Comisia Europeana a dezvaluit saptamana trecuta planurile sale de a reduce emisiile de CO2 din transporturi cu 60% pana in 2050, iar multi au crezut ca cifra s-ar aplica la transportul rutier, feroviar si aerian in acelasi mod. Dar EurActiv a aflat ca reducerea pentru aviatie este doar 34%, o tinta pe care atat ecologistii cat si surse din industrie o apreciaza ca nerealista.

Sandro Santamato, seful unitatii de politici alternative de combustibil la departamentul de transport al Comisiei, a declarat pentru EurActiv.com ca "emisiile de CO2 din aviatie nu vor scadea cu 60%, ci  numai cu 34% intre 2005 si 2050".

Alte sectoare din transport vor fi raportate la referintele din 1990, dar in cei 15 ani scursi pana in 2005, emisiile au crescut cu aproximativ 81%. Deci, tinta din 2050 ar trebui sa fie mai usor de realizat pentru companiile aeriene.

Pe baza tendintelor actuale, ar trebui sa existe o crestere de 64% a emisiilor din aviatie pana in 2050, din cauza cresterii traficului aerian, a spus Santamato. Dar scaderile de emisii poluante de -54% si -44% sunt de asteptat sa se obtina prin imbunatatirea eficientei si a adoptarii carburantilor cu continut scazut de carbon, a explicat el.

Carburantii cu continut scazut de ar rezulta dintr-un biokerosen de a doua sau a treia generatie, care "va veni pe piata la scara comerciala, dupa 2035", a mai declarat Santamato.


Emisiile de CO2 din aviatia au constituit 12.5% din totalul emisiilor din transportul european din 2007.

de Ionut Baias