceea ce priveste modernizarea echipamentului si infrastructurii la frontiera verde, albastra si in punctele de trecere a frontierei, precum si continuarea intaririi capacitatii de analiza a riscului, pentru a asigura un inalt nivel al controlului si supravegherii viitoarelor frontiere externe ale UE. Aceasta trebuie sa fie reflectata intr-un singur plan multi-anual de investitii, realizat pana in martie 2005 si care sa permita Comisiei sa evalueze anual progresele pana la data aderarii Romaniei la spatiul Schengen. In plus, Romania trebuie sa accelereze considerabil planurile de recrutare a celor 4,438 de agenti si ofiteri de politie de frontiera si, in special, sa asigure ca nivelul ocuparii posturilor la frontierele cu Ucraina, Moldova, litoralul Marii Negre va fi realizat cat mai aproape de 100%, pana la data aderarii. De asemenea, Romania trebuie sa implementeze toate masurile necesare pentru a combate efectiv imigratia ilegala, inclusiv prin intarirea cooperarii cu tarile terte.
3. Dezvoltarea unei Strategii si a unui Plan de Actiune privind reforma sistemului judiciar actualizata si integrata, incluzand cele mai importante masuri pentru implementarea Legii privind organizarea judiciara, Legii privind statutul magistratilor si Legii privind Consiliul Superior al Magistraturii, care au intrat in vigoare la 30 septembrie 2004. Ambele documente actualizate trebuie sa fie transmise UE pana in martie 2005; resursele financiare si umane adecvate pentru implementarea Planului de Actiune trebuie sa fie asigurate si implementate fara nici o intarziere, conform calendarului stabilit. Romania trebuie sa demonstreze, pana in martie 2005, operationabilitatea integrala a noului sistem pentru distributia aleatorie a cazurilor.
4. Accelerarea considerabila a luptei impotriva coruptiei si, in special, impotriva coruptiei la nivel inalt, prin asigurarea aplicarii riguroase a legislatiei anti-coruptie in vigoare si independenta efectiva a Parchetului National Anticoruptie (PNA) si prin transmiterea anuala, incepand cu noiembrie 2005, a unui Raport convingator privind activitatea Parchetului National Anticoruptie in lupta impotriva coruptiei la nivel inalt. PNA trebuie sa primeasca resursele financiare, umane si de formare, precum si echipamentul necesar pentru a-si putea indeplini functiile pentru a fost creat.
5. Realizarea unei auditari independente privind rezultatele si impactul generat de prezenta Strategie Nationala Anticoruptie; reflectarea concluziilor si recomandarilor acestei auditari in noua strategie multianuala, care trebuie sa fie un document cuprinzator, in vigoare pana in martie 2005, insotit de un Plan de actiune cu tinte clar definite, cu rezultate care trebuie obtinute, precum si cu prevederi bugetare adecvate; implementarea Strategiei si a Planului de Actiuni trebuie supravegheate de o autoritate clar determinata si independenta; Strategia trebuie sa includa angajamentul de revizuire a procedurii penale, pana la sfarsitul lui 2005, pentru a se asigura ca toate cazurile de coruptie sunt solutionate in maniera rapida si transparenta, pentru a garanta sanctiunile adecvate care au un efect de descurajare. De asemenea, trebuie sa contina masuri care sa reduca considerabil numarul autoritatilor care au atributii de prevenire sau investigare a coruptiei, pana la sfarsitul lui 2005, astfel incat sa fie evitate suprapunerile in ceea ce priveste responsabilitatile.
6. Asigurarea unui cadru legal clar privind sarcinile si cooperarea dintre jandarmerie si politie, inclusiv implementarea legislatiei, pana in martie 2005, dezvoltarea si implementarea unui plan de recrutare clar, pana la jumatatea anului 2005, pentru ambele institutii, cu scopul de a face progrese considerabile, pana la data aderarii, in ocuparea celor 7.000 de posturi vacante in politie si 18.000 de posturi vacante in jandarmerie.
7. Dezvoltarea si implementarea unei strategii multi-anuale coerente de combatere a criminalitatii, care sa includa actiuni concrete care sa modifice statutul Romaniei de tara de origine, tranzit si destinatie a victimelor traficului si transmiterea anuala, incepand din martie 2005, a unor statistici credibile privind modul in care criminalitatea este combatuta.

Sursa: MIE