Un sondaj Eurobarometru realizat in toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene arata, de exemplu, ca in jur de doua treimi dintre utilizatorii de autoturisme din UE declara ca ar fi gata sa accepte un compromis cu privire la viteza masinii pentru a reduce emisiile. In ceea ce-i priveste pe soferii romani, raspunsurile arata ca nu sunt foarte dispusi sa renunte la masina in favoarea mijloacelor de transport in comun si nu-si doresc foarte tare nici o reducere a vitezei, doar 48,1% fiind pentru.

Desi majoritatea utilizatorilor opteaza pentru autoturism pentru ca este practic, aproape trei sferturi dintre cetatenii UE intervievati (71 %) au raspuns ca ar fi dispusi sa utilizeze mai frecvent transportul in comun daca ar putea cumpara un singur tip de bilet care sa fie valabil pentru toate mijloacele de transport.

Compromisurile care trebuie facute pentru ca utilizarea autoturismului sa fie mai ecologica

Majoritatea utilizatorilor de autoturisme intervievati (66%) au afirmat ca ar putea accepta un compromis privind dimensiunea masinii pentru a reduce emisiile, iar 62% dintre ei sunt pentru reducerea autonomia masinii, adica distanta care poate fi parcursa fara nevoia de a realimenta sau de a reincarca. Soferii romani s-au pronuntat in proportie de 20,8% impotriva si 45,2% pentru.

Nici in ceea ce priveste posibilitatea unor automobile reduse ca dimensiune romanii nu s-au aratat prea incantati, 18,7% fiind impotriva si 40% pentru.

Peste jumatate (60%) dintre cetateni ar fi, de asemenea, dispusi sa plateasca mai mult pentru autoturismul lor daca acest lucru ar contribui la reducerea emisiilor.

In ceea ce priveste limitarea vitezei, soferii romani s-au declarat impotriva sau total impotriva in proprotie de 26,9%, iar pentru sau total pentru 48,1% fata de 66% cat reprezinta media soferilor europeni

Sustinerea schemelor de taxare in functie de utilizarea efectiva a autoturismelor

Jumatate dintre cetatenii UE au afirmat ca ar fi de acord cu inlocuirea actualelor scheme de taxare pentru autoturisme cu unele noi care sa tina cont de utilizarea efectiva a acestora. Astfel de scheme se bucura de sustinere si mai mare in randul conducatorilor auto, 53 % dintre acestia fiind de acord cu inlocuirea schemelor existente de taxare.

Soferii romani s-au declarat de acord doar in proportie de 36,1%, iar impotriva 25,5%

Motive care stau la baza alegerii de a folosi autoturismul. Un transport in comun slab organizat

Marea majoritate a utilizatorilor de autoturisme (71%) considera ca deplasarea cu masina este mai practica decat folosirea mijloacelor de transport in comun. Un procent similar (72 %) dintre conducatorii auto au spus ca nu mai folosesc mijloacele de transport public din cauza lipsei legaturilor (49% dintre acestia au evidentiat acest lucru ca fiind un factor "foarte important").

64 % dintre utilizatorii de autoturisme considera frecventa prea mica cu care circula mijloacele de transport in comun ca fiind un factor important, iar 54 % dintre ei au subliniat problema incertitudinii asociate cu utilizarea acestor mijloace de transport.

Modalitati de a incuraja conducatorii auto sa utilizeze si alte mijloace de transport

Cetatenii care se deplaseaza zilnic cu autoturismul propriu au fost intrebati ce i-ar putea convinge sa utilizeze si alte mijloace de transport. In jur de doua treimi dintre acestia (65 %) au raspuns ca ar fi dispusi sa ia in considerare aceasta optiune daca ar fi mai facil schimbul intre mijloacele de transport, 52 % ar fi tentati sa faca acest lucru daca ar exista o mai buna informare (online) cu privire la orarele mijloacelor de transport, pentru 47 % transportul in comun ar fi o optiune daca statiile ar fi mai atractive, iar 38 % ar dori sa aiba posibilitatea de a cumpara bilete online.

Interes deosebit pentru introducerea biletului unic valabil pentru toate mijloacele de transport

Aproape trei sferturi dintre cetatenii UE (71%) spun ca ar fi dispusi sa utilizeze transportul in comun mai frecvent daca ar putea cumpara un singur tip de bilet care sa fie valabil pentru toate mijloacele de transport, aceasta idee bucurandu-se de o sustinere deosebita si din partea conducatorilor auto (66 %).

de Ionut Baias

sursa. reprezentanta Comisie Europene la Bucuresti

Listă documente