Grupul de experti europeni in domeniul combustibililor folositi in transport a lansat marti, 25 ianuarie, un raport privind viitorul acestor combustibili. Raportul a fost transmis Comisiei Europene, concluzia fiind ca, pana in 2050, combustibilii alternativi au potentialul de a inlocui treptat resursele fosile de energie.

Conform raportului mentionat, UE va trebui sa dezvolte pana in 2050 surse de energie fara petrol si practic fara emisii de CO2, pentru sectorul de transport, urmare a necesitatii de a reduce impactul actualilor combustibili asupra mediului si a preocuparilor legate de securitatea aprovizionarii cu energie.

Raportul grupului de experti realizeaza, in premiera, o analiza cuprinzatoare care acopera intregul sector de transport. Necesitatile de combustibil pentru diversele tipuri de transport ar putea fi indeplinite printr-o combinatie intre energie electrica (baterii sau pile de combustie pe baza de hidrogen) si biocombustibili - ca optiuni principale, combustibili sintetici ca optiune de tranzitie, utilizarea metanului (gaze naturale si biometan) - ca si combustibil complementar si a gazului petrolier lichefiat (GPL) - ca supliment.

Potrivit raportului expertilor, combustibilii cu densitate mai mare de energie sunt mai potriviti pentru operatiuni cu intrebuintare intensiva, cum ar fi transportul rutier de marfuri, transportul maritim si transportul aerian.

Combustibili alternativi sunt solutia optima pentru “decarbonizarea” transportului, prin inlocuirea treptata a surselor fosile de energie, se mai arata in raport. Viabilitatea tehnica si economica, utilizarea eficienta a resurselor primare de energie si accesul pe piata vor fi insa decisive pentru cresterea cotei de piata, la un nivel competitiv, a combustibililor si tehnologiilor alternative pentru vehicule.

Expertii considera ca cererea de combustibil si provocarile legate de emisia de gaze cu efect de sera vor necesita, cel mai probabil, utilizarea unui amestec de combustibili care ar putea fi produsi dintr-o varietate mai mare de surse primare de energie. Acestia mentioneaza ca, la nivelul UE, exista un acord larg asupra faptului ca, pentru a satisface pe deplin cererea de combustibil la nivel european, vor fi necesari toti combustibilii care pot fi folositi in mod durabil.

Raportul lansat astazi va fi luat in considerare in cadrul "initiativei privind sistemele de transport curat", care va fi lansata in cursul acestui an. COM intentioneaza sa dezvolte, prin aceasta initiativa, o strategie coerenta pe termen lung pentru indeplinirea integrala a cerintelor de energie pentru sectorul de transport, din surse alternative si durabile, pana in 2050.

- Detalii privind Raportul lansat de Comisia Europeana

Sursa: Departamentul pentru Afaceri Europene