Guvernul roman trebuie sa inteleaga faptul ca problema romilor este o prioritate nationala si sa o trateze ca atare, a declarat miercuri, la France Info, secretarul de stat francez insarcinat cu Afacerile Europene, Pierre Lellouche. E inadmisibil ca Romania sa beneficieze de fonduri pentru integrarea romilor si sa nu le foloseasca, a adaugat oficialul francez.

"Problema este felul in care raspunde guvernul roman: acesti oameni sunt abandonati in natura si revin in satele lor de origine in conditii mizere (...) este necesar ca guvernul roman sa considere ca este vorba de o prioritate nationala (...) sa faca mai mult (...) Si multe dintre asociatiile din Romania sustin ceea ce spun", afirma secretarul de Stat insarcinat cu Afacerile Europene.

Prima masura anuntata de Pierre Lellouche este realizarea unei baze de date biometrice pentru "a impiedica ca o persoana care primeste un ajutor (pentru repatriere voluntara, n.r.) sa revina pentru a solicita acelasi ajutor", a explicat oficialul francez.

Pierre Lellouche pledeaza de asemenea pentru "dezvoltarea ajutoarelor de integrare: 3.600 euro pentru familiile care au un proiect de integrare, (...) spre exemplu, o crescatorie de animale sau deschiderea unui butic".

Declaratia vine dupa ce autoritatile franceze au expulzat in Romania, in cateva zile, peste 200 de romi, iar doi secretari de stat romani se afla la Paris, dupa ce Franta a declansat operatiunea de expulzare a tiganilor.

Lellouche: E inadmisibil ca Romania sa beneficieze de fonduri pentru integrarea romilor si sa nu le foloseasca

"Ce stim este ca Romania primeste patru miliarde de euro pe an din Fondul de Coeziune Sociala si Regionala. E mult. Noi, francezii, cotizam cu cinci miliarde de euro pe an, transferuri foarte importante. Din pacate, nu avem posibilitatea legala sa fortam Guvernul roman sa cheltuie acesti bani pentru scolarizarea, integrarea profesionala sau cazarea acestor romi, care traiesc in conditii foarte dure. Europa o poate face insa si de aceea premierul ii va scrie astazi (n.r. miercuri, 25 august) presedintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Durrao Barroso. Eu i-am cerut lui Vivianne Reding, comisarul european insarcinat cu Drepturile Omului sa se mobilizeze", declara oficialul francez.

Relatiile dintre Romania si Franta sunt deja tensionate si sper sa se detensioneze in perioada urmatoare, declara acum cateva zile la RFI consilierul prezidential pentru Afaceri Europene, Leonard Orban. El militeaza pentru colaborare si nu pentru confruntare, referindu-se la repetatele luari de pozitie ale secretarului de stat francez pentru Afaceri Europene, Pierre Lellouche.

"Nu vreau sa comentez prea mult declaratiile domnului Lellouche. Pot sa va spun ca sunt destule inexactitati in aceste declaratii. El a amenintat Romania cu aderarea la spatiul Schengen si a facut inclusiv o trimitere la fondurile importante de coeziune, pe care Romania le primeste printre altele si pentru integrarea populatiei rome. Sunt lucruri care nu numai ca sunt inexacte, dar inclusiv sunt deranjante pentru autoritatile romane", spune Leonard Orban.

Guvernul francez lanseaza un apel la temperarea polemicii pe tema romilor

In ultimele trei saptamani, pe fondul vacantelor de vara, criticile formulate la adresa politicii securitare a presedintelui Sarkozy, amplificate de mediile de informare, au rasunat mai puternic decat explicatiile autoritatilor franceze. In acest moment, insa, asa cum arata de exemplu Agentia Reuters, guvernul "contraataca" pe acest teren. Primul ministru francez, François Fillon, care, spre deosebire de Nicolas Sarkozy, isi mentine o cota de popularitate ridicata, lanseaza un avertisment clar. El se adreseaza atat stangii cat si dreptei si le spune: nu instrumentalizati, nu utilizati in scopuri politice lupta impotriva imigratiei clandestine.

Ministrul francez al imigratiei, Eric Besson, care a fost miercuri invitatul RFI-ului, reafirma ca exista o problema a delincventei in Franta legata de prezenta romilor. "Nu vreau sa spun o clipa, a precizat Eric Besson, ca toti rominii si bulgari zisi romi sunt delincventi, nu vreau deci sa stigmatizez pe nimeni si nici sa generalizez, dar problemele de delincventa sunt un fapt".

Intrebat ce le va spune celor doi secretari de stat romani, unul insarcinat cu securitatea publica si altul cu integrarea romilor, sositi la Paris pentru consultari cu autoritatile franceze, Eric Besson a raspuns:

"Le voi spune in special ca noi dorim sa cooperam mai mult cu partea romana in vederea bunei integrari a populatiei numite romi in interiorul Romaniei, pentru ca acestia sunt, in marea lor majoritate, romi romani, se afla si bulgari printre ei dar cei mai multi sunt romani. Deci Romania are in primul rand aceasta responsabilitate de integrare".

Presedintele Nicolas Sarkozy, intors si el din vacanta, a prezidat miercuri un consiliu de ministri si le-a cerut acestora sa nu cedeze in fata celor care cauta in mod sistematic sa creeze polemici. Seful statului francez le-a cerut ministrilor sa nu intre in confruntari sterile, sa dea dovada de curaj, sa fie deschisi la dialog si sa explice actiunea guvernului care, mai spune seful statului, este echilibrata si pusa in serviciul Frantei si a francezilor.

Tiganii francezi nu vor sa fie confundati cu cei romani

"Tiganii francezi sunt afectati de imaginea romilor din estul Europei". Iata ce declara in presa franceza directorul revistei "Studii tigane".

In actuala polemica legata de dosarul romilor, vocile care intervin nu apartin doar sferei politice, ci si celei religioase sau stiintifice. Etnologul Alain Reyniers, directorul revistei "Studii tigane" explica de exemplu in ziarul Le Figaro de ce tiganii francezi nu vor sa fie confundati cu romii din estul Europei. Tiganii francezi - spune el - se simt diferiti de romii din Romania sau Bulgaria.

Tiganii francezi au mandria unei identitati culturale, sunt foarte credinciosi si inteleg sa-si conserve un anumit mod de viata.

Surse: RFI, HotNews.ro