Programele PHARE si ISPA (Mediu) in Romania se vor incheia definitiv, la finalul lui 2010, dupa mai bine de zece ani de acordare a acestui tip de fonduri, destinate pregatirii pentru aderarea la UE. Oficiul de Plati si Contractare Phare de la Ministerul Finantelor Publice, care a gestionat in total programe de peste 4 miliarde de euro, se pregateste sa isi incheie activitatea. Cifrele de bilant nu arata rau: 90% rata de utilizare (plati raportate la suma contractata) la programul PHARE, 81,5% programul ISPA Mediu. O parte din sume trebuie returnate de catre beneficiari, procentul raportat la fondurile platite fiind de 2,15% (PHARE) si 1,08% (ISPA Mediu).

sursa foto: www.ec.europa.eu

Datele statistice au fost publicate pe site-ul acestui departament, https://cfcu.mfinante.ro. Sumele totale ale programelor se ridica la peste 4 miliarde de euro. Din acestea, 38,5 milioane euro au fost ceruti inapoi beneficiarilor. Circa 24 de milioane de euro au fost deja recuperati si alte circa 14 milioane euro mai trebuie recuperati.

Expertii din minister care s-au ocupat de gestionarea acestor fonduri spun ca suma respectiva, care se contabilizeaza in "debite constituite". Acestor debite le corespund circa 826 de titluri de creanta. Unui proiect ii pot corespunde unul sau mai multe titluri de creanta. Asadar, este voba de cateva sute de proiecte pentru care au fost solicitate fondurile inapoi.

Aceleasi surse explica motivele pentru care a fost solicitata rambursarea fondurilor de la beneficiari. Este vorba fie de nereguli constatate, sume neeligibile, fie de economii pe care beneficiarii le-au realizat in cheltuirea fondurilor.

OPCP mai gestioneaza si Facilitatea Schengen, program care se incheie, la randul sau la 31 decembrie 2010. Expertii din minister apreciaza ca gradul de utilizare a fondurilor se va apropia de 100% pana la acea data.

Din totalul fondurilor PHARE, ISPA Mediu si Facilitatea Schengen, contractele semnate inseamna circa 92%, adica 4,117 miliarde euro.

Programul ISPA mai are si componenta de Transporturi, unde au fost inregistrate cele mai mari intarzieri. Aceasta este gestionata de Ministerul Transporturilor. Noul Ministru de resort, Anca Boagiu, incearca in prezent sa gaseasca solutii impreuna cu oficialii UE pentru ca fondurile sa nu fie pierdute.

Ioana Morovan