Europarlamentarul Petru Luhan a prezentat, in cadrul unei dezbateri organizata in aceasta saptamana, principalele idei ale Raportului sau legat de Politica de Coeziune pe care il va prezenta in PE. Acesta a mentionat ca unul din obiectivele tarii noastre este a sustine alocarea de fonduri pentru infrastructura si, in acelasi timp, ca alocarea trebuie sa tina cont de caracteristicile regionale". Reprezentantul Ministerului Dezvoltarii si Turismului, Gabriel Friptu, a explicat ce nevoi de schimbare si tendinte se simt in organizarea regiunilor: "daca vrem sa discutam despre programe regionale trebuie sa oferim regiunilor posibilitatea de a avea statut de ordonatori principali de credite mai exact sa propuna, sa gestioneze direct si nemijlocit fonduri publice". Reprezentantii Asociatiei Comunelor si-au spus punctul de vedere legate de criteriile de finantare pentru mediul urban, versus cel rural.

Petru Luhan, membru in Comisia pentru Dezvoltare Regionala a Parlamentului European, a explicat ca deja au fost stabilite cateva obiective ale viitorului sau raport denumit “Realizarea unei coeziuni teritoriale, sociale si economice in cadrul UE - o conditie sine qua non a competitivitatii la nivel mondial". Totusi, el considera ca acest raport sa nu fie prezentat acest raport fara implicarea pozitiei Romaniei. Din punctul sau de vedere, este foarte importanta alocarea fondurilor europene pentru infrastructura. "Daca nu cream un cadru favorabil pentru investitorii straini vor alege o alta tara pentru investitii. Unul din obiectivele noastre este acela de a sustine alocarea FE pe ceea ce am inceput, adica infrastructura. Dar nici competitivitatea economica, alocarea pentru IMM-uri nu este de neglijat. Trebuie alocate fondurile pe baza specificitatii regionale".

Acesta mai sustine ca indicatorul de baza al alocarii fondurilor UE la nivel european trebuie sa ramana Produsul Intern Brut. "Acest lucru ne avantajeaza pe noi precum si pe toate statele nou intrate in Uniunea Europeana. Insa, avem posibilitatea sa gandim si alte criterii care ne-ar avantaja", a mai spus Luhan.

Barna Tanczos, secretar de stat la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a declarat ca exista enumite tendinte care se simt in organizarea regiunilor din Romania. "Pe de o parte, se manifesta o nevoie clara de a se decide in cadrul regiunii ce sa se inytample in zona resp. Pe de alta parte nu este o identitate clara a regiunilor.
In primul rand specialistii care lucreaza in aceste domenii trebuie sa gaseasca solutii si sa faca propuneri. pentru cei care vor lua decizia politica. Pentru ca sunt convins ca decizia trebuie luata doar pe baza unei fundamentari serioase a specialistilor si nu trebuie sa fie pur politica. Trebuie sa transmitem mesaje clare din partea executivului din partea legislativului catre cei care ne reprezinta la nivelul UE astfel incat obiectivele noastre si strategia noastra pe aceasta perioada sa poata fi expusa cat mai eficient la nivelul UE.

"Ne trebuie strategii de dezvoltare regionale, locale. In acest moment, planurile de investitii sunt o lista de dorinte"

Gabriel Friptu, director al Autoritatii de Management pentru Programul Operational Regional a spus: "nu trebuie sa uitam ca nu putem sa concentram totul. Teritoriul nu inseamna numai orase mari sau zone in care competitivitatea isi poate arata avantajele si aici un aspect important este relatia urban-rural. In Romania este in continuare o problema care trebuie abordata ca o zona de difuzie pentru ca in momentul de fata Comisia Europeana nu ne ajuta foarte mult. Argumentul: din punct de vedere tehnic, ar fi de urmarit posibilitatea eliminarii abordarii diferentiate intre urban si rural, ca politici si instrumente de finantare diferite. Exista o tendinta pe care noi, care lucram zi de zi cu proceduri si regulamente o sesizam. Observam o tendinta a Comisiei Europene de a fragmenta pachetele financiare pe instrumente diferite".

Alte idei prezentate de Gabriel Friptu:

  • Ne trebuie o strategie nationala de dezovltare pentru ca in acest moment stim unde vrem sa ajungem.
  • Ne trebuie o strategie de dezvoltare regionala, daca vrem sa discutam de regiuni si haideti sa spunem faptul ca ele trebuie incet-incet sa-si asume responsabilitatea identificarii nevoilor dar si sustinerii financiare. Aici problema din punct de vedere tehnic este putin diferita si anume este problema statutului regiunil;or. Pentru ca, in momentul de fata, daca vrem sa discutam despre programe regionale trebuie sa oferim regiunilor posibilitatea de a avea statut de ordonatori principali de credite mai exact sq propuna, sa gestioneze direct si nemijlocit fonduri publice.
  • Elementul urmatopr este strategia de dezvoltare locala. Acest program s-a lovit de comunitati si de strategiile de dezvoltare locala care nu intotdeaua sunt continuate sau duse pana la capat. Planurile de investitii sunt o lista de dorinte si nu planuri de investitii
  • Nu in ultimul rand, un alt element de care ne lovim este capacitatea administrativa, in largul ei sens

 Mariana Gaju, prim-vicepresedinte al Asociatiei Comunelor din Romania si primarul comunei Cumpana din judetul Constanta:

  • "Planuri de dezvoltare exista la nivel local, comune dar nu intotdeauna sunt corelate cu cele de la nivel regional sau judetean.
  • Trebuie in primul rand facuta evaluarea resurselor locale, includerea in zona geografica.
  • Din punct de vedere al comunelor subliniem ca este foarte important sa se elimine acele bariere intre urban si rural. Mediul rural ale nevoie cel mai mult de acele investitii in infratsructura. Asociatia Comunelor a solicitat sprijinul CE de realocare a fondurilor pe masura 322 PNDR, unde, din 1700 proiecte depuse, numai 268 au fost admise la finantare. Cunosc totusi pozitia CE ca nu doreste redirectionarea fondurilor
  • Infrastructura in Romania inseamna si retele de energie electrica, nu numai infrastructura de transport. Pentru acest domeniu nu exista surse de finantare europene, pana in 2013. Una din prioritati poate fi aceea de electrificare a satelor romanesti.
  • Eu contest afirmatia tot mai des ca primarii sunt incapabili sa acceseze fondurile europene. Nu este adevarat. Exista proiecte europene scrise, declarate eligibile dar pentru care comunele, administratia publica locala nu mai au posibilitatea sustinerii cofinantarii care este obligatorie programelor europene dar nu numai atat ci si a platii TVA-ului aferent acestor proiecte. 

Cateva obiective din proiectul raportului, redactat de europerlamentarul Petru Luhan:

  • Politica de coeziune este conditie sine qua non a competitivitatii economice  globale
  • Coeziunea teritoriala este reflectia impactului la nivel local al politicilor  europene
  • Maximizarea  impactului politicii de  coeziune in vederea competitivitatii economice
  • Politica de coeziune este o politica cheie pentru perioada post 2014

Idei centrale:

  • Competitivitatea economica este sustinuta in mod determinant de existenta infrastructurii adecvate, ce se poate realiza in cadrul politicii de coeziune
  • Coeziunea teritoriala creaza echilibrul economic si solidaritate
  • Impactul proiectelor realizate cu sprijin financiar european trebuie maximizat

Propuneri pentru maximizarea  impactului

  • parteneriatul  este principiul de baza in stabilirea continutului politicii de coeziune
  • necesitatea simplificarilor procedurilor de utilizarea a fondurilor structurale si de coeziune si asigurarea flexibilitatii acestora
  • indicatorul principal in baza caruia sa fie stabilite regiunile care pot beneficia de sprijin financiar european este nivelul PIB

Ioana Morovan