Declarativ, absorbtia fondurilor structurale este o prioritate asumata de Guvernul Romaniei. In practica, alocarea de resurse (in primul rand resurse umane competente), legislatia, mecanismele de implementare si atitudinea factorilor de decizie fata de beneficiarii POSDRU, demonstreaza lipsa de viziune, de profesionalism si de minima preocupare pentru aplicarea bunelor practici din alte tari ale Uniunii Europene in domeniu.

Cateva criterii cerute pentru o mai buna utilizare a fondurilor

Depolitizarea AM POSDRU
Autoritatea de Management POS DRU are nevoie de un director tehnocrat, competent, capabil sa ridice gradul de absorbtie aferent acestui program si sa asigure eficienta Programului.

Depolitizarea posturilor de conducere din cadrul AM POS DRU i ocuparea lor prin concurs, cu respectarea legislatiei nationale si publicarea criteriilor de selectie si procedurilor de angajare pentru acest post, astfel incat procesul sa fie unul transparent.

Printre criteriile de selectie a candidatului la functia de director general al AM POSDRU sa se numere: 
a.experienta solida de management organizational,
b.experienta in administrarea de programe nationale de finantare (in toate etapele lor), de preferat din fonduri europene,
c.o buna cunoastere a legislatiei nationale si europene,
d.experienta relevanta in implementarea politicilor si strategiilor europene in domeniul ocuparii fortei de munca si incluziunii sociale,
e.o buna cunoastere a institutiilor europene, a politicii de coeziune si a instrumentelor financiare ale Uniunii Europene.

Cresterea transparenței activitații Autoritații de Management si respectarea principiilor de integritate in gestionarea fondurilor

In repetate randuri, AM POSDRU a incalcat prevederile Legii 544/2001 privind Accesul la Informatii de Interes Public. Cateva exemple de informatii pe care Coalitia ONGuri pentru Fonduri Structurale le-a solicitat si nu le-a primit sunt: lista partenerilor in cadrul proiectelor POS DRU sau lista cererilor de prefinantare depuse de beneficiari si lista cererilor de prefinantare onorate de AM. Exista de asemenea suspiciuni semnificative in randul beneficiarilor cu privire la modul in care se realizeaza evaluarea proiectelor. Numarul mare de contestatii depuse in cadrul uneia dintre recentele cereri de proiecte (DMI 5.2) si faptul ca beneficiarii nu primesc raspuns la contestatii in termenul prevazut, intareste aceste suspiciuni.

Un alt aspect care tine de integritatea si transparenta AM POSDRU este modificarea componentei Comitetului de Monitorizare al POS DRU, fara consultari prealabile sau existenta unor criterii de selectie si recrutare a noilor membri.

Solicitam Autoritatii de Management sa respecte prevederile Legii 544/2001 punand la dispozitia solicitantilor informatii de interes public, asa cum sunt acestea definite de legislatia in vigoare. Solicitam, de asemenea, masuri serioase pentru prevenirea oricaror fapte de coruptie la nivelul AM si organisme intermediare POSDRU

Managementul financiar la nivelul AM POS DRU si Organisme Intermediare
Desi au fost luate decizii care sa duca la fluidizarea sistemului de rambursare a cheltuielilor realizate de beneficiari in cadrul proiectelor cofinantate din cadrul POS DRU, exista in continuare intarzieri majore in realizarea platilor. Intarzierile se regasesc atat la plata rambursarilor si a TVA aferent cheltuielilor eligibile din cadrul proiectelor, cat si la onorarea cererilor de prefinantare.

In conditiile in care cuantumul prefinantarii de care beneficiarii pot dispune la inceputul proiectelor deja s-a diminuat, impactul pe care il are depasirea termenelor de rambursare este de natura sa blocheze activitatea beneficiarilor.

Solicitam respectarea termenelor de plata pe care AM si le-a asumat la semnarea contractelor de finantare.

Asistenta tehnica, prin Axa 7 a POS DRU
In acest moment, capacitatea AM POS DRU si a Organismelor Intermediare de a asigura realizarea optima a tuturor operatiunilor pe care le presupune gestionarea bugetul alocat POS DRU este evident insuficienta. In acelasi timp, AM POSDRU are la dispozitie o axa de asistenta tehnica in cadrul careia poate subcontracta operatiuni precum evaluarea propunerilor de finantare, pregatirea contractarii, monitorizarea proiectelor si verificarea rapoartelor, evaluari, etc. Suma totala alocata acestei axe este de 163.610.556 Euro.

Solicitam utilizarea urgenta si eficienta a resurselor alocate pentru asistența tehnica.

Cadru stabil si uniform in ce priveste regulile si procedurile de implementare
Beneficiarii au nevoie de reguli si proceduri clare, stabilite in urma unor consultari transparente, pentru a putea implementa in conditii bune proiectele europene. De-a lungul timpului, beneficiarii au constatat lipsa unei coerente in aplicarea regulilor de implementare de la un organism intermediar la altul. De asemenea, faptul ca regulile se schimba continuu (numai registrul de inregistrare a grupului tinta s-a schimbat pana acum de cel putin doua ori), este de natura sa afecteze negativ activitatea beneficiarilor.

Pe langa schimbari aparent minore precum cea de mai sus, au existat modificari majore ale contractelor de finantare. Exemplul cel mai serios consta in modificarea regulilor privind prefinantarea. Aceasta modificare a fost facuta cu impunerea unui termen de numai 3 zile pe care beneficiarul il avea la dispozitie pentru a decide intre a accepta modificarile impuse sau a rezilia contractul de finantare. O astfel de modificare a contractelor aflate in derulare duce la bulversarea completa a previziunilor financiare pe care beneficiarii le-au facut la momentul semnarii contractelor.

Lipsa de stabilitate si predictibilitate a sistemului este subliniata chiar in contractele de finantare. Acestea prevad: „(7) Prin derogare de la prevederile art.15 alin.(1)[1], contractul de finantare se considera reziliat de plin drept, fara indeplinirea altor formalitati si fara interventia instantei judecatoresti, cu exceptia unei simple notificari de informare a Beneficiarului asupra rezilierii Contractului de finantare, in situatia in care AMPOSDRU dispune in acest sens prin Instructiune/Decizie” - Art. 15 din Contractul de finantare, conform Ordinul ministrului 1.184/25 martie 2011

Solicitam interventia ACIS pentru un audit riguros la nivelul AM si a organismelor intermediare care sa identifice si sa corecteze erorile ce intervin in fluxul informational, in stabilirea si aplicarea procedurilor. 

Realocarea resurselor gestionate de AM POS DRU
Ultima propunere de realocare a fondurilor intre axe si domenii de interventie, de altfel respinsa de Comisia Europeana, a fost facuta avand la baza numai argumentul sumelor cheltuite versus sume alocate.

Solicitam Autoritatii de Management sa aiba in vedere, in realizarea propunerilor de realocare, o evaluare a impactului programului, criterii legate de gradul de atingere a indicatorilor programului, eficienta acestuia, contextul economic si social.

Clarificarea rolului ACIS - Autoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale si asumarea de catre aceasta institutie a rolului sau.

Teoretic, ACIS coordoneaza pregatirea si functionarea cadrului legislativ, procedural si institutional pentru gestionarea instrumentelor structurale, iar, pe de alta parte programeaza, coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza utilizarea asistentei financiare nerambursabile.

Practic, pana in acest moment, ACIS nu a demonstrat eficienta in coordonarea autoritatilor de management si nu a luat decizii care sa duca la o mai buna implementare a programelor operationale.

Solicitam ACIS sa-si asume rolul de coordonator al instrumentelor structurale in Romania si sa contribuie activ la rezolvarea problemelor intampinate in cadrul Programului Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane.

Pentru informatii suplimentare –
Oana Preda,
Director, Centrul de Resurse pentru participare publica – CeRe
Coalitia ONGuri pentru Fonduri Structurale
oana@ce-re.ro, 0723 547870

de I.B.