"Ofertantul a finalizat in ultimii 3 ani, in calitate de contractor principal sau asociat, cel putin 3 contracte pentru proiecte similare desfasurate in administratia publica locala (Consilii Judetene sau Primarii de municipii/sector) - avand ca obiect cel putin 3 din cele 6 sub-sisteme componente ale ofertei, pentru fiecare dintre cele 3 contracte finalizate. Cel putin 2 dintre proiectele respective trebuie sa fie finantate din fonduri europene." Asa arata un criteriu inclus de autoritatile publice intr-un caiet de sarcini pentru o licitatie pe proiect cu fonduri europene, potrivit unei liste de "greseli frecvente ale beneficiarilor" care deruleaza proiecte cu fonduri structurale, publicata recent de Ministerul Economiei.

Unul din motivele principale pentru care rambursarea cheltuielilor in cadrul proiectelor - denumita oficial "absorbtia fondurilor europene" - avanseaza in ritm de melc sunt, potrivit declaratiilor frecvente ale autoritatilor, problemele cauzate de beneficiari, mai exact o serie de greseli in intocmirea documentelor necesare in diferite etape din derularea proiectelor.

Documentul elaborat si publicat recent de Ministerul Economiei, valabil pentru beneficiarii Programului Operational Cresterea Competitivitatii Economice grupeaza "greselile" pe care le fac beneficiarii pe mai multe categorii: formularul cererii de rambursare, documentatia care insoteste cererea de rambursare, corelarea termenelor prevazute pentru diferite etape ale proiectului, detalii legate de facturi, masurile obligatorii de informare si publicitate, prevederile privind achizitiile.

Autoritatea de resort a enumerat, in documentul citat, si "situatii ce pot genera suspiciuni de nereguli / frauda":

- supraevaluarea ofertelor de pret (prezentarea unor oferte de pret pentru bunuri si servicii mult peste valoarea de piata a acestora) ;
- solicitare / primirea unor oferte in cadrul procedurilor de achizitie din partea unor ofertanti cu actionariat comun (nerespectarea principiilor referitoare la nediscriminare si tratament egal care afecteaza negativ asigurarea conditiilor de manifestare a concurentei reale);
- favorizarea intentionata a unor anumiti contractori in cadrul procedurilor de achizitie si existenta anumitor conexiuni intre contractorii castigatori (administratori si actionariat comun) ;
- divizare intentionata a contractelor de achizitii pentru a se incadra in pragul de cumparare directa ;
- derularea unor proceduri de achizitie la care participa mereu aceiasi ofertanti (in cazul unor proiecte diferite), cu atat mai mult cu cat exista si - componente comune ale livrabilului in toate aceste contracte ;
- existenta unor situatii de conflict de interes – beneficiarul si furnizorul de bunuri sau servicii selectat in urma procedurii de achizitie au actionariat - comun (nerespectarea principiilor referitoare la nediscriminare si tratament egal care conduc la distorsionarea concurentei reale);
- solicitarea rambursarii sumelor aferente achizitiei unor utilaje, desi acestea au fost cumparate anterior datei de semnare a contractului de finantare.

- Greseli frecvente beneficiari - POS CCE

Ioana Morovan
[EurActiv.ro, HotNews.ro]