Comisia Europeana prezinta pentru prima data un raport privind modul in care se aplica aceasta Carta evidentiind faptul ca aceasta este inteleasa adeseori gresit. Ma mult, 72% dintre europeni cred ca nu sunt bine informati in ceea ce priveste Carta, iar circa 75% dintre scrisorile care reclamau incalcari ale Cartei acestea nu se incadrau in domeniul de aplicare al dreptului comunitar.

Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene a dobandit forta juridica obligatorie de peste un an - in principal pentru institutiile UE (Parlamentul European, Consiliul si Comisia Europeana) atunci cand elaboreaza noi acte normative europene, dar si pentru autoritatile nationale in cazul in care acestea pun in aplicare dreptul UE.

Comisia Europeana prezinta pentru prima data un raport privind modul in care se aplica aceasta Carta. Raportul anual privind aplicarea Cartei arata ca drepturile fundamentale au relevanta pentru o gama larga de politici - de la protectia datelor la imigratie si azil - si ca interesul public in ceea ce o priveste este ridicat, potrivit reprezentantei CE la Bucuresti.

Cu toate acestea, raportul evidentiaza, de asemenea, faptul ca aceasta Carta este adesea inteleasa gresit. In 2010, Comisia a primit peste 4.000 de scrisori din partea publicului larg pe teme legate de drepturile fundamentale. Aproximativ trei sferturi dintre acestea au vizat cazuri care nu se incadrau in domeniul de aplicare al dreptului comunitar.

In plus, un sondaj recent efectuat de catre Ombudsmanul European a evidentiat faptul ca 72% dintre europeni cred ca nu sunt bine informati in ceea ce priveste Carta (EO/11/6). Raportul de astazi reprezinta un prim pas in abordarea acestor provocari, clarificand cazurile in care se aplica sau nu Carta, ceea ce va facilita accesul cetatenilor la sistemul de justitie.

Raportul este structurat in sase capitole care reflecta cele sase titluri ale Cartei Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene: Demnitatea, Libertatile, Egalitatea, Solidaritatea, Drepturile Cetatenilor si Justitia, aratandu-se ca aceasta Carta este relevanta pentru o serie de politici care tin de competenta UE.

De exemplu, in ce priveste utilizarea scanerelor corporale in aeroporturi, Comisia a subliniat necesitatea de a se respecta drepturile fundamentale precum demnitatea umana, viata privata si de familie si confidentialitatea datelor.

In domeniul gestionarii frontierelor, Comisia a propus noi norme prin care sa se eficientizeze supravegherea frontierelor maritime si, in acelasi timp, sa se garanteze respectarea drepturilor fundamentale ale migrantilor interceptati pe mare.

De asemenea, Comisia a propus modificari ale normelor care reglementeaza functionarea Frontex, agentia UE pentru gestionarea frontierelor externe (a se vedea IP/10/184). Conform acestor propuneri, autoritatile de control de la frontiera sunt obligate sa urmeze cursuri de formare in domeniul drepturilor fundamentale si orice incidente din timpul operatiunilor, inclusiv legate de drepturile fundamentale, trebuie sa fie raportate autoritatilor nationale si sa faca obiectul unei monitorizari din partea acestora.

de Ionut Baias