Comisia Europeana aproba controalele vamale implementate de Suedia, pe motiv ca acestea nu sunt sistematice si prin urmare, sunt legale, spre deosebire de cele pe care intentioneaza sa le introduca Danemarca. Plangerile vizand controalele vamale introduse de Suedia si supravegherea video a masinilor care intra sau ies din tara au fost analizate de Comisia Europeana, anul trecut. "Potrivit informatiilor noastre, Suedia nu are controale sistematice si permanente la frontierele sale," a declarat David Boublil, purtator de cuvant al comisiei pentru afaceri interne, in timpul unui briefing de presa luni.

Guvernul danez a anuntat saptamana trecuta ca va relua controalele la granitele cu Suedia si Germania, in incercarea de a stopa traficul ilicit de bunuri si criminalitatea transfrontaliera. Confuntandu-se cu o serie de critici din partea tarilor membre Schengen si sb amenintarea unor sanctiuni drastice, Copenhaga sustine ca este dispusa sa se intalneasca cu oficialii de la Bruxelles pentru a alinia planurile sale la legislatia UE, scrie Euobserver.

Prezenta permanenta a functionarilor vamali si prezenta sporita a politiei in zona din jurul frontierelor este un compromis facut de guvernul danez Partidului Popular de dreapta, in schimbul aprobarii unui pachet larg de masuri economice, cum ar fi ridicarea de varstei de pensionare.

Copenhaga sustine ca masurile anuntate sunt similare cu ceea ce Suedia practica deja si conforme cu legislatia UE. Insa, vinerea trecuta, seful Comisiei UE, Jose Manuel Barroso, a trimis o scrisoare de avertizare prim-ministrului danez, in care avertiza ca masurile anuntate ar putea contraveni legislatiei UE si principiului libertatii de circulatie a persoanelor si bunurilor.


Reactia sa  a venit dupa ce oficialii germani au criticat intentia Danemarcei, pe care au catalogat-o ca fiind "o nebunie" care incalca regulile spatiului Schengen.

Controalele personalizate si supravegherea video a automobilelor care tranziteaza frontierele Suediei au intrat in vigoare anul trecut. In urma unei anchete initiate de organismele UE, nu a fost  gasit niciun motiv care sa permita initierea procedurilor privind incalcarea dreptului comunitar impotriva Suediei.

Una dintre plangerile in cauza face referire la controalele instituite in zona podului danezo-suedez Oresund. Comisia citeaza informatii primite de la autoritatile suedeze, care sustin ca "doar 0,1% din autoturisme au fost verificate intre ianuarie si iunie 2009, 0,4% dintre camioane si 3% dintre autobuze".

Potrivit evaluarii Stockholmului, riscul care sta la baza introducerii acestor controale "aleatorii"- traficul de droguri, criminalitatea organizata, contrabanda cu alcool si tutun- este mai mare in regiune, statisticile aratand ca 85% din capturi au fost efectuate in zona Podului Oresund, in 2008.

Spre deosebire de guvernul german, cabinetul de la Stockholm a salutat masurile danezilor. "Bineinteles ca este un lucru bun ca Danemarca va lua masuri," a declarat ministrul de finante Andreas Borg, subliniind insa, ca planurile daneze nu sunt clare in totalitate deocamdata.

Catalina Ciociltan