Comisia Europeana a mai facut un pas joi in tentativa de a crea mai multa transparenta pe piata energiei, planurile de prevenire a abuzului si de manipularea pietei angro de energie electrica fiind aprobate catre Comitetul pentru Energie. Cu toate acestea, deputatii europeni doresc unele modificari cheie la regulamentul propus. Se cere ca toate contractele mari sa fei mai bine reglementate si se propune aplicarea de sanctiuni minime pentru cei care nu tin seama de aceste reguli pentru a evita "mutarea" amenzilor in statul cu cele mai mici sanctiuni. Sanctiunile trebuie sa "depaseasca in mod considerabil castiguri reale sau potentiale, precum si daunele cauzate consumatorilor", spun deputatii europeni.
Citeste si: Raport CRPE: Piata unica de energie: Europa face al treilea pas inainte, noi inca unul inapoi

Principalele obiective ale proiectului de regulament privind integritatea si transparenta pietei energetice sunt prevenirea abuzului de piata si de manipulare pe piata angro de energie, care "pot cauza volatilitati ale pretului si sa conduca la cresterea preturilor la energie pentru consumatorii finali", a explicat raportorul , Jorgo Chatzimarkakis (ALDE, DE), care a redactat raportul.

Pentru a pune in aplicare noile norme, Agentia Europeana pentru Cooperarea Autoritatilor de Reglementare a Energiei (ACER), se vor aduna si vor monitoriza datele privind tranzactiile de energie. Acesta va transmite apoi aceste informatii la dispozitia autoritatilor nationale, care vor fi responsabile de investigatie si de executare, potrivit site-ului PE.

Minim de sanctiuni la nivelul UE

Comitetul Energiei vrea sa vada sanctiunile armonizate intre statele membre prin stabilirea de standarde minime. Acest lucru va preveni "o situatie in care cei care incalca regulamentul isi vor "muta sanctiunea" in statul membru in cu cele mai mici sanctiuni in care desfasoara operatii economice". Sanctiunile trebuie sa "depaseasca in mod considerabil castiguri reale sau potentiale, precum si daunele cauzate consumatorilor", spun deputatii europeni.

Procedurile de autorizare

Comitetul recomanda fiecarui stat membru sa aiba un sistem de licente sau un registru de participanti. In cazurile in care o tara nu adera la sistemul de acordare a licentelor UE, autoritatile nationale ar trebui sa "aplice sistemul de inregistrare obligatoriu al UE".

Evita dubla raportare

Membrii comisiei au votat, de asemenea, sa se utilizeze structurile existente de raportare, ori de cate ori este posibil, in scopul de a evita sarcini administrative suplimentare pentru participantii la piata. Toate contractele cu volum mare ar trebui sa fie incluse, spun deputatii europeni

In conformitate cu propunerea Comisiei, toate contractele pentru furnizarea de energie catre comercianti, care sunt "consumatorii finali" (daca consumul lor este mare sau mic) ar fi exceptate de la legislatie.

Deputatii europeni nu sunt insa de acord cu aceasta prevedere, spunand ca acele contracte cu volum mare (in cazul in care comerciantul consuma mai mult de o anumita suma) ar trebui sa fie tratate ca en-gros si, prin urmare, sa fie supuse normelor. Cei cu consum mic ar urma sa beneficieze in continuare de scutiri.

Negocierile intre institutii vor inceape inca din luna iunie, iar votul in plenul PE va avea loc in septembrie.

Problemele principale in legislatia pe care Romania o propune in ultimul ceas sunt legate de:

  • Independenta si responsabilitatea reglementatorului ANRE, care trebuie sa asigure concurenta efectiva in piata. ANRE ar trebui sa fie mult mai activa in monitorizarea si sanctionarea contractelor "cu baietii destepti", in avertizarea MEC ca infiintarea companiilor integrate elimina definitiv concurenta din piata de energie electrica, sau ca legile speciale de furnizare de "gaz ieftin" catre anumite ramuri au efecte anticoncurentiale. ANRE ar trebui de asemenea sa nu tina preturile artificial jos pentru energia electrica si gaz, pentru consumatorii industriali si casnici care nu sunt saraci, mai ales in perioadele electorale. Insa ca ANRE sa poata face aceste lucruri, ea trebuie sa fie independenta de politic, responsabila pentru activitatea sa in fata Parlamentului, in fata publicului, consumatorilor si industriei reglementate. Acest lucru nu se intampla deoarece ANRE ramane politizata, subordonata premierului, cu o conducere in care rolul consultativ al stakeholderilor dispare cu desavarsire, si nu va raspunde pentru banii folositi si pentru calitatea reglementarilor sale in fata celor care sunt afectati de ea.
  • Nu se face o separare clara a intereselor producatorilor de stat de operatorii de transport, tot de stat; acest lucru va deveni cu atat mai important cu cat din 2011 apar si producatori privati de energie electrica (Petrom - Brazi). La fel, nu se separa operatorul de inmagazinare de producatorul de gaz de stat Romgaz, lucru necesar pentru a limita pozitia dominanta a acestei companii in partea de inmagazinare. In alte cuvinte, cata vreme nu exista separarea intereselor producatorilor de stat de retele apare riscul ca producatorii privati sa fie dezavantajati pe piata. In plus, daca operatorii de transport vor fi politizati in loc sa actioneze transparent si monitorizati atent de ANRE, exista riscul ca unii producatori privati sa fie dimpotriva avantajati la conectare in detrimentul concurentilor lor, aparand o noua forma de capusare.
  • Se continua reglementarea preturilor, la nivel scazut si fara baza economica, pentru energia electrica dar mai ales gaz. Desi acest lucru pare sa fie in beneficiul consumatorului si un efort pentru
    sprijinirea consumatorilor casnici, in realitate principalii beneficiari sunt firmele cu relatii speciale cu statul, producatori ineficienti din industria chimica, metalurgie, siderurgie si anumiti intermediari. Preturile mici si nejustificate economic duc insa pe termen lung la riscuri mari de securitate energetica, deoarece investitorii in sectorul productiei de energie electrica si gaz nu sunt interesati sa investeasca in Romania cu riscul de a nu-si recupera banii. In acelasi timp, companiile, mai ales cele de stat, pierd enorm din preturile scazute. De exemplu, in piata gazului se pierd aproape 1.7 miliarde USD prin vanzarea gazului la cca. 40% din pretul de import; iar Hidroelectrica a pierdut 220 milioane EUR in 2009 din contractele cu baietii destepti, se arata intr-un raport publicat de Centrul Roman de Politici Europene.

Infiintarea Electra si Hidroenergetica, un punct controversat

"Conform deciziei Guvernului Romaniei si CSAT privind infiintarea celor doua companii Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri continua procesul de infiintare a celor doua companii energetice, urmarind solutionarea in justitie a proceselor ramase in litigiu cu Fondul Proprietatea si sindicatele". Asa arata un raspuns al Ministerului Economiei transmis la o solicitare a HotNews.ro. Raspunsul este surprinzator in conditiile in care proiectul a esuat, fiind respins irevocabil in salile Curtii de Apel Bucuresti. In plus, de ceva vreme se vorbeste de noi formule de reorganizare a sectorului energetic, astfel de discutii fiind purtate inclusiv cu reprezentantii Fondului Monetar International.

In aceste conditii, in cadrul discutiilor cu FMI, Ministerul Economiei a prezentat o noua forma de reorganizare a sectorului energetic. Astfel, in locul gigantilor energetici, Electra si Hidroenergetica, vor fi create doua companii mai mici care vor grupa unitatile viabile din sectorul termo si miner. Prima companie va grupa partea viabila din Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (SNLO) si actualele complexe Craiova, Turceni si Rovinari. A doua companie va grupa unitatile viabile din Compania Nationala a Huilei cu termocentrala Paroseni si partea viabila de la termocentrala Deva. Aceasta solutie a fost prezentata presei inca de la inceputul lunii aprilie.

de Ionut Baias