Energetic al Uniunii Europene pentru piata comuna in sectorul energiei electrice si a gazului. Scopul Pachetului este sa accelereze constructia unei piete competitive in energie, intai la nivel regional si apoi la nivelul intregii Uniuni, in conditiile in care multe state membre au dificultati sau chiar se opun fatis liberalizarii pietelor lor nationale de energie. Ca de obicei, nu ne dezmintim: in loc s-o luam inainte, facem pasi grabiti inapoi, iar legile de azi sunt ceva mai proaste decat cele de ieri.

Problemele principale in legislatia pe care Romania o propune in ultimul ceas sunt legate de:

  • Independenta si responsabilitatea reglementatorului ANRE, care trebuie sa asigure concurenta efectiva in piata. ANRE ar trebui sa fie mult mai activa in monitorizarea si sanctionarea contractelor "cu baietii destepti", in avertizarea MEC ca infiintarea companiilor integrate elimina definitiv concurenta din piata de energie electrica, sau ca legile speciale de furnizare de "gaz ieftin" catre anumite ramuri au efecte anticoncurentiale. ANRE ar trebui de asemenea sa nu tina preturile artificial jos pentru energia electrica si gaz, pentru consumatorii industriali si casnici care nu sunt saraci, mai ales in perioadele electorale. Insa ca ANRE sa poata face aceste lucruri, ea trebuie sa fie independenta de politic, responsabila pentru activitatea sa in fata Parlamentului, in fata publicului, consumatorilor si industriei reglementate. Acest lucru nu se intampla deoarece ANRE ramane politizata, subordonata premierului, cu o conducere in care rolul consultativ al stakeholderilor dispare cu desavarsire, si nu va raspunde pentru banii folositi si pentru calitatea reglementarilor sale in fata celor care sunt afectati de ea.
  • Nu se face o separare clara a intereselor producatorilor de stat de operatorii de transport, tot de stat; acest lucru va deveni cu atat mai important cu cat din 2011 apar si producatori privati de energie electrica (Petrom - Brazi). La fel, nu se separa operatorul de inmagazinare de producatorul de gaz de stat Romgaz, lucru necesar pentru a limita pozitia dominanta a acestei companii in partea de inmagazinare. In alte cuvinte, cata vreme nu exista separarea intereselor producatorilor de stat de retele apare riscul ca producatorii privati sa fie dezavantajati pe piata. In plus, daca operatorii de transport vor fi politizati in loc sa actioneze transparent si monitorizati atent de ANRE, exista riscul ca unii producatori privati sa fie dimpotriva avantajati la conectare in detrimentul concurentilor lor, aparand o noua forma de capusare.
  • Se continua reglementarea preturilor, la nivel scazut si fara baza economica, pentru energia electrica dar mai ales gaz. Desi acest lucru pare sa fie in beneficiul consumatorului si un efort pentru sprijinirea consumatorilor casnici, in realitate principalii beneficiari sunt firmele cu relatii speciale cu statul, producatori ineficienti din industria chimica, metalurgie, siderurgie si anumiti intermediari. Preturile mici si nejustificate economic duc insa pe termen lung la riscuri mari de securitate energetica, deoarece investitorii in sectorul productiei de energie electrica si gaz nu sunt interesati sa investeasca in Romania cu riscul de a nu-si recupera banii. In acelasi timp, companiile, mai ales cele de stat, pierd enorm din preturile scazute. De exemplu, in piata gazului se pierd aproape 1.7 miliarde USD prin vanzarea gazului la cca. 40% din pretul de import; iar Hidroelectrica a pierdut 220 milioane EUR in 2009 din contractele cu baietii destepti.

Liberalizarea inceputa la sfarsitul anilor ’90 s-a lovit in mod constant de-a lungul timpului de rezistenta statelor membre dominate de monopoluri nationale. Situatia transformarii pietelor variaza puternic de la tara la tara, ceea ce a facut necesar acest al treilea pachet de directive, care va impulsiona reformele pietei electricitatii, dar in mod special a gazului, se arata intr-un raport publicat de Centrul Roman de Politici Europene

Studiul expliciteaza principalele directii pe care pachetul legislativ le urmareste, precum cresterea independentei operatorilor de transport, accesul nediscriminatoriu al consumatorilor si furnizorilor la retelele de distributie a energiei electrice si a gazului, cresterea independentei autoritatii de reglementare, sau definirea adecvata a consumatorului vulnerabil pentru evitarea unor distorsiuni de natura sociala in pietele de energie.

La toate aceste capitole, Romania nu numai ca nu a facut progrese, chiar a regresat fata de perioada pre-aderare: privatizarile au fost abandonate in favoarea infiintarii campionilor integrati in electricitate, continuarea liberalizarii preturilor este exclusa din considerentele protectiei sociale, iar ”baietii destepti” din diverse industrii beneficiaza de gaz si energie electrica la preturi mai mici decat pe piata.

Raportul poate fi descarcat aici.

Sinteza raportului se afla aici.

de I.B.

Download fișiere