Noua directiva UE privind drepturile consumatorilor isi propune armonizarea legislatiei prin crearea de certitudinii juridice pentru intreprinderi si prin oferirea unei protectii sporite a cumparatorilor online.

Puncte de reper

  • 8 octombrie 2008: UE inainteaza propuneri pentru o noua directiva privind drepturile consumatorilor.
  • 15 aprilie 2010: Comisia renunta la incercarea de a asigura armonizarea deplina a drepturilor consumatorilor din Europa.
  • 25 mai 2010: Presedintia spaniola a UE isi exprima preferinta pentru armonizarea mixta a legislatiei insotite de drepturi de baza.
  • 3 iunie 2010: Primele trei capitole ale proiectului de directiva sunt dezbatute de catre piata interna a Parlamentului si comisia pentru protectia consumatorilor (IMCO)
  • 24 iunie 2010: Au loc diviziuni majore privind proiectul de directiva in cadrul comisiei IMCO.
  • 10 decembrie 2010: Presedintele belgian al UE inlatura partile contencioase, inclusiv capitole privind clauzele contractuale abuzive si garantii juridice pentru consumatori, in cazul in care un comerciant incalca un contract.
  • 24 ianuarie 2011: Statele membre aproba oficial propunerea Belgiei.
  • 1 februarie 2011: Comisia IMCO sustine directiva modernizata, dar socialistii si Verzii resping textul.
  • 24 martie 2011: Parlamentul aproba in plen versiunea actualizata, dar amana adoptarea unei pozitii finale.
  • 6-9 iunie 2011: Un posibil vot  pe versiunea finala a directivei va avea loc in plenul Parlamentului.

Rezumatul politicii

Proiectul pentru o noua directiva privind drepturile consumatorilor, depus initial de Comisia Europeana in octombrie 2008, propune fuziunea celor patru directive UE intr-un singur set de norme pe deplin armonizate. Directiva propusa se refera la contractele intreprinderilor care deservesc consumatorii finali cu produse si / sau servici (B2C), contracte de vanzare de bunuri si servicii si, in special, la aspecte cum ar fi informatiile pre-contractuale, normele de livrare, reparatii, inlocuiri si garantii, precum si noi tehnologii de vanzare.

Noile reglementari sunt menite sa acorde o mai buna protectie a drepturilor consumatorilor europeni si firmelor care cumpara si vand bunuri online, intr-un alt stat membru al UE.

Vanzarile online, printre subiectele de disputa

Normele privind vanzarile online sunt printre cele mai controversate subiecte in cadrul negocierilor.

Grupurile de consumatori s-au plans ca, fara modificari semnificative, forma actuala a directivei privind drepturile consumatorilor ar reprezenta o "oportunitate esuata de a stabili drepturi esentiale pentru achizitiile online" cum ar fi muzica, video si software, argumentand ca astfel de tranzactii nu sunt acoperite in mod corespunzator de legislatia in vigoare, care a precedat explozia de popularitate a cumparaturilor online.

"Exista in prezent o mare lacuna in drepturile consumatorilor cu privire la produsele digitale," sustine grupul UE al consumatorilor grup BEUC, care a avertizat ca in ciuda popularitatii in crestere a pietei digitale, "europenii nu beneficiaza de reguli clare sau mijloace adecvate de despagubire in cazul in care intampina probleme".

Acordul privind normele de anulare

Normele aprobate de Parlamentul European in plen pe 24 martie 2011 ofera consumatorilor din intreaga UE dreptul ca in 14 zile sa poata anula o achizitie de produse din alt stat european. Bunurile trebuie sa fie livrate consumatorului in termen de 30 de zile, in caz contrar, cumparatorul va avea dreptul de a anula comanda.

Deputatii europeni au stipulat ca agentul economic este responsabil pentru orice daune sau ratacirea produsului in timpul livrarii si a insistat ca trebuie sa fie clar pentru consumatori de la cine fac achizitiile, ce cumpara si care va fi costul total al cumparaturilor online .

In plus, noile norme privind cerintele de informare, in special in ceea ce priveste pretul, insa si identitatea si datele de contact ale comerciantului, va aduce mai multa transparenta pentru consumatori, a explicat europarlamentarul Andreas Schwab.

Cu toate acestea, ramane de vazut daca statele membre vor sprijini abordarea solicitata de catre adunarea UE.

Parlamentul, divizat la nivelul de armonizare

De luni de zile, membri Parlamentului European au continuat sa  fie divizati in ceea ce priveste directia pe care legislatia UE privind drepturile consumatorilor trebuie sa o adopte si acestea au iesit la suprafata atunci cand piata interna si comisia IMCO au votat legislatia la 1 februarie 2011.

Raportorul Parlamentului Schwab a aprobat abordarea Consiliului, care reprezinta cele 27 de state membre.

Unii deputati au subliniat necesitatea de a conveni asupra unui acord care sa fie benefic pentru ambele parti: comercianti si consumatori, deopotriva.

Armonizarea deplina vs abordare mixta

Armonizarea deplina a drepturilor consumatorilor in UE, asa cum a fost propusa initial de catre Comisia Europeana, este vazuta favorabil din perspectiva intreprinzatorilor, deoarece creaza un camp de egalitate pentru firmele care doresc sa isi desfasoare activitatea in intreaga Europa. Dar acesta obliga statele membre sa se conformeze la standardul UE.

BEUC, la randul sau, se teme ca prin armonizarea deplina a normelor, in incercarea de a crea conditii echitabile pentru intreprinderile europene, se expune riscul de a reduce protectia consumatorului in unele state membre.

Pozitii

"Directiva privind drepturile consumatorilor va aduce beneficii concrete consumatorilor si intreprinderilor", a declarat vicepresedintele Comisiei Europene, Viviane Reding, comisarul european pentru justitie.

"Normele actuale sunt fragmentate, impiedicand cetatenii si intreprinderile sa profite din plin de piata noastra unica. Propunerea va creste protectia consumatorilor prin eliminarea taxelor ascunse de pe Internet, cum ar fi costurile curieratului sau asigurarea calatorie", a adaugat Reding.

Europarlamentarul liberal francez Robert Rochefort (Alianta Liberalilor si Democratilor pentru Europa) a declarat ca noile norme vor face comertul electronic mai sigur. "Avand in vedere ca achizitiile prin internet acopera deja 10% din tranzactiile comerciale in Europa si continua sa creasca, este timpul ca varietatea normelor nationale sa fie armonizate in cadrul UE", a spus Rochefort.

Grupul comerciantilor cu amanuntul din UE EuroCommerce sustine ca votul Parlamentului asupra unei astfel de legislatii ar crea mai multe bariere transfrontaliere ale e-commerce-ului.Dupa mai mult de doi ani de discutii, Parlamentul European nu a oferit intreprinderilor un mediu propice pentru a creste activitatile lor transfrontaliere on-line, dar in schimb a creat mai multe obstacole, nu numai pentru comertul transfrontalier, dar chiar si pentru intreprinderile care opereaza pe pietele interne, sustin reprezentantii grupului.

"Votul [ din luna martie-n.r.] arata ca membrii Parlamentului European au pierdut din vedere unul din obiectivele cheie ale directivei, cel de a reduce costurile juridice pentru intreprinderile care doresc sa vanda transfrontalier", a declarat Arnaldo Abruzzini, secretar-general al Eurochambres.

Votul introduce o serie de clauze de armonizare minima care acorda statelor membre libertatea de a pastra sau de a dezvolta o multitudine de cerinte suplimentare fata de directiva, a adaugat Abruzzini, care sustine ca potrivit unei evaluari de impact, conduse de Comisia Europeana, o intreprindere va trebuie sa acopere costuri de 70.000 de euro pentru a se adapta la cadrul juridic fragmentat din cele 27 se state membre.

Organizatiile intreprinderilor europene au cerut Parlamentului European sa mentina armonizarea deplina a drepturilor consumatorilor in intreaga UE, avertizand ca amendamentele la proiectul introduse de comisia IMCO si comisia pentru afaceri juridice risca sa compromita intentiile initiale a Comisiei.

"Armonizarea deplina, asa cum a fost propusa de CE, este cel mai eficient mod de a aborda incertitudinile juridice, care prevaleaza, in prezent, tranzactiile transfrontaliere firma-consumator".

Sursa: Euractiv.com

Proposal for a Directive on Consumer Rights

Better protection for online shoppers

Catalina Ciociltan