Comisia a prezentat initiative menite sa asigure o mai buna gestionare a problemelor legate de migratie. Initiativele abordeaza diferite aspecte ale migratiei, inclusiv controlul intensificat la frontiera si guvernanta Schengen, precumsi finalizarea sistemului european comun de azil. Aceste initiative se adauga masurilor urgente pe termen scurt care au fost deja adoptate de Comisie pentru a face fata presiunii migratiei din zona mediteraneeana.

„Este evident ca UE are nevoie de o politica comuna puternica in materie de azil si migratie. (...) Migratia trebuie sa fie gestionata corespunzator – aceasta inseamna asigurarea unui control eficace la frontiera si returnarea migrantilor ilegali. Aceasta presupune, de asemenea, ca nu ar trebui sa lasam statele membre situate de-a lungul frontierelor noastre externe sa faca fata singure situatiilor extraordinare privind migratia si ca trebuie sa instituim parteneriate privind migratia si mobilitatea cu tarile din afara UE pentru a putea lucra impreuna”, a declarat Cecilia Malmström, comisarul pentru afaceri interne, relateaza CE.

Evenimentele din sudul Mediteranei au condus la stramutarea a peste 650 000 de persoane ca urmare a actelor de violenta din Libia. Pana acum, foarte putini solicitanti de azil au ajuns in Europa. Cu toate acestea, peste 25.000 de persoane au ales sa plece in UE. Unele state membre ale UE sunt expuse mai direct decat altele sosirilor masive de migranti, informeaza CE, insa aceasta situatie nu poate fi abordata doar la nivel national, ci necesita mobilizarea tuturor statelor membre la nivelul UE.

„Pentru a garanta stabilitatea spatiului Schengen, ar putea fi necesar, de asemenea, sa se prevada reintroducerea temporara a unor controale limitate la frontierele interne in cazuri cu totul exceptionale, cum ar fi situatiile in care o parte a frontierelor externe se confrunta cu o presiune neasteptat de mare”, a afirmat comisarul Cecilia Malmström.

UE a pus la dispozitie instrumentele financiare si operationale de care dispune:

  • fonduri pentru gestionarea situatiei de urgenta umanitara generata de afluxurile neasteptate de refugiati si persoane stramutate in tarile vecine Libiei,
  • fondurile acordate pe baza bilaterala, ce a facut posibila oferirea unui adapost temporar refugiatilor si persoanelor stramutate
  • FRONTEX a lansat o operatiune comuna (EPN, Hermes Extension 2011), menita sa ajute Italia sa faca fata situatiei migrantilor si refugiatilor care sosesc pe coasta italiana.
  • Europol a trimis in Italia o echipa de experti care sa ajute autoritatile italiene de aplicare a legii sa identifice posibili infractori in randul migrantilor ilegali care au ajuns pe teritoriul italian.
  • Statele membre cele mai expuse la cresterea fluxurilor de refugiati si migranti ilegali au beneficiat, de asemenea, de sprijin financiar

Comisia propune o serie de initiative care abordeaza urmatoarele aspecte:

  • finalizarea sistemului european comun de azil pana in 2012, in conformitate cu valorile fundamentale si cu obligatiile internationale ale Uniunii;
  • intensificarea controalelor la frontiera si guvernanta Schengen in vederea solutionarii problemei imigratiei ilegale, pentru a se asigura ca fiecare stat membru controleaza in mod eficace propria sa parte din frontierele externe ale UE
  • un control mai bun al migratiei legale catre UE pentru facilitarea imigrariii persoanelor cu competentele necesare pentru a ajuta UE sa acopere deficitul preconizat de forta de munca si de competente si sa contribuie la echilibrarea declinului demografic preconizat in ceea ce priveste populatia sa activa;
  • schimbul de cele mai bune practici in cadrul abordarilor statelor membre de integrare a imigrantilor legali in UE, intr-un mod care sa asigure maximizarea beneficiilor economice ale imigratiei, astfel incat sa asigure armonia sociala in Uniune;
  • o abordare strategica a relatiilor cu tarile terte privind aspectele legate de migratie, menita sa faciliteze circulatia persoanelor prin sporirea posibilitatilor de migratie legala, combinate cu masuri de prevenire a migratiei ilegale.

Conform celor mai recente estimari, peste 650 000 de persoane au parasit teritoriul Libiei ca urmare a actelor de violenta din aceasta tara. Aceste persoane au gasit refugiu in tarile vecine, in special in Tunisia si Egipt.

Peste 25 000 de migranti, in principal din Tunisia si, intr-o mai mica masura, din alte tari africane, au fugit din tarile lor catre UE, ajungand pe coasta Italiei (cea mai mare parte pe insula Lampedusa) si in Malta, tari care sunt in prezent supuse unei puternice presiuni a migratiei.

Pe langa persoanele stramutate si migranti, un numar considerabil de refugiati de diferite nationalitati, inclusiv somalezi, eritreeni si sudanezi, au parasit Libia, o parte dintre acestia ajungand, de asemenea, in Italia si Malta. Aceste evenimente au exercitat o presiune crescanda asupra sistemelor de protectie si de primire ale unor state membre ale UE.

Catalina Ciociltan