Din ce in ce mai multi europeni se indreapta catre serviciile UE de consiliere si de asistenta pentru a gasi raspunsuri concrete si solutii rapide pentru intrebarile si problemele cu care se confrunta in cadrul pietei interne. Aceasta este concluzia comuna a rapoartelor anuale publicate astazi de Comisia Europeana cu privire la SOLVIT si la Serviciul de orientare pentru cetateni (CSS - Citizens Signpost Service), doua servicii gratuite de asistenta puse la dispozitia intreprinderilor si a cetatenilor europeni pentru a-i ajuta sa beneficieze deplin de drepturile lor in cadrul pietei interne.

SOLVIT a devenit alternativa complementara si practica la procedurile oficiale privind incalcarea legislatiei, ajutand cetatenii si intreprinderile sa isi revendice drepturile in cadrul pietei interne.
 
Comisarul pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, a declarat: „Piata interna nu este o structura birocratica, ci trebuie sa usureze viata de zi cu zi a cetatenilor si sa ajute intreprinderile sa desfasoare activitati in Europa. Insa pentru a beneficia cu adevarat de piata interna, cetatenii si intreprinderile trebuie sa isi poata exercita concret drepturile. SOLVIT si Serviciul de orientare pentru cetateni constituie doua instrumente indispensabile care le permit europenilor sa inteleaga, sa puna in practica si sa isi apere cu mai multa eficacitate drepturile in UE.”

SOLVIT

Ocupandu-se de un numar tot mai mare de cazuri, SOLVIT a contribuit simtitor la mai buna functionare a pietei interne. In 2009, SOLVIT a ajutat un numar record de 1 500 de cetateni si intreprinderi care intampinau dificultati in ceea ce priveste recunoasterea drepturilor lor in cadrul pietei interne de catre administratiile publice nationale, ceea ce reprezinta o crestere de 54% fata de anul anterior. Cel mai frecvent au aparut probleme legate de drepturile de sedere, de asigurarile sociale si de recunoasterea calificarilor profesionale. Au fost rezolvate cu succes 86% din cazuri, iar durata medie pentru tratarea unui caz a fost de 59 de zile, situandu-se deci in limitele intervalului de 10 saptamani pe care si-l impune SOLVIT pentru tratarea dosarelor.

Incepand cu anul 2007, numarul de cazuri de care se ocupa SOLVIT a devenit mai mare decat numarul de reclamatii oficiale si de dosare pentru cazuri de incalcare a legii in domeniul pietei interne. Gratie rapiditatii cu care gestioneaza dosarele si ratei mari de succes, SOLVIT reprezinta un serviciu care reprezinta un instrument alternativ eficace la procedurile privind incalcarea legislatiei, ceea ce constituie o veste buna pentru cetatenii si intreprinderile care au nevoie de o rezolvare rapida a problemele lor.

Despre SOLVIT: in 2002, Comisia si statele membre au creat reteaua SOLVIT, al carei scop este de a ajuta cetatenii si intreprinderile sa depaseasca problemele de ordin practic care apar din aplicarea necorespunzatoare a legislatiei UE de catre administratiile nationale. SOLVIT ofera, in termen de zece saptamani, solutii practice celor care depun reclamatii, fiind un serviciu gratuit si usor de utilizat. Reclamantii pot depune plangeri, in limba materna, prin intermediul unui formular pe internet sau pot contacta centrul national SOLVIT.

Serviciul de orientare pentru cetateni (CSS)

In 2009, Serviciul de orientare pentru cetateni a oferit, intr-un interval de trei zile lucratoare, consiliere juridica gratuita si practica unui numar de aproximativ 12 000 de cetateni, ceea ce reprezinta o crestere de 8,5% fata de anul precedent. Cele mai multe intrebari primite se refereau la asigurarile sociale, la dreptul de sedere, la locurile de munca, la procedurile de intrare, la autovehicule si la impozite. Tot in 2009, serviciile oferite de CSS s-au extins pentru a permite consilierea directa, prin intermediul intrevederilor, in trei capitale (Dublin, Berlin si Madrid), consolidandu-se astfel gama de servicii de asistenta de care dispun cetatenii UE pentru a beneficia de oportunitatile pietei interne.

Despre CSS: Acest serviciu ofera cetatenilor UE consiliere gratuita si personalizata in legatura cu intrebarile si problemele pe care le au atunci cand isi exercita in alt stat UE drepturile lor in cadrul pietei interne - cum ar fi obtinerea unui permis de sedere, stabilirea prestatiilor de asigurari sociale, recunoasterea calificarii profesionale. Cetatenii pot formula intrebari in limba materna si, in interval de trei zile, primesc de la un jurist un raspuns elaborat in limba respectiva, precum si indrumari catre servicii de unde pot obtine mai mult sprijin.

Ce urmeaza

Pornind de la succesul SOLVIT si CSS, Comisia se angajeaza sa continue eforturile pentru o mai buna informare, orientare si rezolvare a problemelor in beneficiul intreprinderilor si al cetatenilor. In 2009, SOLVIT si CSS au conlucrat mai indeaproape pentru a oferi cetatenilor un pachet mai integrat de servicii. In prezent exista o cooperare stransa si cu alte servicii, avand drept obiectiv final un pachet de servicii de inalta calitate oferite de un „ghiseu unic” care sa le permita cetatenilor si intreprinderilor sa cunoasca, sa inteleaga si sa isi apere mai bine drepturile in UE.

- SOLVIT
- Serviciul de orientare pentru cetateni