Romania se poate lauda cu o traditie lunga a asistentei pentru dezvoltare pentru tarile in curs de dezvoltare, din perioada socialista, potrivit unui nou studiu. In schimb, desi traditia exista si calitatea de membru al Uniunii Europene ar obliga Romania sa devina un actor serios si constant in cooperarea pentru dezvoltare, criza si lipsa de vointa politica neglijeaza aceasta zona.

Potrivit studiului "E randul nostru sa ajutam - Romania si cooperarea pentru dezvoltare internationala", realizat pentru Federatia Organizatiilor Neguvernamentale pentru Dezvoltare din Romania (FOND), Republica Socialista Romania avea o viziune interesanta si era foarte implicata in ajutarea statelor in curs de dezvoltare, chiar daca acestea nu erau comuniste. Un raport american citat de studiul FOND vine sa argumenteze aceasta afirmatie, calificand asistenta externa a Romaniei anilor '70 ca avand "de departe cel mai mare buget de asistenta externa din Europa de Est". Numai in 1974, RSR a alocat 700 de milioane de dolari ajutorului pentru tarile necomuniste.

Dupa mai bine de 30 de ani, in 2007, totalul Asistentei Oficiale pentru Dezvoltare (ODA) raportat de Romania atingea doar 80 de milioane de euro, reprezentand toate activitatile ODA ale ministerelor In 2008, s-au raportat 94 de milioane de euro iar tinta la care s-a angajat Romania pentru 2010 este de aproximativ 244 de milioane (0,17% din PIB), potrivit Mihaelei Rutjens directorul Diviziei de Asistenta pentru Dezvoltare din Ministerul Afacerilor Externe (MAE).

Dar probabilitatea ca Romania sa isi atinga tinta promisa este foarte mica, potrivit CONCORD, confederatia europeana a ONG-urilor de dezvoltare. Si Mihaela Rutjens vorbeste despre dificultati, aratand ca, daca in 2008 MAE avea un buget pentru ODA de 4,6 milioane de euro, la sfarsitul anului acest buget a fost redus la jumatate iar pentru 2009 s-a alocat un buget de doar 2 milioane de euro.

De asemenea, odata cu venirea crizei, cadrul legislativ nu a mai putut fi schimbat, asa cum era planuit: "Ceea ce aveam de gand sa facem prinnoua Hotarare de Guvern s-a dovedit prea ambitios. Aveam de gand sa propunem chiar crearea unei agentii pentru Asistenta Oficiala pentru Dezvoltare...", spune Rutjens.

Dificultatea de a implica politicienii si, implicit, decidentii in procesul de eficientizare a politicii ODA este un alt obstacol invocat de mai multi actori ai firavei 'comunitati romanesti de dezvoltare'.

Reforma este importanta mai ales pentru eficientizarea cooperarii. In prezent finantarea de catre stat a ONG-urilor care doresc sa faca proiecte de cooperare pentru dezvoltare este extrem de dificila. "Ceilalti donatori au pus in functiune mecanisme mai simple de granturi. Ne dorim sa facem la fel," mai arata reprezentanta MAE, care subliniaza ca Romania, un donator de talie mica, nu isi permita sa nu fie eficienta.

Viorel Micescu, presedintele FOND, spune ca perioada de criza ar trebui, totusi, folosita: "Ar trebui sa ne pregatim prin eliminarea barierelor juridice din calea Cooperarii pentru Dezvoltare."

Una dintre autoarele studiului FOND, Mirela Oprea, reproseaza autoritatilor ca in expunerea de motive a strategiei romanesti de ODA nu se vorbeste despre beneficiile aduse Romaniei de cooperarea pentru dezvoltare, de nevoile si motivele pentru care ODA este importanta. Studiul constata un conformism romanesc, prin care politica si practicile ODA sunt asumate pentru ca "sunt europene."

Din acest punct de vedere, studiul recomanda discutarea "modelelor europene", care sunt adesea criticate pentru lipsa de rezultate.

Studiul recomanda, in concluzii, construirea unui "model de cooperare reala si realista. adecvata pozitiei Romaniei in lume si care sa vorbeasca despre cooperare mai mult decat despre asistenta."

Adrian Lungu

[EurActiv.ro]

Linkuri:
- FOND
- Asistenta Oficiala pentru Dezvoltare