Din ce in ce mai multi europeni profita din plin de vacantele lor: 68 % dintre cetatenii UE au calatorit din motive personale in 2010 fata de 65 % in 2009. Aceste constatari, obtinute in urma unui nou sondaj Eurobarometru referitor la atitudinea europenilor fata de turism, confirma alti indicatori potrivit carora turismul a iesiit din criza economica.

Turistii isi manifesta in continuare preferinta pentru destinatiile turistice traditionale (58 %), in timp ce 28 % dintre acestia ar dori sa descopere noi destinatii. Antonio Tajani, vicepresedintele Comisiei Europene, a prezentat astazi sondajul Eurobarometru in cadrul Conferintei europene a partilor interesate din sectorul turismului, organizata la Budapesta de catre presedintia ungara si Comisia Europeana.

Vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, responsabil pentru industrie si antreprenoriat, a declarat: „Faptul ca 58 % dintre rezidentii UE aleg sa-si petreaca vacantele in Europa subliniaza faptul ca, in general, industria turismului incepe sa isi revina si devine din nou o industrie in crestere.”, potrivit reprezentantei CE la Bucuresti.
 

Printre cele mai relevante constatari ale noului sondaj Eurobarometru se numara urmatoarele:

    * Cele mai populare preferinte: Italia a fost destinatia de vacanta cel mai frecvent mentionata pentru 2011 (11,5 %). Spania a iesit pe locul al doilea cu 8,6 % urmata de Franta (8,2 %). 23 % dintre rezidentii UE inca nu s-au hotarat cu privire la destinatia lor de vacanta.
    * Tendinta de a descoperi Europa si tara de origine continua sa se manifeste: in 2011, 58 % dintre Europeni planuiesc sa isi petreaca vacantele in propria lor tara sau in alta tara a Uniunii Europene.
    * O dorinta din ce in ce mai pronuntata de a calatori: in 2010, aproape trei sferturi dintre cetatenii UE (73 % vs. 69 % anul trecut) au plecat in calatorii de agrement sau de afaceri. Pe primele cinci locuri in topul calatorilor se situeaza locuitorii Finlandei (89%), ai Danemarcei (87 %), ai tarilor de Jos si ai Suediei (87 %), ai Luxemburgului (85 %) si, respectiv, ai Norvegiei (84 %).


    * „Atractivitatea locala” conteaza: 32 % dintre persoanele intervievate au mentionat acest aspect ca fiind motivul principal in alegerea destinatiei de vacanta, urmatoarele fiind „patrimoniul cultural” (27 %) si „posibilitatile de divertisment” (14 %).
    * Cautarea unui „loc de odihna si relaxare” a constituit principala motivatie pentru mai mult de o treime dintre cei care pleaca in calatorii de agrement (36 %), urmata de „soare si plaja” (18 %) si „vizitarea prietenilor si a rudelor” (17 %).
    * Organizarea vacantei in mod individual: mai mult de jumatate dintre cetatenii UE si-au organizat singuri vacantele in 2010 (57 %); aceasta practica este si mai frecventa in tarile candidate: Turcia (80 %), Islanda (79 %) si Croatia (78 %).

Peste 30 000 de cetateni cu varsta de minimum 15 ani selectati in mod aleatoriu au fost intervievati in februarie 2011 in cele 27 de state membre, precum si in Norvegia, Islanda, Croatia, Turcia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.

de Ionut Baias