Cum pot avea acces fermierii romani la bani si cum pot fi incurajati sa-si dezvolte fermele? Care ar fi solutiile pentru ca sistemul agricol sa devina eficient si sa ajute fermierul roman? Raportul Centrului Roman de Politici Europene - "Subventie multianuala, decuplata de suprafata" - propune o posibila solutie pentru viitorul fermelor mici din Europa si lanseaza o dezbatere in care se incearca gasirea de raspunsuri la problemele fermierilor mici. Care sunt propunerile dumneavoastra? EurActiv.ro a transmis LIVE TEXT dezbaterea

Intrebarile cititorilor au fost discutate in cadrul dezbaterii CRPE- EurActiv care a avut loc miercuri, 4 mai, la Centrul InfoEuropa din Bucuresti. La dezbatere vor participa reprezentanti ai Ministerului Agriculturii, APIA, ai sindicatelor si ONG-urilor active din domeniul agriculturii.

Comisarul european Dacian Ciolos a prezentat in noiembrie 2010 comunicarea "Politica Agricola Comuna in perspectiva anului 2020". Comunicarea va fi urmata in 2011 de o propunere legislativa a Comisiei. Suntem deci in etapa de trecere de la principii generale la masuri concrete. In acest context, CRPE propune o schema de subventionare a fermelor mici care ar trebui faciliteze:

a)accesul acestor fermieri la bani – pentru cei cu exploatatii comerciale viabile economic
b)incurajarea vanzarii pamantului de catre cei cu loturi mici, fara perspective comerciale.

Raportul CRPE defineste fermele mici ca acele gospodarii care primesc in prezent mai putin de 1.250 de Euro ca subventie directa. Din cele 7,8 milioane de ferme din UE care primesc acum plati directe, aproximativ 5 milioane se integreaza sub pragul respectiv. Propunerile CRPE s-ar aplica pentru 5 milioane de fermieri europeni. In cazul Romaniei impactul ar fi dramatic: 90% din fermierii romani care primesc acum plati directe se afla sub acest prag.

Propunerea CRPE vizeaza renuntarea la cererile anuale depuse de agricultori. Fermierul ar urma sa depuna o singura cerere, la inceputul exercitiului financiar european - acum de 7 ani, si ar primi automat subventia in restul perioadei de 7 ani, chiar daca vinde pamantul respectiv, noul proprietar urmand sa il lucreze, dar neincasand subventie pentru el in acel exercitiu financiar.

Acest sistem de plata forfetara multianuala decuplata de suprafata ar stimula vanzarea suprafetelor mici si dezvoltarea fermelor de marime mijlocie. Un taran poate vinde terenul si primi in continuare timp de sapte ani subventia. S-ar elimina tendinta de a tine terenurile in proprietate, nelucrate, pentru a primi subventia prin cereri anuale. Efectele ar putea fi asemanatoare programului "renta viagera", dar  pe o scara mult mai mare, intr-un interval mai scurt si cu sanse mai mari pentru fermele mijlocii de a se consolida.

Propunerea CRPE ar avea efecte diferite pentru doua categorii diferite de fermieri:
- pentru cei cu suprafete mici – i-ar incuraja sa vanda.
- pentru fermele definite ca mijlocii pentru standardele romanesti (de exemplu, peste 10 ha) s-ar crea oportunitati de extindere prin scoaterea pe piata a unor suprafete mici din imediata vecinatate a exploatatiile deja existente.

Raportul CRPE apare  in  cadrul  proiectului  "Romania  activa  in  dezbaterile  europene II"  derulat  de Centrul  Roman  de  Politici  Europene (CRPE)  si  finantat  de  Fundatia  Soros  in  cadrul  Initiativei  de  Politica Externa.

Lucian Luca

  • Am pornit de la cateva intrebari: Ce inseamna ferma mica? Cum pot fi simplificate platile pentru fermele mici? Cum definim noi fermele mici? Ce s-ar schimba pentru fermierii mici?
  • Vrem sa intarim fermele mici, vrem sa dam posibilitatea iesirii din sector a celor care au sanse mai mici.In Romania fermele mici sunt peste 90 din exploatatii.Multe din ferme nu fac obiectul Politicii Agricole Comune.Ferma mica este o ferma care primeste mai putin de 1.250 de euro din fonduri europene.In Romania peste 90% din beneficiari ar intra sub influenta unui sistem agricol simplificat.Propunerea noastra ar avea efecte diferite pentru doua categorii de fermieri:
    pentru cei cu suprafete mici - i-ar incuraja sa vanda, beneficiind in continuare de subventie pentru 7 ani
    pentru fermele definite ca mijlocii pentru standardele romanesti (de exemplu, peste 10 ha) s-ar crea oportunitati de extindere prin scoaterea pe piata a unor suprafete mici din imediata vecinatate a exploatatiile deja existente. Data fiind extrema fragmentare a pamanturilor, este de asteptat ca fermierii mijlocii sa profite de aceasta oportunitate mai mult decat exploatatiile foarte mari.
    Cristian Ghinea, director CRPE
    Plata multianuala ar fi o modalitate isteata prin care oamenii ar putea fi incurajati sa vanda daca nu pot sa munceasca terenul sau nu au fonduri.
    Ar fi trei dileme in legatura cu aceasta propunere: ne inscriem in trendul european sau nu?
    Ar avea impactul pe care il presupunem?
    Cat de mult se simplifica sistemul actual?
    Daniela Giurca - Director general Ministerul Agriculturii
    Discutam despre o propunere pentru viitorul Politici Agricole Comune.
    Trebuie sa nu transferam problema noastra nationala la nivel european
    Trebuie sa discutam aceasta propunere pentru a fi constructiva
    Trebuie sa vedem daca exista si alte tari europene care au problema noastra de cadastru.Willy Schuster - EcoRuralisNu mi se pare o propunere buna. Nu cred ca bunicul dumneavoastra sau tatal ar vrea sa vindeti terenul pe care l-ati mostenit.
    Sunt vocea celor 3 milioane de tarani care nu primesc subventie.
    Luati in considerare o alta propunere: decuplarea de suprafata, dar cuplarea de forta de munca ocupata.
    Trebuie recunoscuta meseria de taran, trebuie sa intre in nomenclatorul de meserii.
    Maria Baciu - Director Departamentul pentru Afaceri Europene
    In Romania avem de-aface cu gospodarii taranesti.
    Avand in vedere faptul ca, in ceea ce priveste, platile directe, statele membre nu au ajuns la un consens, acestea insa au fost de acord cu aplicarea facultativa a schemei pentru fermele mici, pentru care trebuie sa stabileasca criterii concrete si aplicabile.
    Atata timp cat in Romania nu va exista cadastru agricol (sau ceea ce, in perioada interbelica taranii romani numeau “fonciirea”), nu putem avea o piata cotecta a terenurilor agricole, asta insemnand spolierea celor mici in favoarea celor mari.
    In Ardeal terenul poarta omul, in restul tarii e invers.
    Fiecare primarie are alta politica de impozitare.
    Plata nu poate fi facuta, in avans, pentru o perioada de 7 ani, acesta poate sa se constituie in ajutor social, si nu poate fi susutinuta din FEGA.
    Daniela Giurca - Director general Ministerul Agriculturii
    Comisia Europeana a spus ca vrea sa renunte la criteriul istoric
    Este o idee pe baza careia se poate crea dezbatere.
    In UE oamenii isi pastreaza activitatea agricola
    Experienta noastra este trista. La noi sunt platite anumale care nu exista. Exista tarani care primesc bani pentru 12 vite, desi ei mai au o sigura vita.
    Asta este o problema nationala.
    Nina Talvar - consilier personal, cabinet secretar de stat Adrian Radulescu MADR
    Cred ca nu putem vorbi de bunuri publice decat daca agricultorul este activ.
    Aceasta politica ar trebui sa acopere pentru un mare numar de fermieri, partea sociala a problemei.
    Incurajarea vanzarii terenurilor nu mi se pare o solutie.
    In mediul rural, exista un numar mare de tineri care stau cu mana intinsa la ajutoarele sociale.
    Trebuie sa gasim un numitor comun si pentru celelalte state pentru a rezolva problema sociala, care este in principal problema noastra. Nu sunt de acord sa incurajam vanzarea terenurilor.
    Cristu Gabriel Chirfot - consilier negociator, Directia de Coordonare Pozitii Politice si Institutii Europene, Departamentul pentru Afaceri Europene
    Inca din  anul 2008, cand s-au demeart discutiile privind viitorul PAC, Romania a pledat pentru rolul social al PAC, la fel cum e stipulat in art.38 al actulaului TFUE. Am pledat pentru cresterea potentialului latent al noilor state membre.
    Nu trebuie sa ne decuplam de resursa pamant, noi vrem sa facem activ tot pamantul de care dispune Romania.
    Romania a sustinut, in ceea ce priveste ajutorul acordat feremelor mici, ajutorul pentru tinerii fermieri si in acest sens ar trebui sa avem in vedere ca avem licee agricole, trebuie sa indreptam tinerii catre aceste licee/ Si trebuie incurajati tinerii agricultori si, de asemnea, trebuie acordat atentie introducerii practicii universitare, studentii din ani mari sa faca consultanta in ferme.
    Schema pentru fermele va fi facultativa si acordata pe viitorul exercitiu bugetar care, nu se stie inca, daca va fi de 7 ani. va fi facultativa. Nu poti acorda anticipat toata suma, acesta insemnand incarcarea bugetului UE pe 7 ani.
    Cel mai bun criteriu pentru ferma mica de luat in calcul este suprafata. Trebuie sa ne gandim la indicatori fizici, noi am propus deja, in discutii, Comisiei Europene, folosirea UDE – unitate de dimesiune economica dar s-a considerat ca nu este destul de complexa sdi sa mergem pe indicatori fizici (hectar si UVM - unitate vita mare).
    Fiecare stat trebuie sa-si stabileasca criterii de eligibilitate la fel pentru toti.
    Bogdan Alecu - Consilier Autoritatea de management pentru PNDR, MADR
    99% din exploatatii sunt mixte
    Romanii isi privesc terenul ca pe un partener de afaceri. Nu-si vor vinde terenul pentru o situatie conjuncturala.
    Trebuie sa existe un pachet pentru fermele mici, care trebuie sa fie in concordanta cu politicile rurale
    Dan Cisman - Eco Ruralis
    Traim exact din ceea ce producem.
    Cred ca este nevoie ca agricultorul sa fie legat de sat si toate politicile sa fie in asa fel incat taranul sa-si poata crea acasa conditiile de trai.
    Eu nu am pamant in proprietate, am arendat.
    Nimeni nu vrea sa-ti vanda terenul.
    Elena Mierlea - APIA
    Sunt inca in discutie diverse teme pe ideea simplificarii, ideea fermierului mic
    Se observa o crestere a terenului utilizat.
    Subventia nu este suficienta.
    Nu se reuseste cresterea suprafetei agricole subventionate. Ce masuri complementare poti sa ai pentru a incuraja folosirea terenului?
    Teodor Frolu - Asociatia Grupul de Initiativa Radu Anton Roman
    Trebuie avuta in vedere partea de aspiratie, de a oferi un viitor in zona rurala.
    Trebuie sa se premieze performanta.
    Atata timp cat banii nu se duc catre cei care au nevoie, e o problema.
    Ar trebui gasita o formula, ca sprijinul financiar sa fie dat pe diverse pachete si tipuri de activitati integrate.
    Mihai Busuioc - Presedintele Agentiei de Cadastru
    Exista o intarziere de 20 de ani in legatura cu titlurile de proprietate.
    Am avut 2 sisteme de inregistrare a proprietatii, avem 2 traditii, in Transilvania si Banat si Bucovina, oamenii sunt foarte atenti cu proprietatea.
    In Muntenia si Moldova nu exista traditie cu titlurile de proprietate.
    Ce facem in zonele in care nu s-au rezolvat succesiunile?
    Ce facem in zonele de munte in care nu exista acte?
    Cristu Gabriel Chirfot - consilier negociator, Directia de Coordonare Pozitii Politice si Institutii Europene, Departamentul pentru Afaceri Europene
    Vrem sa primim mai multi bani pentru PAC.
    Noi vrem cea mai buna solutie.
    Nu vrem plafonare pentru fermele mari, vrem sa intre mai multi bani in tara.
    Romania se lupta pentru dreptul a cat mai multi fermieri.
    Elena Mierlea - APIA
    Noi ducem lipsa de date.
    Gospodariile mici nu vin la noi pentru ca sunt neeligibile.