Masinile vor fi interzise in marile orase din Europa pana in 2050, potrivit unui plan draconic al UE de reducere a emisiilor de CO2 cu 60% in urmatorii 40 de ani. Comisia Europeana a prezentat, luni posibilitatea impunerii unei "zone unice europene de transport", menita sa produca "o schimbare profunda in modelele de transport pentru calatori", pana in 2050.

Siim Kallas, comisarul european pentru Transporturi a insistat ca directivele Bruxelles si noile taxe ar putea fi folosite pentru a forta oamenii sa renunte la masini si sa utilizeze mijloace alternative de transport, relateaza cotidianul britanic Daily Telegraph. "Asta inseamna interzicerea masinilor alimentate conventional in marile centre europene", a precizat comisarul.

Comisarul european a negat ca planul UE de a reduce cu pana la 50% utilizarea autoturismelor in urmatorii 20 de ani, inainte de o interdictie totala in 2050, va limita mobilitatea personala sau va reduce competitivitatea economica a Europei.

"Putem rupe dependenta sistemului de transport de combustibil conventional, fara a sacrifica eficienta si a compromite mobilitatea", a afirmat Kallas.

In randul obiectivelor stabilite de strategia CE se numara si ca pana in 2050, majoritatea operatiunilor de transport de calatori pe distante medii (incepand cu 300 km) ar urma sa se efectueze pe calea ferata. 50% din transportul de persoane si de marfa pe distante medii ar urma sa fie transferat dinspre calea rutiera inspre calea feroviara si cea maritima/fluviala.

Pana in 2030, 30% din transportul rutier de marfa pe distante mai mari de 300 km ar urma sa se faca pe calea rutiera sau pe cea maritima/fluviala, iar in 2050 acest procent ar urma sa depaseasca 50% si tot pana la acea datas e propune conectareaa tuturor aeroporturilor primare la reteaua feroviara, de preferinta la reteaua de mare viteza.

Pana in 2050 se doreste atingerea unui nivel de 40 % la utilizarea in aviatie a combustibililor care genereaza emisii de carbon reduse ; Tot pana in 2050, reducerea cu 40% a emisiilor de CO2 ale UE generate de combustibilii din transportul maritim.

Pana in 2020 se propune modernizarea completa a sistemului de control al traficului aerian pentru realizarea cerului unic european; se va realiza finalizarea Spatiului aerian european comun, acoperind 58 de tari si un miliard de locuitori.

Strategia propune de asemenea, transferul a 50% din transportul interurban de persoane si marfuri pe distanta medie dinspre transportul rutier catre transportul feroviar si maritim/fluvial si o reducere totala de 60% a emisiilor din sectorul transporturilor pana la jumatatea secolului.

Catalina Ciociltan